Wraz z rosnącą popularnością social mediów poprawiają się także standardy jakości publikowanych tam treści. Instagram to jeden z najbardziej znanych serwisów społecznościowych opierający się na przekazie wizualnym. Poza celami rozrywkowymi, jest też doskonałym narzędziem do promowania swojej działalności. Wysokie zasięgi oraz zaangażowanie na Instagramie to cel działań marketingowców i influencerów. Odpowiedni wymiar grafik czy filmików jest jednym z kluczowych elementów wpływających na odbiór zamieszczanych materiałów, a to z kolei pomaga przyciągnąć uwagę użytkowników Instagrama i wyróżnić się na tle konkurencji. Sprawdź, jakie są najbardziej popularne formaty grafik na Instagrama, aby wznieść profil swojej marki na wyższy poziom!
Grafiki i materiały video na Instagramie
Instagram jest platformą, która pozwala użytkownikom na publikowanie zdjęć opatrzonych krótkimi opisami i hasztagami. Profile są bardzo różnorodne. Internauci mogą wykorzystać Instagrama w ramach graficznego pamiętnika, dzieląc się na nim wydarzeniami ze swojego życia, które są warte uwiecznienia. Poza użytkowaniem prywatnym, powstało także mnóstwo kont tematycznych: bookstagramy z recenzjami książek i nowinkami ze świata literatury, dogstagramy prezentujące życie pupili influencerów czy cookstagramy, na których znaleźć można przepisy na autorskie potrawy. W obecnych czasach wiele firm wykorzystuje też Instagrama w celu budowania wizerunku, promowania usług i nawiązywania kontaktu z odbiorcami. Treści w formie wizualnej znacznie łatwiej wpadają w oko i przez to skuteczniej zwracają uwagę potencjalnych klientów. Poza tablicą z opublikowanymi fotografiami, jednym z najważniejszych elementów profilu Instagrama jest zdjęcie profilowe, które dopełnia profil i pozwala zapoznać się z logo marki bądź wizerunkiem twórcy.
Relacje, czyli tzw. Instagram Stories umożliwiają dzielenie się z obserwatorami treściami w czasie rzeczywistym. W tej formie można publikować zarówno zdjęcia, jak i krótkie filmiki trwające do sześćdziesiąt sekund. Stories wyświetlają się po kliknięciu na zdjęcie profilowe i znikają z Instagrama po dwudziestu czterech godzinach. Zanim to się stanie, można jednak je przypiąć do profilu w formie wyróżnionych relacji i tym samym go urozmaicić i zachować efemeryczne publikacje na dłużej. Rolki natomiast są materiałami video o długości od trzech do maksymalnie dziewięćdziesięciu sekund. Znajdują się one na tablicy profilu, ale mają też swoją osobną zakładkę, która oddziela rolki od zwykłych postów.

Aktualne wymiary zdjęć na Instagramie w roku 2024
Instagram wciąż się rozwija wprowadzając nowe opcje i ulepszając obecne rozwiązania. Proporcje zdjęć bezpośrednio wpływają na wyświetlenia, a zapoznanie się z aktualnymi wymiarami różnych rodzajów grafik ułatwi Ci dopasowanie treści do wymagań platformy. Oto zalecane formaty zdjęć na Instagrama:
Zdjęcie profilowe 320px x 320px
Na Instagramie zdjęcie profilowe stanowi wizytówkę profilu. Jest to jeden z pierwszych elementów, na jakie zwracają uwagę użytkownicy, więc powinien on być dopasowany do treści znajdujących się na tablicy i przypiętych Insta Stories. Można na nim umieścić przykładowo logo lub nazwę firmy, przy czym ważne, by najważniejsze treści znalazły się w centrum grafiki, ponieważ zostanie ona wykadrowana do formy koła. Rekomendowany format w rozmiarach 320 x 320 px zapewnia maksymalną ostrość zdjęcia.
Posty kwadratowe 1080px x 1080px
Posty o kwadratowym kształcie i proporcji 1:1 idealnie nadają się do postów, reklam i promocyjnych grafik, które skupią uwagę odbiorcy na oferowanym produkcie. Są symetryczne i pozwalają ująć wiele szczegółów. To jeden z najpopularniejszych formatów zdjęć na Instagramie. Zachowanie odpowiednich proporcji pozwoli uniknąć zniekształcenia grafiki po jej kompresji przez Instagrama – aplikacja umożliwia również wykadrowanie zdjęcia do odpowiedniego formatu. Wymiary te najlepiej sprawdzają się także w aktualnościach na Instagramie. Chociaż w tej sekcji platforma obsługuje różne proporcje grafik, to właśnie te są najkorzystniejsze, ponieważ pozwalają konsekwentnie tworzyć spójny content.
Posty pionowe (portrety) 1080px x 1350px
Ujęcia wertykalne w proporcjach 4:5 nadają się do tworzenia portretów i obszerniejszych postów marketingowych lub poradnikowych. Doskonale prezentują się w formacie 4:5 przy zachowaniu rozmiaru 1080px x 1350px. Zdjęcia zrobione w formacie portretu umożliwiają zaprezentowanie większej liczby szczegółów i szerszych kadrów, a przy odpowiednim wykadrowaniu wyglądają bardzo profesjonalnie. Instagram umożliwia także dostosowanie publikacji do tego formatu.
Posty poziome (krajobrazy) 1080px x 566 px
Grafiki wertykalne nadadzą się do tworzenia postów ze zdjęciami panoramicznymi np. w przypadku krajobrazów oraz obszerniejszych postów marketingowych i poradnikowych. Doskonale prezentują się w formacie 4:5 przy zachowaniu rozmiaru 1080 x 566 px.
Instagram Stories (Relacje) 1080px x 1920px
Insta Stories najczęściej odtwarza się na urządzeniach mobilnych, więc warto zadbać o dobrą jakość zdjęć w proporcji 9:16 i rozmiarach 1080px x 1920px. W relacjach warto umieszczać przykuwające uwagę grafiki z chwytliwymi hasłami, by zapaść w pamięć odbiorcy. Warto również korzystać z różnorodnych, interaktywnych naklejek (ankiety, quizy, pytania otwarte), które zaangażują obserwatorów.
Instagram Reels (Rolki) 1080px x 1920px
Podobnie jak stories, rolki na Instagramie również warto umieszczać w proporcji 9:16. Dopasowanie treści video do zalecanego formatu 1080px x 1920px i dodanie popularnej muzyki wpływa bezpośrednio na liczbę wyświetleń reels, co z kolei może przyczynić się do zwiększenia rozpoznawalności profilu.
Dlaczego rozmiar grafik w treściach marketingowych jest istotny?
Odpowiedni rozmiar grafik umieszczanych na Instagramie ma ogromne znaczenie w odbiorze posta. Ważne jest dopasowanie formatu zdjęcia do zalecanych wymiarów, aby uniknąć ryzyka wystąpienia błędu przy dodawaniu materiałów. Niekiedy zdarza się, że nie ma nawet możliwości opublikowania nieodpowiednio sformatowanego zdjęcia. Przede wszystkim jednak należy zadbać o spójność grafik i filmów. Na serwisie, gdzie atrakcyjność wizualna odgrywa najważniejszą rolę, nawet minimalna zmiana formatu ma znaczenie. By profil prezentował się schludnie i estetycznie, warto zadbać o jakość publikowanych treści. Grafiki mogą również do siebie pasować, na przykład pod kątem kolorystycznym czy stylistycznym. Tworzy to wówczas przyjemny dla oka efekt przemyślanej całości i świadczy o profesjonalizmie. Obowiązkowo powinno zadbać się o publikowanie fotografii w rozdzielczości dostosowanej do wymagań platformy – zapewni to maksymalną jakość obrazu. Warto pamiętać, że znaczna część treści zamieszczanych na Instagramie będzie konsumowana na urządzeniach mobilnych. Optymalizacja formatów obrazów pod tym kątem przekłada się na zwiększenie zasięgów i zaangażowania odbiorców. Widzowie chętniej wrócą do profilu, który wywołał pozytywne wrażenie i został przez nich zapamiętany.

Wskazane jest także, by zadbać o tak zwane miniatury highlight, czyli okładki wyróżnionych relacji. Podobnie jak najnowsze lub przypięte zdjęcia, są one widoczne zaraz po wejściu na profil, a więc wpływają na jego odbiór i pomagają w utrzymaniu spójnego wizerunku. Ich staranne zaprojektowanie zachęci użytkowników do kliknięcia w wyróżnione stories i zapoznanie się z ofertą marki, zaletami sprzedawanych produktów czy opiniami klientów. Użycie przyciągającej uwagę grafiki, adekwatnej do prezentowanej w relacji treści, ułatwi widzom nawigację i pomoże łatwo znaleźć interesujące ich informacje.
Wdrożenie powyższych rekomendacji, może wpłynąć pozytywnie na odbiór publikowanych treści oraz zwiększenie ich zasięgów i zaangażowania obserwujących. Tym samym profil ma większą szansę na zdobycie większej liczby obserwujących, co bezpośrednio przekłada się na skuteczne budowanie wizerunku marki na Instagramie.
Czy warto korzystać z narzędzi ułatwiających edycję zdjęć?
W obecnych czasach publikacja treści atrakcyjnych pod kątem wizualnym jest niezbędna dla budowania rozpoznawalności profilu. Aby tworzyć estetyczne materiały na Instagrama, można sięgnąć po specjalnie zoptymalizowane programy graficzne takie jak Canva, Adobe Spark, Lightroom, VistaCreate czy Photoshop. Wiele z nich zawiera szablony z aktualnymi formatami na social media. Znajdziemy tam także wzory postów, stories i reels ułatwiające tworzenie treści pod wymagania platformy. Wystarczy dodać zdjęcie ze swojego urządzenia i odpowiednio je wypoziomować, aby uzyskać grafikę idealnie nadającą się do publikacji na Instagramie.
Ze względu na łatwość obsługi, dla osób początkujących szczególnie dobrym wyborem będzie Canva. Po pierwsze, w wersji podstawowej jest to narzędzie bezpłatne. Po drugie umożliwia zapisywanie projektów w bibliotece przypisanej do konta, dzięki czemu łatwo można do nich wrócić w dowolnym czasie. Po trzecie, jest bardzo wszechstronnym edytorem i pozwala na efektywne projektowanie grafik zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i urządzeniach mobilnych.
Na rynku istnieje jednak wiele narzędzi ułatwiających obróbkę zdjęć. Intuicyjny interfejs, bogata biblioteka elementów graficznych oraz mnogość opcji w edytorze zdjęć sprawiają, że twórcy mają możliwość szybkiego i łatwego dostosowania projektów grafik do swoich oczekiwań i potrzeb. Poza opcją ustawienia precyzyjnego formatu, narzędzia te pozwalają także między innymi na dodanie filtrów, ustawienie jasności, kontrastu czy palety barw, dodanie ikon, emoji, napisów i innych elementów graficznych wpływających na odbiór całości. W efekcie, korzystanie z tego typu edytorów znacznie usprawnia pracę nad obróbką zdjęć oraz filmów i pozwala na tworzenie spójnych treści. Zdecydowanie warto z nich korzystać, niezależnie od poziomu umiejętności graficznych.
Podsumowanie
Dostosowanie grafik pod zalecane formaty na Instagramie jest zdecydowanie opłacalnym krokiem, który warto podjąć podczas tworzenia treści, znacznie zmniejszając ryzyko zniekształcenia zdjęcia czy wystąpienia błędu. Ponadto, spójny, jakościowy content pozytywnie wpływa na reakcje odbiorców Twoich materiałów. Odpowiednie wykadrowanie zdjęcia nie zajmuje dużo czasu i nie wymaga specjalistycznych umiejętności, ma natomiast znaczący wpływ na atrakcyjność wizualną profilu. Warto przestrzegać opisanych powyżej zaleceń zarówno prowadząc konto firmowe, jak i prywatne czy profil twórcy.