Z reklamami w internecie spotykamy się na każdym kroku. Jednych one denerwują, inni kompletnie nie zwracają na nie uwagi. Kolejni zaś – od czasu do czasu – w porywie chęci “wzięcia swojej prywatności w swoje ręce” zastanawiają się dlaczego widzą te reklamy? Jasnym jest, że nie każdy ma świadomość, jak działa ten swoisty ekosystem. Oczywistym też jest, że ma on swoje wady i zalety. Poniżej poopowiadam Ci trochę o jednym z najpopularniejszych rodzajów marketingu – reklamach PPC.
Czym są reklamy Pay per Click?
Są to reklamy banerowe lub tekstowe ze sprecyzowanym URL-em, które wyświetlają się za pośrednictwem określonych słów kluczowych bądź na podstawie wskazanego kierowania na listy odbiorców, czy też segmenty niestandardowe. Użytkownik, który widzi taką reklamę, na którymś z etapów swojego życia w internecie, musiał wykazać pewnego rodzaju zainteresowanie określonym tematem.
Główną zaletą reklam PPC – z perspektywy reklamodawcy – jest fakt, iż płacimy za kliknięcie w reklamę, a nie jej samo wyświetlenie. Co w sposób znaczący wpływa na zasięgi marki oraz budowanie jej świadomości. Google Ads nalicza opłatę tylko wtedy gdy użytkownik rzeczywiście kliknie w grafikę promującą Twoją firmę lub bezpośrednio w link. Co oczywiście tożsame jest z bezpośrednim przejściem użytkownika na Twoją witrynę, jednak niekoniecznie wiążące z korzystaniem w dostępnej oferty.
Rodzajów reklamy PPC mamy kilka. To, jakie ustawienia wybierzesz, w dużej mierze zależy od celu, jaki chcesz osiągnąć dzięki kampanii. Tak, wiem. Właśnie pojawił się ulubiony frazes wszystkich marketingowców – “to zależy”. Tyle że to prawda. Promować się możesz chociażby przez określoną lokalizację. Reklamy w systemie PPC wyświetlać się będą również na wskazanych przez Ciebie stronach oraz aplikacjach Google, jak również jej Partnerów. Wszystko za sprawą kontekstowego wskazania kontentu. Do wyświetlenia tych reklam doprowadzić mogą frazy kluczowe odpowiednio dobrane do Twojej oferty. Wtedy to reklama pojawi się na najwyższych miejscach w sieci wyszukiwania, zaraz nad wynikami organicznymi lub po ich prawej stronie. No i oczywiście – wyświetlenia za sprawą wskazanych list własnych. Tutaj pojawia się możliwość ponownej aktywizacji użytkowników, którzy już byli na Twojej stronie, aczkolwiek nie spełnili określonego celu.
Jak rozliczane są kampanie PPC?
Jak już wspomniałam, reklamodawca rozliczany jest za podjęte przez użytkownika działanie, a nie jedynie ekspozycję swojej reklamy. Niemniej, tym działaniem nie koniecznie musi być samo kliknięcie w URL czy baner. Jedną z moich ulubionych form rozliczenia jest system CPA, czyli Cost Per Action. Tutaj mamy do czynienia z opłatą za określoną konwersję. Co pokrótce daje nam rozrachunek nie tylko za kliknięcie, ale za podjęte działanie, jakim może być kliknięcie w telefon, przesłanie formularza kontaktowego, zapis do newslettera, czy na przykład sam zakup.
Kolejną z form rozliczenia jest – używany z reguły przy reklamach zasięgowych w formacie video na YouTubie, jak chociażby TrueView – CPV, czyli Cost per View. Jak sama nazwa wskazuje, w tym przypadku płacimy za wyświetlania użytkowników. Aby koszty zostały naliczone odbiorca musi obejrzeć co najmniej 30 sekund filmu, bądź jego całość jeśli ten jest krótszy niż wskazany czas. Przy tym rodzaju naliczania opłat mamy też do wyboru system CPM, co znaczy Cost per Mille, czyli stawka naliczana jest za 1000 wyświetleń reklamy.
Koszt jaki poniesiesz jako reklamodawca za określoną reklamę w wybranym rozliczeniu w głównej mierze zależy od dwóch czynników: liczby konkurencji oraz jakości Twojej reklamy. Co to oznacza? W skrócie tyle, że za każdym razem przed wyświetleniem Twoja reklama bierze udział w aukcji z Twoimi konkurentami z branży. Ta reklama, która będzie miała najwyższą stawkę, jak również najlepszą trafność (pod względem fraz kluczowych), ocenę strony docelowej i najwyższy wskaźnik CTR, ta pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwania. Tutaj na ocenę skuteczności reklamy mają również wpływ dodane do niej zasoby (rozszerzenia linków do podstron, objaśnień, telefonu czy np. promocji), jak również kwestie ustawień lokalizacji.
Zalety reklam PPC
Tak na dobrą sprawę czytając powyższe, pomiędzy wersjami maluje nam się szereg zalet omawianego systemu reklamowego. Jedna z takich głównych kwestii dotyczy budżetów. Jako reklamodawcy mamy tutaj pełnię kontroli nad wydatkami – przede wszystkim możemy ustawiać sobie konkretne stawki za konkretne działania użytkowników. A przechodząc dalej, dochodzimy do jednej ze złotych zasad: płacisz – wymagasz. Kampanie PPC (oczywiście w odpowiedni sposób zoptymalizowane) dają wyniki tu i teraz. Włączając reklamy zyskujemy szansę na dotarcie do użytkowników, którzy mogą być zainteresowani Twoją ofertą. Tych sposobów na dotarcie za sprawą kampanii PPC mamy kilka. To, w jaki sposób ustawisz kierowanie swoich reklam zależeć będzie od tego, do jakich odbiorców chcesz dotrzeć i jakie ich działanie chcesz uzyskać.
Czy zatem ten rodzaj reklamy jest gotową receptą na sukces? Odpowiedź nigdy nie będzie jednoznaczna. Wszak świat też nie jest czarno-biały. Wykorzystując tę formę reklamy musisz być gotowy/a na czyhającą za winklem konkurencję. W tym przypadku również musisz nastawić się na koszty związane z prowadzeniem takiej kampanii, gdzie stawki mogą ulegać zmianie nie tylko ze względów na sezonowość, ale np. ze względu na pojawienie się nowego gracza. Pamiętaj, że (jak przy każdym działaniu związanym z marketingiem) przed startem działań potrzebny jest plan. Jeśli – na którymś z etapów reklama nie spełnia Twoich oczekiwań – cały zespół Digone jest właśnie po to, by Ci pomóc rozwiązać kwestie zawiłości marketingowych meandrów 🙂
Artykuł polecany dla Ciebie – “Reklamy w sieci wyszukiwania – pierwsze kroki”