Konkursy w mediach społecznościowych cieszą się dużą popularnością. Dla uczestników to doskonała okazja do kreatywnej zabawy i wygrania atrakcyjnych nagród. Marki zyskują natomiast możliwość nienachalnej promocji produktów lub usług, wzrostu świadomości i rozpoznawalności brandu, a także budowania z nim pozytywnych skojarzeń. Dodatkową korzyścią dla organizatora konkursu jest także podniesienie zaangażowania na profilu oraz wzrost zasięgu organicznego i wirusowego. To wszystko brzmi bardzo dobrze, ale jak wiadomo, zawsze warto czytać zapisy drobnym druczkiem. W tym przypadku są to określone zasady organizowania konkursów zgodne z regulaminem Meta oraz prawem.
Dlaczego konkurs powinien mieć regulamin?
Regulamin nie tylko porządkuje przebieg konkursu pod kątem czasu jego trwania, zasad wyłonienia laureatów czy założeń zabawy. Przede wszystkim reguluje on kwestie prawne związane z prowadzeniem akcji promocyjnej, a także chroni organizatora w zakresie odpowiedniego przetwarzania danych oraz przepisów ustawy o grach hazardowych.
DigTIP: W regulaminie konkursu warto zawrzeć podpunkt informujący o tym, że przesłanie zgłoszenia konkursowego jest równoznaczne z akceptacją regulaminu.
Jak organizować regulaminowe konkursy?
Polub nasz profil, zaproś znajomych do polubienia strony, udostępnij post konkursowy… Tego typu wymagań, a czasem nawet zadań konkursowych, widzimy niestety mnóstwo na naszych tablicach. Czy są one zgodne z regulaminem Facebooka? Odpowiedź jest prosta – nie. Zgodnie z zasadami dla Stron, Grup i Wydarzeń, zabronione jest używanie prywatnych połączeń ze znajomymi oraz ingerowanie w Oś Czasu użytkownika. Warunkami konkursu nie mogą być zatem udostępnienia posta konkursowego czy oznaczenia znajomych. Nie rekomendujemy także zmuszania użytkowników do polubienia strony. Mimo, że podobny zapis nie znajduje się bezpośrednio w regulaminie Meta, nie warto uciekać się do tego typu zabiegów, zwłaszcza, że nie budujemy w ten sposób zaangażowanej społeczności. Bardzo ważnym elementem, który należy umieścić w regulaminie, jest zapis o zwolnieniu Meta z odpowiedzialności za prowadzenie i realizację konkursu.
DigTIP: Jeśli jeszcze nie zapoznałeś się z regulaminem Facebooka i zasadami Stron, tutaj znajdziesz potrzebne linki:
- https://www.facebook.com/policies_center/pages_groups_events
- https://www.facebook.com/legal/terms (wersja przed aktualizacją 26.07.2022 r.)
- https://www.facebook.com/legal/225652215540499#other-terms-policies (aktualizacja od 26.07.2022 r.)
Czy losowanie nagród i laureatów jest legalne?
Kolejnym, niestety bardzo często spotykanym błędem, jest wyłanianie zwycięzców poprzez losowanie. Warto wiedzieć, że ten mechanizm nie jest zgodny z polskim prawem, ponieważ podlega pod ustawę o grach hazardowych. Wszystkie loterie i losowania, zgodnie z rozporządzeniem, powinny zostać zgłoszone do Izby Administracji Skarbowej, dokładny opis procesu jest dostępny na stronie: https://www.biznes.gov.pl/pl/opisy-procedur/-/proc/1341. W przypadku, kiedy zdecydujemy się na przeprowadzenie konkursu w formie loterii i uzyskamy stosowną zgodę od Izby Administracji Skarbowej, konieczne jest wpłacenie 10% kwoty z puli nagród, a nad przebiegiem i rozstrzygnięciem konkursu będzie wówczas czuwał przedstawiciel Ministerstwa Finansów. Jeśli loteria lub losowanie nie zostanie zgłoszone do odpowiedniego organu, ich organizator może zostać obłożony karą finansową.
Co powinien zawierać regulamin konkursowy?
Dobrze skonstruowany regulamin konkursowy dba o to, aby zabawa była realizowana zgodnie z zasadami portalu, na którym jest prowadzony. Jest także gwarantem poprawnego przebiegu konkursu w kontekście określonych terminów, sposobu wyłaniania zwycięzców, liczby nagród i przetwarzania danych, uwzględnia także ścieżkę do zgłoszenia ewentualnych reklamacji. Regulamin służy nie tylko uregulowaniu niezbędnych formalności, może być także przydatny organizatorowi w przypadku rozstrzygania sporów, czy wykluczeniu zgłoszeń niezgodnych z założeniami konkursu, np. na podstawie naruszenia praw autorskich. Poniżej znajdziesz listę najważniejszych elementów, które powinien zawierać dobrze przygotowany regulamin.
Poprawnie skonstruowany regulamin konkursowy zawiera:
- Informacje o organizatorze i fundatorze nagród.
- Zapis o zwolnieniu portalu Facebook z odpowiedzialności za organizację i prowadzenie konkursu.
- Ramy czasowe konkursu oraz miejsce jego realizacji, np. fanpage marki na Facebooku.
- Dokładny opis zadania wraz z zastrzeżeniem, że musi ono być dziełem własnym uczestnika, przygotowanym na potrzeby tej akcji konkursowej.
- Mechanizm wyłonienia zwycięzców – np. poprzez powołaną komisję na podstawie oceny walorów estetycznych, merytorycznych lub kreatywności.
- Liczbę nagród oraz sposób i termin ich przekazania.
- Sposób poinformowania uczestników o wynikach konkursu.
- Informacje o administratorze i inspektorze danych osobowych, a także celu ich przetwarzania i podmiotach przetwarzających niezbędnych do prawidłowej realizacji konkursu, np. agencje kreatywne, firmy kurierskie.
- Jasną informację o czasie przetwarzania danych osobowych (np. w okresie trwania konkursu oraz do czasu jego rozstrzygnięcia i przekazania nagród), a także możliwości wglądu, edycji i usuwania ich przez uczestników.
- Zapis informujący o tym, że przesłanie zgłoszenia konkursowego stanowi jednocześnie akceptację regulaminu.
- Informację, że konkurs nie jest grą losową, loterią fantową, zakładem wzajemnym, loterią promocyjną ani grą, której wynik zależy od przypadku lub żadną inną formą przewidzianą w ustawie o grach hazardowych.
- Określenie formy odprowadzenia podatku dochodowego w wysokości 10% od kwoty nagród (warto pamiętać, że zwolnieniu z podatku podlegają konkursy, w których wartość nagrody nie przekracza 760 złotych lub dotyczą tematyki artystycznej, sportowej, dziennikarskiej, naukowej lub kulturalnej).
- Adres mailowy lub pocztowy, na który uczestnicy będą mogli składać ewentualne reklamacje dotyczące konkursu.
Chcesz organizować konkursy w mediach społecznościowych, ale brakuje Ci pomysłów? A może stworzenie regulaminu zgodnego z dobrymi praktykami spędza Ci sen z powiek? Zgłoś się do nas, chętnie pomożemy!
Artykuł polecany dla Ciebie – “Real Time Marketing w mediach społecznościowych”