Reels, czyli rolki na Instagramie — dlaczego warto je zrobić i promować?

Reels, czyli rolki na Instagramie — dlaczego warto je zrobić i promować?

Czym są rolki na Instagramie i dlaczego różnią się od Instastories?

Instagram Reels to krótka forma video i wielkie możliwości. Światowa historia narzędzia rozpoczęła się w sierpniu 2020 roku. Do Polski możliwość tworzenia tego rodzaju contentu trafiła jednak dużo później, bo dopiero pod koniec października 2021 roku. Ta nowa opcja podarowana użytkownikom Instagrama to nic innego, jak odpowiedź platformy na rosnącą popularność TikToka. Meta postanowiła dostosować się do rosnącej fascynacji krótkimi klipami. Funkcjonalność ta umożliwia bowiem tworzenie dynamicznych, kreatywnych, pionowych video o długości do 60 sekund, które to doskonale wpisują się w dzisiejsze trendy medialne i w odróżnieniu od Instastories pozostają na profilu, aż do momentu ich usunięcia przez twórcę. Ich format to 1080 x 1920 pikseli, a do ich stworzenia wystarczy nagrane telefonem video lub wybrane zdjęcie. Materiały udostępniane w postaci krótkich filmów posiadają efekty dźwiękowe i dają więcej możliwości na dotarcie do grupy docelowej niż klasyczne statyczne formy. Udostępniając rolkę publicznie, bezpośrednio w aplikacji, dodając do niej swoje filmy i zdjęcia oraz oznaczając na nich np. innego użytkownika, masz szansę zwiększyć liczbę interakcji z Twoją twórczością, opowiedzieć szerszemu gronu o Twojej firmie i podbić media społecznościowe! Nie wiesz jak zacząć, jak udostępnić i edytować swoje Reelsy? Bez obaw, czytaj dalej!

Czy warto publikować Instagram Reels?

To, że dynamiczna forma video zdobywa coraz większą popularność, nie jest zaskoczeniem. Każdy z nas lubi eksplorować treści w social mediach i oglądać krótkie stories na Instagramie. Po tym, jak długie, tekstowe formy blogowe ustąpiły miejsca zdjęciom, filmom i relacjom z krótszymi opisami, przyszedł czas na konsumowanie treści w jeszcze wygodniejszy i szybszy sposób. Trwające od 15 do maksymalnie 60 sekund filmiki są tego najlepszym przykładem. Rozwijając swój profil na Instagramie, chcąc zyskać odbiorców oraz nowych klientów, koniecznie dodaj do formatów publikacji również tego typu content.

Po pierwsze krótkie i zwięzłe treści video szybciej przyciągają uwagę odbiorców. Chwytliwe teksty, ciekawy montaż i wiedza skondensowana w pigułce sprawiają, że video staje się idealne do szybkiego przekazania ważnych informacji, ciekawostek czy zatrzymania uwagi użytkowników, a także zachęcenia ich obserwowania i eksplorowania publikowanych przez Ciebie materiałów.

Po drugie, oferowane opcje edycji, efekty specjalne i rozbudowana baza muzyki, pozwalają na wyróżnienie się w tłumie. Reelsy będą więc idealnym narzędziem do eksperymentowania z różnymi stylami i formami. Pionowe video mogą więc zarówno stać się materiałami promocyjnymi, edukacyjnymi, rozrywkowymi, jak i poradnikowymi. Wszystko zależy od zaangażowania i pomysłowości twórcy.

Kolejnym powodem, dla którego warto wdrożyć krótkie formy video na swój profil, jest łatwość dotarcia nimi do nowych odbiorców. Specjalne zakładki z rolkami oraz duży nacisk na popularyzowanie przez Instagram właśnie tych form publikacji, spowodował, że wiele z nagrań staje się viralami. Już nie tylko hashtagi i odpowiednie oznaczenie lokalizacji pozwalają trafić do osób potencjalnie zainteresowanych naszymi treściami. Można to zrobić również poprzez muzykę i specjalne etykiety określające tematykę materiału. Publikując tego typu content, masz szansę trafić do nowych osób, które mogą odkryć Twoje konto poprzez popularne wyzwania lub trendy. To świetny sposób na poszerzenie społeczności wokół Twojej marki oraz profilu.

Również możliwość tworzenia materiałów z oznaczeniem współtwórcy pozwala na poszerzenie grona obserwujących. Tego typu opcja sprawdza się, szczególnie gdy publikujemy post, nad którym pracowaliśmy z inną osobą np. influencerem lub tworzymy kooperację z inną marką. Taka rolka nie tylko wpływa na zasięgi jednocześnie kilku twórców, ale zbiera statystyki na wspólne konto! Treści współtworzone pozwalają więc na dzielenie się zasięgami i wzajemne czerpanie korzyści poprzez tworzenie atrakcyjnych treści.

Widok zakładki Reels dla Karm Nekko

Jak tworzyć rolki na Instagramie?

Aby zacząć tworzyć swoje filmiki na Instagramie, wystarczy przejść do opcji Reels w aplikacji, którą znaleźć można w prawym górnym rogu strony głównej. Następnie załadować gotowe video z pamięci telefonu lub zmontować rolkę przy pomocy oferowanych przez Instagram narzędzi i efektów specjalnych, które opisują ikony znajdujące się w panelu po lewej stronie. Aplikacja umożliwia również dobór podkładów muzycznych z szeroko rozbudowanej biblioteki. To niezwykle ważne, aby podczas publikacji korzystać tylko z materiałów dźwiękowych, do których mamy prawa autorskie (w przypadku dźwięków dodawanych natywnie do filmu). Oczywiście filmiki możesz dodać z dźwiękiem spoza biblioteki — zweryfikuj jednak prawa autorskie, aby nie narazić się na usunięcie dźwięku lub rolki, a w skrajnych przypadkach nałożenie kary lub shadowbana za łamanie regulaminu społeczności. 

Skąd brać pomysły na rolki i jak je nagrywać?

Dostępne dźwięki i efekty, których możemy użyć za sprawą aplikacji, dodają niepowtarzalnego charakteru publikowanym treściom. Szereg narzędzi edycyjnych, takich jak: rysowanie, naklejki i teksty pozwalają nadać treściom unikalnego stylu. Możliwość skracania klipów, a także ich przyspieszania, czy spowalniania pozwalają zaś dostosować czas trwania publikacji w zależności od potrzeb.

Rozpoczynając tworzenie rolki na Instagram, warto więc zastanowić się nie tylko nad jej treścią, ale także nad celem, który chcemy poprzez jej publikację osiągnąć. Zaintrygowanie widza od pierwszej sekundy jest bowiem kluczowe w tworzeniu krótkich form video, aby utrzymać jego uwagę jak najdłużej! W celu inspiracji warto podglądać także materiały wyróżniane w karcie eksploruj. 

W pozyskaniu zainteresowanych odbiorców pomogą nam również hasztagi i opis, który podobnie jak w przypadku publikacji zdjęć, możemy dodać w ostatnim kroku edycji. Również tutaj możemy oznaczyć osoby występujące w nagraniu, zaprosić współtwórców oraz dodać trzy tematy, ułatwiające dystrybucję rolki wśród potencjalnie zainteresowanych widzów. Dzięki tym opcjom możemy pokazać swoje działania, produkty lub ofertę znacznie szerszemu gronu odbiorców. Nie tylko pod hashtagami, ale również po kliknięciu w tytuł użytego dźwięku pokażą Ci się wszystkie rolki — algorytm docenia bowiem trendową muzykę i często podpowiada, aby stworzyć rolki związane z konkretnym viralowym dźwiękiem.

Omówione opcje ustawień tworzenia klipów są tylko niektórymi z udostępnianych przez aplikację. Reels dynamicznie zmieniają i rozbudowują swoje możliwości, dlatego warto poświęcić czas na zapoznanie się z nimi, a także śledzenie trendów, by jak najlepiej wykorzystać ich potencjał i osiągnąć założone cele. Do tworzenia ciekawych treści powstaje również wiele darmowych aplikacji zewnętrznych, w tym umożliwiających montowanie video w jeszcze prostszy i atrakcyjny dla odbiorców sposób np. poprzez wykorzystywanie gotowych szablonów, dzięki którym w dosłownie kilka sekund jesteśmy w stanie otrzymać profesjonalnie zmontowany film przykuwający uwagę. 

Ile powinna trwać rolka na Instagramie?

Praca nad video nie kończy się więc wraz z kliknięciem przycisku “Publikuj”. Równie ważne, co tworzenie przemyślanych treści jest śledzenie statystyk i osiąganych przez nie wyników. Bycie na bieżąco z analityką pozwoli zrozumieć, co działa, a co można ulepszyć. Udostępnianie rolek na Instagramie jest bowiem sztuką łączenia kreatywności z efektywnością. Zdobycie uwagi widzów, autentyczność i eksperymentowanie, a także regularne publikacje są tutaj kluczem do sukcesu! Ogromne znaczenie w sukcesie treści ma czas ich trwania. Analizując i sprawdzając statystyki, możemy wyciągnąć wnioski, co do preferowanej przez naszych odbiorców długości materiałów. Chociaż mówi się, że im krótsza rolka tym lepiej, a Reels mogą mieć nawet od 3 do 5 sekund — zasada ta nie będzie tyczyła się każdej podejmowanej przez nas tematyki. Posty “story time” oraz edukacyjne, czy tzw. “haule zakupowe” mogą być dłuższe, a mimo to skupiać uwagę odbiorców do samego końca! Bądź autentyczny i eksperymentuj z różnymi stylami. Pamiętaj, że kluczem do sukcesu jest regularność i śledzenie reakcji społeczności na Twoje treści.

Widok tworzenie rolek na Instagramie

Promowanie Reels na Instagramie – jak to zrobić?

Reklamowanie stworzonych treści video to szansa na dotarcie do szerszej publiczności. Korzystając z narzędzi i muzyki dostępnej na platformie, twórcy mogą w organiczny sposób dotrzeć do nowych odbiorców. W przypadku mniejszych marek lub dużej konkurencyjności, warto jednak postawić na wykorzystanie reklam zwiększających zaangażowanie i pozwalających na uzyskanie nowych obserwujących. Samo wykupienie reklamy sponsorowanej dla rolek działa identycznie, jak funkcjonuje to w przypadku postów czy Stories w środowisku Meta. Warto jednak zachować czujność, w przypadku, jeśli planujemy promować dany materiał. Rolki wykorzystujące muzykę chronioną prawami autorskimi nie mogą być promowane jako reklamy, podobnie jak te wykorzystujące filtry lub efekty stworzone przez indywidualnych użytkowników. 

6 powodów, dla których warto publikować rolki na Instagramie

Instagramowe rolki podbiły serca użytkowników na całym świecie i stanowią narzędzie, które zdobywa coraz większą popularność, otwiera więc nowe możliwości, a inwestowanie w swoje krótkie filmiki może przynieść Twojemu biznesowi i marce szereg korzyści. Dlaczego więc warto inwestować i czas i wysiłek w rozwijanie tego typu materiałów na swoim profilu? Oto kilka powodów: 

1. Zwiększenie zasięgów

Zakup reklam dla Reels na platformie reklamowej Meta to skuteczny sposób na zwiększenie widoczności swoich treści oraz liczby interakcji. Płatne wyświetlanie pozwala dotrzeć do szerszej grupy odbiorców, co może skutkować wzrostem liczby obserwatorów i interakcji.

2. Wykorzystanie opcji targetingu

Instagram umożliwia precyzyjne ustawianie grup docelowych odbiorców. Dzięki temu możesz skierować swoje rolki do konkretnych grup wiekowych, zainteresowań czy lokalizacji, zwiększając efektywność publikacji i precyzyjne dotarcie do odbiorców o określonych cechach. 

3. Kampanie marketingowe

Reels stanowią doskonałe narzędzie do nieszablonowego reklamowania produktów, usług czy marek. Tworząc krótkie filmiki, możesz w atrakcyjny sposób przedstawić swoją ofertę i przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Również tworzenie materiałów z influencerami lub innymi markami w ramach działań jako współtwórcy, pozwoli Ci dotrzeć do osób, które nigdy wcześniej nie słyszały o Twojej marce, a ich zainteresowania są bliskie Twoim działaniom i ofercie.

4. Budowanie wspólnoty oraz tworzenie trendów

Poprzez Reels możesz zaangażować swoją społeczność na nowe sposoby. Zachęcaj do udziału w wyzwaniach, dzielenia się filmikami i współtworzenia treści, co sprzyja budowaniu silnej społeczności. Materiały, które stają się viralami, zyskują niejednokrotnie kilkumilionowe odsłony, stają się trendami i są naśladowane przez innych zasięgowych twórców oraz marki. Podchodząc nieszablonowo do swoich publikacji, możesz więc stać się początkiem prawdziwej rewolucji w Social Mediach!

5. Statystyki i doskonalenie strategii

Zbieranie i analiza danych statystyk to klucz do skutecznych treści. Na podstawie tych informacji możesz odpowiednio dostosować strategię, poprawiając skuteczność kolejnych kampanii. Dzięki analityce jesteś w stanie sprawdzić, co Twoi odbiorcy lubią, a co nie trafia w ich gusta.

6. Kreatywność na pierwszym planie: 

Rolki to również szansa na wyrażenie kreatywności i oryginalności. Zwróć uwagę na unikalne aspekty swoich filmików, które mogą przyciągnąć uwagę i wyróżnić Twoje treści na tle konkurencji. Tylko od Ciebie zależy, czy Twoja marka będzie kreowała się na doświadczonego doradcę, czy może profil dostarczający rozrywki. Materiały wyświetlane w aplikacji Instagram często pokazują również pracę marek od kuchni. Rolki zachęcają więc do zaglądania tam, gdzie zwykli użytkownicy nie mają zazwyczaj dostępu. 

Widok statystyk na Instagramie

Podsumowanie

Tworzenie Reelsów to nie tylko świetna zabawa, ale również strategiczny krok w budowaniu społeczności online. Wprowadzenie tej opcji na platformę otworzyło drzwi do nowych możliwości w konsumpcji krótkich form video. To narzędzie nie tylko umożliwia zwiększanie zasięgów, ale także staje się ciekawym rozwiązaniem do nawiązywania współprac, reklamowania produktów i kreowania trendów.

Nie zapominajmy także o możliwości promowania Reels na Instagramie, aby skutecznie realizować strategię marki, zwiększać zasięgi i angażować odbiorców. Możliwości precyzyjnego targetowania i kierowania treści do grup zainteresowanych daną tematyką to inwestycja z pewnym zwrotem. Warto zatem eksperymentować, być kreatywnym i czerpać korzyści z potencjału rolek,

Kreatywne wykorzystanie Reels pozwala na tworzenie dynamicznych i angażujących treści, które szybko mogą przekształcić się w viralowe wyzwania i trendy. Jeśli jeszcze nie zacząłeś stosować tej formy contentu w swoich publikacjach — warto to jak najszybciej zmienić.

Udostępnij ten wpis

Masz dla nas projekt?

Bezpłatna wycena

Chcesz poprawić sprzedaż swoich usług i produktów? Umów się na niezobowiązującą konsultację i otrzymaj darmową wycenę.