kolor - analiza psychologiczna

Kolor – analiza psychologiczna

Zastanawialiście się kiedyś, jak ważną funkcję pełni kolor w naszej identyfikacji wizualnej? Jak go używać? Czego unikać? Poniżej kilka przykładów.

CZERWONY

Ciemna czerwień – połączona jest z wigorem, przywództwem, siłą woli

Jasna czerwień – podkreśla radość, pasję, czułość oraz miłość

Różowy – oznacza romantyczność, przyjaźń i miłość

Brązowy – Sugeruje stabilność, podkreśla klasyczny prestiż

Kolor czerwony jest kolorem intensywnym emocjonalnie i przenosi teksty oraz obrazy na pierwszy plan. Powinno się go stosować jako akcent stymulowania ludzi do podjęcia szybkiej decyzji.

POMARAŃCZOWY

Czerwona pomarańcz – nawiązuje do przyjemności, dominacji i agresji

Ciemny pomarańczowy – odzwierciedla podejrzliwość, oszustwo

Złoty – wywołuje uczucie prestiżu

Pomarańczowy jest kolorem, który łączy energię czerwieni oraz pogodność koloru żółtego. Jest określeniem radości, fascynacji a także determinacji.  Jest uwielbiany szczególnie wśród ludzi młodych. Jako kolor cytrusowy doskonale stymuluje apetyt, tak więc najlepiej spełni swoją funkcję promując jedzenie lub produkty skierowane do młodzieży

ŻÓŁTY

Jasny żółty – jest połączeniem radości oraz świeżości

Kolor żółty jest ściśle połączony z radością, szczęściem, intelektem oraz energią. Wywołuje przyjemne ciepłe uczucia, polecany do promocji dziecięcych produktów lub dla ofert miłego spędzania wolnego czasu. Świetnie nadaje się do podkreślenia bezpieczeństwa. Nie należy jednak go używać przy produktach prestiżowych.

ZIELONY

Zieleń oliwkowa – jest tradycyjną barwą pokoju

Ciemna zieleń – jest połączona z chciwością, zazdrością ale także z ambicjami

Morska zieleń –  kojarzony z ochroną i dobrym zdrowiem

Zielony, jako kolor natury, symbolizuje wzrost, harmonię, świeżość, oraz płodność. Powinno się go używać podkreślając nieszkodliwość (np. środków medycznych) czy naturalne pochodzenie (np. żywności).

NIEBIESKI

Jasnoniebieski – jest połączony ze zrozumieniem, zdrowiem oraz miękkością

Ciemnoniebieski – reprezentuje wiedzę, moc i spójność

Kolor niebieski jest barwnym synonimem stabilizacji. Symbolizuje mądrość, lojalność, wiarę oraz prawdę. Najlepiej sprawdzi się przy promowaniu produktów lub usług związanych z wodą lub czystością (środki czystości, filtry wodne, ryby) lub niebem i powietrzem (linie lotnicze, warunki atmosferyczne). Koloru niebieskiego nie należy stosować do celów marketingowych związanych z żywnością, ponieważ kolor ten tłumi apetyt.

Tak więc budując naszą markę powinniśmy przemyśleć właściwy wybór kolorów tak, żeby wywoływały w odbiorcach zamierzone przez nas odczucia. W przeciwnym razie możemy uzyskać efekt przeciwny do tego docelowego.

Udostępnij ten wpis

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Masz dla nas projekt?