Pliki cookies – jaka jest ich rola?
Większość firm działających online śledzi i profiluje swoich użytkowników. To fakt, który umożliwia im lepsze dostosowywanie oferty dla odbiorcy i poprawienie wyników sprzedażowych. A wszystko opiera się na cookies. Te czasem niedoceniane pliki, pozwalają na badanie ruchu na stronie i preferencji użytkowników, poprzez śledzenie zachowań każdej osoby odwiedzającej stronę. Duża przewaga, prawda? Dlatego korzystanie z możliwości ciasteczek jest niezbędne dla osób chcących lepiej profilować ofertę dla swoich użytkowników.
Każdy z nas to zna – przed wejściem na stronę pojawia się informacja o tym, że dana witryna korzysta z ciasteczek, i pytanie, czy się na to zgadzasz. W tym rozumieniu cookies są małymi pikami tekstowymi. Ale oprócz tego są czymś dużo większym – to narzędzia odpowiadające za wyświetlanie dostosowanych treści reklamowych. Wyobraź sobie, że szukasz nowego telefonu i przejrzałeś kilka stron ze sprzętem elektronicznym. To ciasteczka odpowiadają za to, że reklamy telefonów pojawiają ci się na innych witrynach. To ciasteczka umożliwiają odpowiednie profilowanie oferty. Z punktu widzenia marketingu internetowego są mapą, która pozwala na łączenie kropek twoich ruchów na stronie. A mówiąc prościej – umożliwiają śledzenie całej ścieżki zakupowej od wejścia na stronę, ruch na niej, po finalizację zakupu. Pomyśl, ile to ułatwia! Dane zebrane przez ciasteczka dostarczają firmie niezbędnych informacji o jej odbiorcy, a więc potencjalnym kliencie. Dzięki nim można lepiej dopasować ofertę do potrzeb klienta i spersonalizować ją, usprawnić proces zakupowy, a nawet działanie całej witryny.
First-party cookies vs third-party cookies
Ciasteczko ciasteczku nie jest równe. Istnieją dwa rodzaje cookies i warto wiedzieć czym się od siebie różnią. Pierwszą grupą są ciasteczka „wewnętrzne” – 1st party cookies. To wewnętrzne dane strony, które pamiętają twoje dane logowania, ustawienia, zostawiają produkty w koszyku. Wszystko to, co trochę ułatwia życie i dzięki czemu nie musimy się logować za każdym razem, gdy odwiedzamy daną witrynę. To działa również w drugą stronę – to co zostawiłeś w koszyku pozwoli na lepsze dopasowanie oferty przez sklep internetowy. Każdy na tym zyskuje. Ponadto ciasteczka zapamiętują dane logowania, dopóki nie usunie się ich z historii naszej przeglądarki.
Drugim rodzajem ciasteczek są cookies nazywane 3th party cookies. To ciasteczka firm zewnętrznych. One z kolei zbierają dane jakie strony internetowe odwiedziłeś. Odpowiadają za to, że zaczynają ci się wyświetlać powiązane z nimi reklamy. Można je porównać do globalnej sieci powiązań – działają między stronami i wykorzystują je partnerzy odwiedzanych przez ciebie witryn. A więc wykorzystuje się je głównie do działań reklamowych, analitycznych i profilowania użytkowników. Poprzez ciasteczka „zewnętrze” do użytkownika docierają treści reklamowe, a one pozwalają ocenić ich efektywność. Można śmiało powiedzieć, że dzięki temu stały się podstawą działań reklamowych w sieci. Pozwalają przecież przewidzieć jakie treści mogą spodobać się użytkownikowi.
Jak legalnie zbierać pliki cookies?
Jak sobie radzić z tak użytecznymi plikami? Najważniejsze, żeby robić to legalnie i nie nadwyrężać zaufania odwiedzających stronę. Powinniśmy kontrolować, w jaki sposób z nich korzystamy. Po pierwsze, podstawą jest zgoda użytkownika. Poza tym należy poinformować osobę godzącą się na cookie o rodzaju zbieranych plików i zamieścić informację o tym jak samemu można je wyłączyć. Opieramy się więc na świadomości odbiorcy o tym, że zbieramy o nim jakiekolwiek informacje. Najczęściej wykorzystuje się do tego pasek z zapytaniem, albo okno pop-up. Równie ważne jak sama zgoda jest faktyczny wpływ użytkownika na gromadzenie przez firmy danych. Z tego względu cookies powinny ładować się dopiero po zaakceptowaniu przez niego wszystkich zgód, a nie od razu po odwiedzeniu witryny. Automatyczne wykorzystywanie ciasteczek jest po prostu nieuczciwe. Danie odbiorcy faktycznej możliwości decydowania podniesie tylko twoje notowania w jego oczach, tym samym potwierdzając rzetelność i profesjonalizm firmy.
Okazuje się więc, że korzystanie z plików cookies jest nie tylko przydatne, ale i konieczne, jeśli chcesz lepiej opracowywać treści na stronę i personalizować ofertę dla klientów. Ciasteczka umożliwią ci lepsze dotarcie do większego grona odbiorców. Ale wykorzystanie ich wiąże się z legalnym i odpowiedzialnym działaniem. Należy używać ich uczciwie.
Artykuł polecany dla Ciebie – “Google Analytics 4 – wielka zmiana w analitycznym świecie”