Poruszając temat reklamy internetowej nie sposób pominąć zagadnienie działań marketingowych w social media. Hegemonem wśród portali społecznościowych w Polsce jest Facebook. Portal ten osiągnął w listopadzie 2017 roku ogromną liczbę ponad 22 mln internautów[1], którzy są potencjalnymi odbiorcami treści oraz reklam kontekstowych tworzonych na Facebooku.
REKLAMA KONTEKSTOWA – TROCHĘ TEORII
W skrócie – reklama kontekstowa to sposób reklamowania usług/produktów/firm, który umożliwia wyświetlanie komunikatu ściśle sprecyzowanej grupie odbiorców. Jej niewątpliwą zaletą jest dokładne targetowanie użytkowników, którzy mają ujrzeć nasz przekaz m.in.: ze względu na miejsce zamieszczania, wiek, płeć, ale także zainteresowania czy wykształcenie. W przeciwieństwie do masowej reklamy telewizyjnej bądź radiowej, reklama kontekstowa pozwala trafić do osób faktycznie zainteresowanych daną kategorią promowanych dóbr, a jej efekty są mierzalne. Po zakończonej kampanii reklamowej, Facebook umożliwia podgląd dokładnych statystyk wyświetleń danej reklamy – możemy dowiedzieć się, ile osób faktycznie zobaczyło nasz przekaz. Statystyki te uzależnione będą od liczebności sprecyzowanej grupy docelowej oraz od budżetu.
BUDŻET NA REKLAMĘ NA FACEBOOKU – JAK DUŻO MUSZĘ ZAPŁACIĆ?
Wbrew pozorom, koszty reklamy kontekstowej nie muszą być wysokie – minimalny budżet na wyświetlanie przekazu, narzucony przez Facebooka, oscyluje wokół 100 zł na miesiąc. Oczywiście firmy o większym budżecie reklamowym osiągną znacznie lepsze wyniki:
Rys.1. Szacowana dzienna ilość wyświetleń reklamy skierowanej do młodych kobiet (18-30 lat) z miasta Łodzi i pobliskich okolic do 16 km, zainteresowanych tematem zdrowej diety oraz ekologicznego żywienia – budżet miesięczny to 100 zł.
Rys.2. Szacowana dzienna ilość wyświetleń reklamy skierowanej do młodych kobiet (18-30 lat) z miasta Łodzi i pobliskich okolic do 16 km zainteresowanych tematem zdrowej diety oraz ekologicznego żywienia – budżet miesięczny to 300 zł.
Warto przeznaczyć pewien budżet na reklamę kontekstową również z kolejnego powodu – Facebook coraz bardziej ucina zasięgi udostępnianych postów. Tym sposobem bez podpromowania treści, przekaz dotrze do niewielkiej liczby osób śledzących daną markę.
CELE KAMPANII KONTEKSTOWEJ
Reklamowanie na Facebooku nie ogranicza się do promowania samego fanpaga oraz wpisów na nim udostępnianych. Chcesz zwiększyć ruch na stronie internetowej? Proponujemy kampanię z linkiem kierującym na Twoją witrynę. Wprowadzasz nowy produkt do e-sklepu? Skorzystaj więc z reklamy kontekstowej kierującej użytkowników do podstrony danego produktu. Chcesz pozyskać leady? Proponujemy kampanię służącą zbieraniu informacji kontaktowych o osobach potencjalnie zainteresowanych Twoją firmą. Może chcesz skłonić użytkowników do kontaktu na Messengerze w celu poznania ich opinii o Twoich usługach/produktach? Facebook również umożliwia nam stworzenie takiej kampanii.
Planując strategię promocyjną firmy na Facebooku warto przeznaczyć pewien budżet na reklamę kontekstową. Ten rodzaj reklamy internetowej pomoże Ci trafić do konkretnej grupy potencjalnych nabywców Twoich dóbr czy usług , jej efekty są mierzalne, a co najważniejsze – reklama ta, poprzez możliwość wyboru różnorodnych celów, zwiększa efektywność innych działań marketingowych.
[1] http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/dane-gemius-pbi-z-listopad-2017-r-top-20-wydawcow-domen-i-aplikacji-mobilnych [dostęp 17.12.2017]