Zaangażowana społeczność na fanpage`ch klientów to marzenie każdego social media managera. Może się wydawać, że ten cel jest do zrealizowania bez większego wysiłku. Prawda jednak jest taka, że trzeba się nieźle napracować, by wskaźniki aktywności znalazły się na właściwym poziomie.
Po co to wszystko? Aktywny fan to lojalny odbiorca i klient. Z większym prawdopodobieństwem dotrzesz do niego z kolejnymi treściami, dzięki czemu Twoja komunikacja stanie się efektywna i tańsza. Zobacz jak się do tego zabrać.
Angażujące treści
Słowo „angażujące” dla każdego oznacza coś innego, dlatego tak ważna jest znajomość swojej grupy docelowej. Jednych angażować będą treści eksperckie, innych poradnikowe, a jeszcze innych zabawne memy. Dobrą praktyką jest miksowanie tych wszystkich składowych i znalezienie złotego środka. Staraj się różnicować przekaz nie tylko pod względem treści, ale również formy – wideo, grafika statyczna, stories, ankieta, karuzela. Możliwości jest naprawdę sporo.
Real Time Marketing
RTM czyli marketing czasu rzeczywistego to szybka, spontaniczna i błyskotliwa reakcja marki na aktualne wydarzenia społeczne, kulturowe czy polityczne. Dobrze zrobiony RTM ma szansę stać się viralem i rozprzestrzeniać się poprzez udostępnienia odbiorców. Takie posty nie tylko pozwalają marce się wyróżnić i wzmocnić relacje z klientami,
ale generują też większe zaangażowanie przy stosunkowo niewielkim koszcie dystrybucji.
User generated content
Treści pochodzące od odbiorców są wyjątkowo cenne – pozwalają lepiej poznać użytkownika marki, a dzięki temu odpowiadać na jego potrzeby. Są autentyczne – a to właśnie autentyczności poszukują obecni konsumenci social mediów. Udostępnianie takiego kontentu pozwoli Ci docenić lojalnych użytkowników, sprawi że poczują się zauważeni
i wysłuchani i jeszcze bardziej zaangażowani. UGS to także sygnał dla nowych użytkowników – „ta firma naprawdę słucha konsumentów”.
Social Media Relations
Budowanie relacji z odbiorcami i innymi markami to bardzo ważna kwestia w prowadzeniu komunikacji w social mediach. Bierz udział w dyskusjach, bądź obecny na grupach branżowych i tematycznych, dbaj o użytkowników
i licz się z ich opiniami, przyjmuj konstruktywną krytykę. Pamiętaj tylko, że działania tego typu nie powinny zawierać lokowania produktu – w przeciwnym razie zostaną odebrane jako nachalna reklama lub spam.
Relacje na Facebooku
Dzięki funkcjonalnościom takim jak ankiety czy pytania relacje pozwalają na poznawanie odbiorców i dialog z nimi.
To też doskonały sposób na przedstawienie najbardziej aktualnych treści i zaprezentowanie firmy od trochę innej strony. Dobrą praktyką jest zachęcanie odbiorców do oznaczania marki w swoich relacjach – dla nich to poczucie uczestniczenia w komunikacji marki, a dla Ciebie cenne informacje i dodatkowy kontent.
Interakcje
Im więcej interakcji pod Twoimi postami tym algorytm bardziej je lubi. Facebook szczególnie ceni udostępnienia, komentarze i reakcje – dokładnie w tej kolejności. Bardzo istotne są dyskusje w komentarzach, szczególnie te między użytkownikami. Zachęcaj do interakcji poprzez zadawanie pytań w postach, publikuj zagadki i łamigłówki, odwołuj się do aktualnych wydarzeń i nawiązuj do tematów bliskich odbiorcom.
Konkursy
Konkurs to dobry sposób na podniesienie zasięgów, zaangażowanie użytkowników i zdobycie nowych obserwujących. No bo kto nie lubi wygrywać nagród? Jeśli dobrze to rozegrasz, to w ramach zgłoszeń uzyskasz wartościowe treści pochodzące od odbiorców. Pamiętaj, że zadanie konkursowe musi nawiązywać do twojej działalności. Zadbaj też o to, by nie było zbyt proste, chyba że zależy ci na chwilowym podbiciu zaangażowania oraz ilości, a nie jakości zgłoszeń. Przemyślany i zaplanowany konkurs oraz dokładna weryfikacja konkursowiczów to pierwszy krok do sukcesu.
Grupy tematyczne na Facebooku
Ludzie bardzo chętnie dołączają do grup. Nie tylko dlatego, że dają im poczucie prywatności i przynależności,
ale również dlatego, że wiedzą, że poznają tam osoby o podobnych zainteresowaniach czy stylu życia. Jakie korzyści przynosi firmie posiadanie grupy? Pozwala zbudować zaufanie, angażować odbiorców, czerpać od nich inspiracje
i wymieniać się spostrzeżeniami. To także doskonale źródło User generated contentu. Nie jest też tajemnicą,
że Facebook promuje treści pochodzące z grup.
Budowanie zaangażowanej społeczności wymaga czasu i pracy, jednak jest tego warte. Efektem jest nie tylko wzrost osób lubiących i obserwujących profil, ale przede wszystkim lojalność i zaufanie przekładające się na decyzje zakupowe.
Potrzebujesz pomocy w prowadzeniu swojej strony na Facebooku? Poszukujesz agencji social media, która skutecznie pomoże Ci zbudować zaangażowaną społeczność? Napisz do nas!