influencer marketing

Influencer Marketing w strategii marki

Influencer Marketing jest strategią marketingową, która polega na wykorzystywaniu wpływu poszczególnych użytkowników Internetu (blogerzy, vlogerzy, tiktokerzy, influencerzy) do promocji  marki. Czy Influencer Marketing to dobry pomysł do promocji Twojej firmy? Przekonajmy się!

Zalety Influencer Marketingu

  • Dotarcie do odpowiedniej grupy odbiorców

Kluczowym aspektem w prowadzeniu działań marketingowych jest określenie grupy odbiorców. Do kogo chcesz trafiać z reklamami? Kogo może zainteresować oferta Twojej firmy? Kiedy uda Ci się odpowiedzieć na te pytania z powodzeniem możesz zacząć poszukiwania odpowiednich influencerów. Blogi, profile na Instagramie czy konta na Tik Toku obserwują osoby zainteresowane konkretną tematyką, w którą może celować, przynajmniej pośrednio, również Twoja marka.

Jesteś producentem damskiej odzieży? Twoją grupę docelową stanowią kobiety o określonych preferencjach modowych. Znajdź popularną osobę, której styl jest najbardziej zbliżony do oferty sklepu i nawiąż współpracę! Zajmujesz się produkcją pościeli niemowlęcej? Twoją grupę docelową z pewnością stanowią kobiety spodziewające się dziecka lub te, które niedawno przywitały maleństwo na świecie. Bez problemu znajdziesz je na kanałach poświęconych tematom parentingowym. To właśnie na dedykowanych grupach tematycznych możesz poszukiwać ambasadorów swojej marki.

influencer marketing
  • Autentyczny content

Influencerzy tworzą wartościowy i autentyczny content. Wywierają spory wpływ na decyzje zakupowe użytkowników. Dodatkowym plusem jest również fakt, że rekomendacje produktów czy usług często nie są kojarzone przez obserwujących jako treści sponsorowane, tylko zwyczajne, obiektywne opinie. Ponadto przygotowane przez ambasadora marki materiały (opisy, zdjęcia, filmiki video, relacje) możesz shareować na swoich profilach społecznościowych (oczywiście jeśli masz na to pozwolenie w zawartej z influencerem umowie).

  • SEO

Współpracując z blogerami możesz w łatwy sposób pozyskać wartościowe linki przekierowujące użytkowników do Twojego sklepu lub konkretnej podstrony. Dzięki Influencer Marketingowi możesz pośrednio wspierać proces pozycjonowania witryny.

  • Reklama marki w różnych kanałach

Influencerzy zazwyczaj działają na kilku platformach społecznościowych jednocześnie. Często aktywnie publikują zdjęcia na Instagramie, wrzucają filmiki na Tik Toka, a dłuższe recenzje publikują na blogu. Masz zatem doskonałą szansę na wypromowanie swojego produktu w różnych miejscach.

Wady Influencer Marketingu

  • Koszt współpracy

Mikro influencerzy zazwyczaj działają na zasadzie rozliczenia barterowego. Ty wysyłasz paczkę, a w zamian za to ambasador reklamuje Twoją markę. Schody zaczynają się przy współpracy z osobami o średnich i  wysokich zasięgach (tzw. Makroinfluencerzy). W tym przypadku oprócz wysyłki produktów musisz liczyć się z wynagrodzeniem finansowym, które czasami przekracza wartość nowego auta z salonu. Warto już na samym początku ustalić roczny budżet na tego typu działania i przeanalizować wszystkie możliwości. Czasami współpraca z 30 mikroinfluencerami może dać nam lepsze efekty niż opłacenie jednego makroinfluencera.

  • Brak wpływu na wizerunek influencera

Podejmując współpracę z wybraną osobą niejako wiążesz z nią swoją markę. Trzeba pamiętać o tym, że influencerzy są tylko ludźmi i zdarza im się popełniać błędy. Przykładem może być głośna ostatnio sprawa influencerki, która zareklamowała rajstopy w drodze na pogrzeb swojego taty, co spotkało się z falą krytyki i rzutowało bezpośrednio na jej wizerunek w sieci.

Jak sprawdzić wiarygodność influencera?

Zdecydowałeś się na wybór konkretnego influencera, co dalej? Przed rozpoczęciem współpracy upewnij się, że zaangażowanie i liczba obserwatorów to wynik ciężkiej pracy i ciekawego contentu, a nie zakup płatnych, bezwartościowych „lajków” na Allegro. Poproś influencera o przesłanie statystyk za trzy ostatnie miesiące. Zwróć uwagę na demografię odbiorców (wiek i miejsce zamieszkania), zasięg treści oraz aktywność pod wpisami. Możesz również skorzystać z zewnętrznych darmowych lub płatnych aplikacji, które przedstawiają statystyki profili w mediach społecznościowych np. Socialblade

influencer marketing
Widok z panelu socialblade

Umowa z influencerem – co powinna zawierać?

Nawet przy współpracy barterowej warto podpisać umowę z influencerem, w której jasno zaznaczymy nasze oczekiwania. Dobrze skonstruowany dokument powinien zawierać:

– zadania influencera np. wrzucenie dwóch relacji Insta Story, publikacja wpisu na blogu minimum 3500 znaków, umieszczenie publikacji na profilu instagramowym z oznaczeniem marki, itp.

– czas realizacji zadania,

– wynagrodzenie,

– przekazanie praw autorskich (dzięki temu możemy wykorzystać materiał przesłany przez influencera w naszych mediach społecznościowych),

– doprecyzowanie szczegółów: influencer zobowiązuje się do publikacji zdjęć o wysokiej jakości, influencer w treści wpisu ma umieścić kod rabatowy dla swoich obserwujących, itp.

Koncepcja kreatywna

Współpraca z influencerami powinna być dobrze przemyślana. Warto przygotować strategię działań i określić w niej budżet i cele jakie chcesz osiągnąć. Dobrze zaplanowana kampania powinna być oparta na koncepcie kreatywnym. Często mały budżet w połączeniu z dobrym konceptem przynosi lepsze wyniki niż post sponsorowany na profilu celebrytki o milionowych zasięgach.

Chcesz współpracować z influencerami, jednak nie wiesz jak się za to zabrać? Napisz do nas! Przygotujemy dla Ciebie koncept kreatywny, zrobimy dogłębny research influencerów dopasowanych do Twojej branży, zajmiemy się koordynacją wysyłki, a na koniec przygotujemy analizę i raport. 

Udostępnij ten wpis

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Masz dla nas projekt?