Co powinieneś wiedzieć o Instagramie

Instagram jest portalem społecznościowym, na którym użytkownicy dzielą się zdjęciami, filmami i treściami tekstowymi. Platforma jest doskonałym źródłem inspiracji ze względu na różnorodność profili (osobiste lub profesjonalne dla firm oraz twórców), a także tematyki podejmowanej przez twórców, na przykład: gotowanie, medycyna, rozwój osobisty czy stylizacja paznokci. Oprócz profili osobistych oraz influencerów, znajdziesz tam też konta firmowe, które dają możliwość lepszego poznania marki, jej oferty oraz zakresu działań, a także bezpośredniego zakupu produktów.

Statystyki i informacje

Instagram powstał w 2010 roku i już wtedy było wiadomo, że zdobędzie globalną popularność. Obecnie z platformy w skali miesiąca korzysta 1,22 miliarda aktywnych użytkowników. Warto jednak zaznaczyć, że wśród nich są również konta fikcyjne, czyli takie, które jest nieprawdziwe względem faktycznych danych posiadacza, zakładane w celach niezgodnych z polityką Instagrama. W Polsce w styczniu 2022 roku zarejestrowanych było około 11 milionów kont, czyli prawie 29% populacji Polski. Robi wrażenie, prawda? Jest to jedna z najbardziej lubianych platform społecznościowych. Statystyki pokazują, że najliczniejszą grupą użytkowników korzystających z tej aplikacji są osoby w przedziale wiekowym 25-34 lata. Instagram początkowo miał służyć do udostępniania zdjęć, lecz z czasem pojawiło się coraz więcej funkcjonalności, które marketingowcy wykorzystali do promowania produktów i usług, a użytkownicy do budowania społeczności. Kolejną zaletą aplikacji jest jej intuicyjna obsługa oraz możliwość wpływu na zasięgi dzięki hashtagom oraz publikowaniu stories i rolek.

Rodzaje kont na Instagramie

  1. Konto osobiste służy do celów prywatnych. Może mieć ustawienia publiczne, czyli wszyscy użytkownicy widzą jakie treści udostępniasz, albo prywatne co oznacza, że dostęp do Twojego profilu, treści mają tylko osoby, które wysłały prośbę o możliwość obserwowania konta i została ona zaakceptowana przez Ciebie. 
  2. Konto firmowe to doskonałe rozwiązanie do promocji firmy lub marki w sieci. Posiadanie profilu w mediach społecznościowych pomaga zwiększyć rozpoznawalność buduje zaufanie klientów oraz wpływa na konwersje takie jak sprzedaż, czy kontakt z marką. Na instagramie możesz odpłatnie promować posty i tworzyć reklamy, masz także możliwość śledzenia statystyk profilu na portalu. 
  3. Konto twórcy daje możliwość wglądu do szczegółowych statystyk, takich jak np.: liczbę osób, która zobaczyła Twój post przez dodane hashtagi. Zaletą tego konta, jest budowanie społeczności, docieranie z treściami do szerszej grupy odbiorców, a także promocja produktów własnych i współpracy z markami.

Informacje na profilu

Uzupełnij swoje dane, aby każdy odwiedzający Twój profil od razu wiedział, jaki jest cel i tematyka Twojego konta na Instagramie. Intrygująca nazwa i zdjęcie profilowe zdecydowanie zainteresują użytkowników, dopracowany i ciekawy profil to klucz do budowania zaangażowanej grupy oraz  pozyskania wartościowych obserwatorów.

W moim wcześniejszym artykule https://digone.pl/formaty-grafik-w-social-mediach/ dowiesz się, jakie są formaty grafik na Instagramie i Facebooku.

Na koncie osobistym możesz umieścić informacje prywatne, np. swoje zainteresowania. Jeśli prowadzisz konto firmowe, przedstaw krótko czym się zajmuje Twoja działalność, podaj także adres, dane kontaktowe, podaj link do swojej strony www. Co jest ważne – opis nie może przekroczyć 150 znaków łącznie ze spacjami. W bio wykorzystaj emotikony, które urozmaicają treść i oszczędzają znaki, a także #, z którymi ma być identyfikowana Twoja marka (użytkownicy będą mogli tagować nimi treści, w których oznaczają Twój produkt lub usługę, więc warto je wykorzystać.

BIO uzupełnisz w aplikacji mobilnej na swoim profilu, klikając w przycisk “edytuj profil” (znajduje się pod zdjęciem).

Zakładki na Instagramie

Zastanawiasz się, do czego służą poszczególne ikonki w dolnej sekcji aplikacji? Już tłumaczę!

Dom – to strona główna, często zwana ‘feedem’ lub tablicą. Znajdziesz tam wszystkie posty, treści i filmiki, które udostępnili użytkownicy, których obserwujesz. Są tam również reklamy, proponowane profile i InstaStories, które znajdują się na samej górze ekranu. 

Co powinieneś wiedzieć o Instagramie 1

Lupa – to funkcja odkrywania. Po jej kliknięciu otwiera się lista postów i filmików, które mogą Cię zainteresować, a nie są to publikacje profili, które obserwujesz. Na samej górze znajdziesz pasek wyszukiwania, do wpisania nazwy użytkownika/marki, imienia i nazwiska osoby lub #, pod którym znajdziesz interesujący Cię temat lub profil. 

Co powinieneś wiedzieć o Instagramie 2

Klaps filmowy – znajdziesz go na samym środku dolnego paska. Jest to menu od rolek. Są to filmiki trwające do 90 sekund.

Co powinieneś wiedzieć o Instagramie 3

Torebka – jest to menu zakupów, wyświetlają się tam produkty różnych sklepów internetowych. Po kliknięciu w zdjęcie dowiesz się więcej o produkcie i będziesz mógł przenieść się do witryny internetowej sklepu, aby dokonać zakupu.

Co powinieneś wiedzieć o Instagramie 4

Twoje zdjęcie, które znajduje się w prawym, dolnym rogu przeniesie Cię do Twojego profilu.

Dodawanie postów

Warto dodawać estetyczne zdjęcia, Instagram to medium, które bardzo stawia na wizualny przekaz. Często to one przyciągają nowych obserwujących i zachęcają do obserwowania profilu oraz wchodzenia w interakcję z publikowanymi treściami. O ile nie widzę problemu w dodawaniu zdjęć osobistych na konta prywatne, to przy koncie firmowym, warto byś zastanowił się, co chcesz przekazać użytkownikowi oraz jaki cel chcesz osiągnąć, publikując na Instagramie. Posty to nie tylko zdjęcia, jest tam również miejsce na treść – na koncie firmowym możesz np. opisać produkt, oznaczyć miejsce lub inny profil i koniecznie pamiętaj o hashtagach, które są niezwykle ważne w wyszukiwaniu profili lub postów/filmów. Dzięki nim łatwiej trafić do konkretnej grupy odbiorców i zwiększyć zasięg swoich wpisów. 

Dodanie posta jest możliwe poprzez kliknięcie plusa na górze ekranu i wybranie z dolnej listy trybu “opublikuj” (zazwyczaj ta opcja pokazuje się jako pierwsza). Następnym krokiem jest wybranie grafiki, którą można edytować filtrami lub przyciąć w menu, które oferuje Instagram. Możesz dodać do 10 zdjęć w jednym poście, wystarczy kliknąć w ikonkę podwójnego kwadratu. Powyżej umieściłam link do artykułu omawiającego formaty grafik w social mediach, zachęcam do zapoznania się z tym artykułem. Jeśli połączysz konto Instagramowe z Facebookowym możesz udostępniać posty jednocześnie na obu profilach.

InstaStories

Jest to funkcjonalność, która daje szerokie możliwości. Chodzi w niej o to, by udostępniać filmiki lub grafiki, które są wyświetlane przez 24h od momentu publikacji. Po tym czasie relacje znikają, chyba że zostaną dodane do wyróżnionych (sekcja na górze profilu).

Na planszach stories mamy możliwości dodawania tekstu, lokalizacji, wzmianek, gifów, ankiet, pytań, quizów i innych. Wśród dostępnych opcji znajdziemy również naklejki, w których możemy umieścić link do strony głównej lub do konkretnego produktu. Zastąpiło to “swipe up”, który był dostępny dla kont powyżej 10 tysięcy obserwujących. Z pewnością jest to przydatna funkcjonalność dla właścicieli e-commerce. 

Zostawiając okienko z miejscem na pytania, stajemy się bardziej dostępni dla naszych obserwatorów oraz otwarci na ich opinie, wątpliwości czy potrzeby. Dzięki otwartym pytaniom w stories, możemy się dowiedzieć jakie dziedziny naszej działalności są zbyt problematyczne, a których klienci są ciekawi. Na stories możesz oznaczać profile i konta innych użytkowników, a jeśli to Twoja firma zostanie oznaczona, warto udostępnić materiał w swojej relacji. 

Użytkownicy mogą polubić Stories, które umieściłeś oraz dodać tzw. szybką reakcję – emotikonę: śmiechu, smutku, ognia, fanfar czy bicia brawa.

Aby dodać InstaStories wystarczy nacisnąć ikonę plusa z menu głównego i z listy na dole wybrać “relacja”. Instagram ogranicza Stories do 100 kafelków w ciągu 24h od publikacji pierwszego, a czas trwania jednej relacji wynosi aktualnie do 60 sekund, jeszcze do niedawna było to zaledwie 15 sekund. Czy to jest zmiana na plus? To zależy, ale ja uważam, że dla użytkowników, którzy mają dużo do powiedzenia – tak 🙂

Jeśli zależy Ci, by Stories zostało na dłużej na Twoim profilu, możesz dodać relację do wyróżnionych. Wystarczy wejść na swój profil, nad postami jest plusik w kółeczku – klikając w niego wybieramy relacje, które chcemy aby zostały wyróżnione. Możemy wybrać okładkę tej serii relacji i nadać nazwę, np. ciekawostki o zwierzętach.

Relacje na żywo

Warto skorzystać także z możliwości prowadzenia transmisji na żywo (tzw. live’ów, które można później zapisać na profilu. Warto wykorzystać relacje na żywo do transmisji z wydarzeń, a także rozmów z gośćmi, z którymi połączysz się konferencyjnie podczas trwania live’a. W trakcie transmisji, możesz przedstawić ciekawostki i nowości w ofercie, porozmawiać z ekspertem lub pokazać proces produkcji oraz pakowania produktów. W trakcie trwania relacji na żywo, użytkownicy mogą zadawać pytania, na które warto rzetelnie odpowiadać, buduje to pozytywną relację między firmą a klientem oraz przełamuje dystans. 

Reelsy

Funkcja umożliwiająca publikację wideo została wprowadzona w 2020 roku, na początku filmiki mogły trwać do 15 sekund, aktualnie czas ten został zwiększony do 90 sekund, co daje duże możliwości tworzenia kreatywnych i wartościowych filmików. Rolki mogą osiągnąć duże zasięgi, warto o tym pamiętać, prowadząc komunikację na Instagramie i korzystać z funkcjonalności reels regularnie. Przy publikacji pamiętaj o dodaniu opisu i # (podobnie jak przy publikacji postów), po których odbiorcy szybciej trafią na treści, których szukają. Warto poświęcić nagraniu i zmontowaniu rolki więcej niż 3 minuty i stworzyć coś z efektem wow, co będą nie tylko lubić nasi obserwatorzy, ale również poniesie się wirusowo poza krąg aktualnej społeczności. Czy wiesz, że najczęściej wyświetlany Instagram Reels ma ponad 289 milionów wyświetleń? Film należy do Senegalskiego gwiazdora social mediów, 22 letni Khaby Lame, gromadzi wokół swojego profilu widzów z całego świata.

Co powinieneś wiedzieć o Instagramie 5

Wiadomości

Wiadomości na koncie firmowym znajdziesz w prawym górnym rogu, jest to ikona strzałki. Klikając w nią, dostaniesz się do skrzynki odbiorczej, w której są 3 kategorie wiadomości: główne, ogólne i prośby. Zacznę od tej ostatniej – do próśb wpadają wszystkie wiadomości od kont, które nie są w żaden sposób powiązane z naszym i nie było między tymi profilami wcześniej interakcji. W głównych znajdują się wszystkie wiadomości, również te na które kiedyś odpowiadaliśmy, a w ogólnych te, które tam przenieśliśmy (możesz w tej zakładce wyłączyć powiadomienia, aby nie dostawać spamu).

Co powinieneś wiedzieć o Instagramie 6

Podsumowanie

Z tego artykułu dowiedziałeś się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć o Instagramie, a także jak wykorzystać jego potencjał i narzędzia do promocji firmy. Prowadzenie konta na tym portalu nie jest trudne, jednak mając profil firmowy, należy poświęcić mu więcej uwagi, aby dopieścić szczegóły, które są istotne dla wizerunku marki. Jeśli potrzebujesz pomocy z zakresu prowadzenia social mediów, służmy pomocą, wiedzą i doświadczeniem naszego zespołu.

Artykuł polecany dla Ciebie – “Jak organizować konkursy zgodne z regulaminem Facebooka?”

Udostępnij ten post:

Czytaj także...

Join Our Newsletter

Bezpłatna wycena

Chcesz poprawić sprzedaż swoich usług i produktów? Umów się na niezobowiązującą konsultację i otrzymaj darmową wycenę.