Chcesz zainteresować treścią swojego klienta? Masz dość tradycyjnej reklamy. Z każdej strony dociera informacja – kup mnie. Chcesz spróbować inaczej sprzedać swoje produkty lub usługi? Koniecznie przeczytaj ten artykuł.
Co to jest inbound marketing?
Inbound marketing jest pojęciem, które powstało 9 lat temu w USA. W Polsce nazywany jako aktywny marketing przychodzący, jednak częściej w branży stosujemy jego anglojęzyczną nazwę.
Inbound marketing to strategia jaką się przyjmuje, aby pozyskać klientów w przeciwny sposób do tradycyjnej, agresywnej reklamy. To odbiorca ma Cię znaleźć. Celem jest budowanie świadomości marki oraz relacji na dwustronnym modelu komunikacji i zaangażowaniu stron.
Przez to, że internet kipi od reklam, część użytkowników sieci nauczyła się je ignorować. Wchodząc na stronę www omijamy wzorkiem te elementy (jak np. banery), które uważamy za bezużyteczne. “Ślepota” odbiorców jest jednym z wielu problemów z jakimi mierzą się marketingowcy.
Użytkownicy internetu, szczególnie pokolenie Millenialsów i kolejne urodzone “z elektroniką w ręku”, bardzo łatwo i szybko zauważa wymuszane reklamy. Nowe pokolenie użytkowników sieci na pewno doceni szczerość, autentyczność, ciekawą i wartościową wiedzę.
Zwróć uwagę, jak wiele marek i celebrytów osiągnęło swoją pozycję przez udostępnianie wartościowej wiedzy czy materiałów, które przynoszą realne korzyści dla odbiorcy. Przykładem tu mogą być np. lekarze na Instagramie, którzy dzielą się swoją wiedzą, poszerzając świadomość (szczególnie młodych ludzi), że warto zapobiegać niż leczyć i regularne badania kontrolne przynoszą szybsze i większe możliwości leczenia.
Od czego zacząć?
Największym Twoim marzeniem zawodowym jest ogromna ilość klientów i zamówień? Wprowadzenie działań inbound marketing to świetny pomysł! Zanim jednak się do tego zabierzesz ustal strategię działania.
Na początek zacznij od prowadzenia specjalistycznego bloga, w którym przemycisz wiele ciekawostek i prostych rozwiązań ze swojej branży. Twój blog, aby dobrze docierać do klientów musi być zoptymalizowany pod kątem SEO.
Jakie są narzędzia inbound marketingu?
Bez specjalistycznego bloga, na pewno nie będzie łatwo znaleźć się na pierwszej stronie wyszukiwarki. W tym przypadku inwestycja w Google Ads jest dobrym pomysłem, jednak bywa i tak, że coraz częściej internauci zauważają napis “sponsorowane” i zniechęcają się do otworzenia sponsorowanego linku. Jednak jestem zdania, że warto korzystać z Google Ads, bo w większości przypadków przynosi pozytywne efekty.Połącz działania SEO i Google Ads, aby osiągnąć jak największą widoczność w sieci.
Pamiętaj, że artykuły branżowe, z ciekawostkami to jeden z pierwszych kroków do inboundowego pozyskiwania klientów.
Załóżmy, że sprzedajesz sprzęt fotograficzny. Masz dobrze zrobioną stronę zgodnie z najnowszymi trendami. Ceny jakie oferujesz są standardowe. Tradycyjnie w sklepie stacjonarnym zapewne opowiedziedziałbyś klientowi kilka ciekawostek, rzucił jakąś poradą. Dlatego warto jest założyć bloga, aby na nim umieszczać wartościowe treści. Jeśli artykuły, które będziesz publikował będą zoptymalizowane pod kątem SEO, to masz ogromne szanse, że klient kliknie w link wyszukiwarki np. wpisując “jak zrobić zdjęcie dziecka na trampolinie” bez większego nakładu dodatkowych kosztów w Google Ads.
Staraj się tworzyć takie treści, które będą pomocne klientowi. Zostaw również opcję możliwości komentowania swoich artykułów na blogu i wchodzenia w interakcje z internautami.
Dobrym pomysłem, jest okienko exit-pop up, które zatrzyma klienta na dłużej. Możesz zamieścić tam informację, np. “Zostaw e-mail, aby otrzymać mini poradnik o robieniu zdjęć reportażowych”.
Jeśli to co oferujesz będzie wartościowe i przydatne, klient chętnie wróci do Ciebie.
Narzędzia działań inbound marketingu
Rozważ różne warianty i scenariusze. Sprawdź, jak użytkownik może skorzystać z Twoich porad i wiedzy.
Narzędzia, które możesz wykorzystać:
- Prowadzenie bloga.
- Darmowe e-booki i materiały PDF.
- Newsletter z unikatowymi treściami.
- Darmowe mini kursy, webinary.
- Obecność w social mediach (posty branżowe, ciekawostki, Q&A, live’y).
- Optymalizacja SEO.
Zalety inbound marketingu
Pora podsumować, jakie są zalety inbound marketingu:
- Buduje świadomość marki.
- Generuje ruch na stronie.
- Aktywizuje klienta.
- Klienci wracają do wartościowych treści.
- Brak agresywnej reklamy zachęca do skorzystania z Twoich usług lub zakupu produktów.
- Możliwość personalizacji treści do określonej grupy.
- Koszt leadów jest tańszy, bo docierasz do zainteresowanych klientów.
Powyższe działania przypominają tradycyjny marketing, ale nie do końca tak jest.
Użytkownik, który wejdzie w artykuł na Twojej stronie i uzna go za treść merytoryczną, chętniej zapisze się do newslettera, zaobserwuje firmę w mediach społecznościowych, czy dokona zakupu w sklepie.
Inbound marketing daje szansę na analizowanie zachowań internautów, możliwość personalizacji komunikatów, aktywizowanie klientów i promowanie wartościowych treści.
Podsumowanie
Pozwól potencjalnym klientom znaleźć swoją ofertę w sieci. Spróbuj poznać potrzeby i oczekiwania kupujących, a następnie daj im odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Zostań ekspertem w swojej branży i bądź przyjacielem klienta, a on z pewnością w przyszłości poleci Twoją stronę innym użytkownikom.
Nie stosuj krzykliwej reklamy w stylu “Kup nasz produkt”. Prowadź elastyczne kampanie w stylu “Przypominamy o naszym darmowym e-booku”.
Nie masz czasu na tego typu działania? Możesz powierzyć Digone prowadzenie marketingu Twojej firmy. Nasz zespół doradzi i dobierze odpowiednie działania marketingowe, które przyniosą wymierne korzyści Twojemu biznesowi.
Artykuł polecany dla Ciebie – “Jak organizować konkursy zgodne z regulaminem Facebooka?”