Działania marketingowe w internecie od dawna wiążą się ze zbieraniem informacji o użytkownikach stron internetowych. Gromadzone są najczęściej z wykorzystaniem plików cookie, które następnie używane są w kampaniach digitalowych. Im więcej wiemy o kliencie, tym dokładniejszy jest poziom personalizacji oferty, przekazu reklamowego i kanału komunikacji.
Obowiązujące od 25 maja 2018 roku przepisy RODO (GDPR) zabraniają używania plików cookie bez zgody użytkownika. Aby nadal móc korzystać z ciasteczek, strony internetowe muszą taką zgodę uzyskać, a w tym celu z pomocą przychodzi nam Consent Mode v2, czyli tryb zgody.
Czym jest Consent Mode v2?
Consent Mode v2 jest to standard, według którego użytkownicy stron internetowych w pierwszej kolejności są informowani o wykorzystywaniu plików cookie za pomocą specjalnego bannera, a następnie mają możliwość wyrażenia lub odrzucenia zgody na ich używanie.
Consent Mode v2 jest narzędziem stworzonym przez Google w odpowiedzi na coraz większe wymagania dotyczące prywatności użytkowników w Internecie. W epoce RODO i innych regulacji dotyczących ochrony danych osobowych umożliwia on bardziej precyzyjne zarządzanie zgłoszeniami zgody użytkowników, co staje się nieodzowne dla witryn działających w Unii Europejskiej i Europejskim Obszarze Gospodarczym.
Tryb zgody zakłada, że wszelkiego rodzaju skrypty 3rd party, które tworzą ciasteczka po stronie klienta, powinny być uruchamiane tylko w przypadku uzyskania zgody. W kontekście witryn internetowych tryb zgody może obejmować różne aspekty, takie jak: zbieranie danych analitycznych, ustawienia plików cookie, personalizacja treści czy śledzenie działań użytkowników w celach reklamowych. Wgrana na stronę wersja trybu uzyskiwania informacji o stanie zgody użytkownika przekazuje ją do Google Tag Managera. Wtedy to GCMv2 wpływa na działanie wskazanych w zgodzie tagów Google.
W przypadku braku wyrażenia zgody tagi nie zapisują plików cookie, ale wysyłają do narzędzi Google zanonimizowane informacje. W przypadku GA 4 braki w danych są wypełniane za pomocą modelowania konwersji oraz modelowania behawioralnego.
Najczęstsze błędy wdrożenia Consent Mode v2
Wdrożenie consent mode często spotyka się z pewnymi trudnościami. Choćby wtedy, gdy na stronie faktycznie pojawia się odpowiedni baner informacyjny umożliwiający decyzje co do zgody na używanie ciasteczek, jednakże skrypty 3rd party analityczne lub/i marketingowe nie zawsze respektują preferencje użytkownika i uruchamiają się niezależnie od jego decyzji.
Jak zatem sprawdzić czy Twoja strona ma poprawnie wdrożony consent mode? Najprostszym sposobem jest sprawdzenie, czy jakieś nieoczekiwane ciasteczka są zapisywane w przeglądarce przed udzieleniem zgody. Odpowiedź twierdząca może wskazywać na niepoprawne wdrożenie consent mode. Aby upewnić się, że Consent Mode v2 został prawidłowo wdrożony na stronie internetowej, można skorzystać z narzędzi deweloperskich przeglądarek internetowych, platformy CMP lub GA 4. Sprawdzenie obejmuje m.in. weryfikację banera cookie, sprawdzenie poprawności działania tagów Google oraz przekazanych zgód użytkowników.
Google Consent Mode v2 wprowadza nowe parametry
Źródło: materiały Google
Do kluczowych parametrów, które obowiązywały do tej pory, czyli analytics_storage (zgoda na zbieranie danych analitycznych) i ad_storage (zgoda na pomiar skuteczności reklam); dołączają: parametr ad_user_data — pozwala Google zbierać dane użytkownika w celach reklamowych, parametr ad_personalization — umożliwia wykorzystywanie danych do personalizacji reklam, czyli np. w remarketingu.
Każda z tych zgód może mieć dwa stany: odrzucony lub udzielony. To od tych wartości zależeć będzie działanie tagów Google.
Jak wdrożyć Google Consent Mode?
Do wdrożenia consent mode najlepiej wykorzystać dedykowane narzędzia. Jeśli chodzi o wtyczki najczęściej wybierane są:
- Cookie Script
- Cookiebot
- Cookiefirst
- Consentmanager
- CookieConsent.io
- CookieYes
- Commanders Act
- Cookie Information
- Crownpeak
- Didomi
- iubenda
- LiveRamp
- OneTrust
- Osano
- Sourcepoint
Konsekwencje niewdrożenia Consent Mode v2
Niewdrożenie Consent Mode v2 może prowadzić do utraty możliwości legalnego zbierania danych o użytkownikach za pomocą GA 4 czy Google Ads – czyli Google nie będzie mogło gromadzić ani modelować danych o klientach. Może to ograniczyć możliwości analizy ruchu na stronie, oceny skuteczności kampanii reklamowych oraz personalizacji doświadczeń użytkowników. Ponadto, brak zgodności z przepisami dotyczącymi prywatności może skutkować konsekwencjami prawnymi i finansowymi dla witryn internetowych.
Znaczenie Consent Mode v2
Consent Mode v2 ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia większej kontroli użytkownikom nad ich danymi online oraz dla zachowania skuteczności działań marketingowych i analitycznych firm. Jest również ważnym elementem adaptacji do zmieniającego się krajobrazu cyfrowego, zwłaszcza w kontekście wycofania plików cookie stron trzecich przez główne przeglądarki internetowe. Ostatecznie, Consent Mode v2 wykracza poza zgodność z przepisami, wpływając na szersze aspekty działalności online, w tym na strategie marketingowe, relacje z klientami i adaptację do przyszłych zmian w ekosystemie cyfrowym.
Podsumowując, Google Consent Mode to narzędzie, które jest obecnie gorącym tematem, szczególnie w kontekście przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, takich jak RODO. Wersja 2 tego narzędzia, wprowadzona w 2024 roku, przynosi nowe możliwości i wyzwania dla marketerów oraz administratorów witryn internetowych. Musimy pamiętać, że tryb zgody polega na zbieraniu dodatkowych sygnałów od użytkowników, którzy nie wyrazili zgody na dostęp do ich danych osobowych lub pamięci przeglądarki w celu gromadzenia danych. Te sygnały zostaną następnie wykorzystywane przez Google do modelowania konwersji i zachowań odwiedzających. Co w zdecydowany sposób może uchronić nas przed spadkami danych.
A jeśli pomimo tego artykułu wciąż nie wiesz jak zabrać się za wdrożenie GCMv2 na swoją stronę, bez obaw dzwoń lub pisz – z chęcią Ci pomożemy i doradzimy.