Sporo się o nim mówi, jednak czym właściwie jest Real Time Marketing (w skrócie RTM)?
RTM to taktyka stosowana przez marketerów, która zakłada „przejęcie newsa” ze świata polityki, sportu, rozrywki, kultury i wykorzystanie go w celu dotarcia do jak największego grona odbiorców. Wyczucie odpowiedniego momentu, ciekawy koncept graficzny i szybka reakcja mogą sprawić, że jeden post na Facebooku, Instagramie lub Twitterze wyniesie markę na wyżyny popularności.
Jak to wygląda w praktyce?
Research i czujność to podstawa
Kluczowym aspektem w prowadzeniu działań real time marketingowych jest dobry research. Osoby pracujące w marketingu zazwyczaj zaczynają dzień od przeglądu branżowych newsów, wyszukują trendujące w danym czasie tematy i na tej podstawie tworzą viralowe treści. W agencjach interaktywnych często powołuje się osobne zespoły, które są odpowiedzialne za wyłapywanie tematów, które mają potencjał RTM`owy. Zaczynając swoją przygodę z tego typu publikacjami warto wspomóc się narzędziami monitorującymi media np. Brand24. Dobrym rozwiązaniem jest również stworzenie kalendarza wydarzeń kulturowych, sportowych i politycznych, a następnie śledzenie ich przebiegu
i wyłapywanie kontekstów. Choć niektóre rzeczy możemy zaplanować, to zazwyczaj tematy na treści RTMowe pojawiają się niespodziewanie. Przykładem może być głośna ostatnio sprawa Krakowskiego Laguna. Kto by pomyślał,
że w przeciągu kilku dni zwyczajny rogal stanie się bohaterem memów, postów i artykułów. A marki, które wykorzystały potencjał tej historii trafią do tysięcy odbiorców.
Grafika przykuwająca uwagę
Znaleźliśmy temat na RTM, co dalej? Działać trzeba szybko. Potencjał viralowy jest największy w kilku pierwszych minutach. Warto mieć w zanadrzu gotowe szablony, które można przerobić i wykorzystać do publikacji. Na naszej grafice powinno znaleźć się hasło nawiązujące do tematu lub krótka zaczepka. Pamiętajmy! Nie każdy temat będzie pasował do naszej marki. Nie próbujmy tworzyć RTM`ów na siłę. Skutek może być wówczas odwrotny do zamierzonego.
Przykładem dobrej zaczepki może być post, który opublikowaliśmy na profilu naszego klienta Telekarma. Grafika nawiązywała do popularnego w okresie zimowym morsowania.
Grafika jest! Czas na treść
Humorystyczna czy merytoryczna? Jaka powinna być treść posta RTM? Zabawne, memiczne publikacje są chętnie komentowane i udostępniane przez użytkowników. Należy pamiętać jednak o tym do kogo kierujemy nasz komunikat. Czy nasza grupa odbiorców zrozumie przekaz? Warto skonsultować pomysł z kilkoma osobami i poznać ich reakcję.
Facebook, Instagram, Twitter…
Wybór odpowiedniego kanału dystrybucji treści jest bardzo ważny. Każda platforma rządzi się swoimi prawami.
Na początku warto określić cel publikacji. Czy chcemy zwiększyć zaangażowanie na fanpage`u, czy chcielibyśmy powiększyć społeczność na Instagramie? Zweryfikujmy czy wokół danego tematu pojawiły się już wpisy.
Jeśli tak, to gdzie jest ich najwięcej. Pamiętajmy, żeby dopasować grafikę oraz tekst do wybranego medium.
Na Instagramie i Twitterze użyjmy w treści hasztagów, które pomogą dotrzeć z komunikatem do pierwszych odbiorców.
Real Time Marketing – zalety
- Zwiększenie zasięgu organicznego profilu
- Większa ekspozycja marki = większe zainteresowanie firmą
- Skrócenie dystansu na linii klient – marka
- Dotarcie do nowych odbiorców (potencjalnych przyszłych klientów)
- Efektywna kampania przy stosunkowo niskim bądź zerowym nakładzie finansowym
- Mierzalne efekty
- Zwiększenie autentyczności marki
Marketing w czasie rzeczywistym, który reaguje na aktualne sytuacje pozwala sprostać oczekiwaniom klientów. Publikacje RTM wymagają jednak od nas sporego zaangażowania. Śledzenie trendujących tematów, przygotowanie grafiki i treści, kreatywność, wybór odpowiedniego medium… Możemy zrobić to za Ciebie! Porozmawiajmy o Real Time Marketingu dla Twojej firmy.