W dzisiejszym świecie reklamy online stają się nieodłącznym elementem strategii marketingowej każdej firmy. Dynamiczne i ekscytujące pole działania, jakim jest reklama internetowa, ewoluowało na tyle, że obecnie jest jednym z kluczowych narzędzi promocji. Dlatego warto co nieco wiedzieć na jej temat. W niniejszym artykule przyjrzymy się definicji reklamy w Internecie, postaramy się odkryć różnorodne typy reklam internetowych oraz dowiemy się, jak skutecznie rozpocząć kampanię reklamową online.
Czym jest reklama internetowa?
Reklama internetowa, znana także jako reklama online lub marketing cyfrowy, jest niczym innym jak formą promocji wykorzystująca Internet do przekazywania komunikatów marketingowych i promocyjnych. Podobnie jak tradycyjna reklama, obejmuje różnorodne typy reklam, takie jak e-maile, reklamy mobilne, banery czy reklamy w mediach społecznościowych.
To płatna forma przekazu, która wykorzystuje narzędzia i platformy online, a więc: strony internetowe, portale społecznościowe, wyszukiwarki, aplikacje mobilne czy inne formy cyfrowe. Jej kluczową cechą jest interaktywność – pozwala odbiorcom na bezpośrednią interakcję poprzez klikanie, przewijanie, komentowanie czy udostępnianie.
Proste? Proste. Ale rodzajów reklam internetowych jest kilka i to od nas zależy jaką formę wybierzemy. Warto więc zagłębić się w temat trochę bardziej.
Rodzaje reklam
Pierwszą odmianą są reklamy displayowe, znane także jako reklamy bannerowe. Ta forma wykorzystuje elementy graficzne, a więc obrazy, animacje czy wideo, aby promować dane produkty, usługi czy marki. Umieszcza się je na stronach internetowych, często w wynikach wyszukiwania Google i kieruje głównie do użytkowników zainteresowanych daną tematyką.
Dalej mamy reklamy w wyszukiwarkach, znane jako PPC (Pay Per Click) lub SEM (Search Engine Marketing), pozwalają firmom umieszczać reklamy w wynikach wyszukiwania konkretnych fraz lub słów kluczowych. Wykorzystują model płatności za kliknięcie. A to oznacza, że płacisz tylko wtedy, gdy ktoś kliknie Twoją reklamę.
Nie można pominąć też reklam w mediach społecznościowych, zważywszy na to ile osób korzysta z Facebooka, Instagrama czy X. Reklama dostosowuje się tu do specyfiki danej platformy, przyjmując różne formy. Ten rodzaj pozwala na precyzyjne kierowanie do określonych grup docelowych, ze względu na targetowanie.
Precyzja w dotarciu do odbiorcy jest niezwykle ważna, ale liczy się efekt i bezpośrednia forma przekazu. Tu wykazać się mogą reklamy wideo, które dzielą się na dwa typy: Instream i Outstream. Ich rodzaje to: Reklamy In-Stream Możliwe do Pominięcia, Reklamy In-Stream Niemożliwe do Pominięcia, Bumpery Reklamowe, Reklamy Wideo Masthead, Reklamy In-Feed. Te pojawiające się między artykułami lub nagłówkami, będąc najbardziej bezpośrednim i żywym sposobem na reklamowanie się w Internecie.
A jeśli korzystamy z platform, takich jak Allegro czy Amazon, to możemy zauważyć jeszcze jedną formę reklamy. Reklamy w marketplace’ach wykorzystują wewnętrzne systemy reklamowe, które na tych platformach pozwalają sprzedawcom promowanie swoich ofert, a tym samym zwiększają widoczność i sprzedaż.
I last but not least – e-mail marketing. Czyli wszystko to, co powoduje namnażanie wiadomości w naszej skrzynce odbiorczej. Mowa o reklamach e-mailowych, które poprzez e-maile promują dane usługi i produktu. Bo kto z nas nie dostał jakiegoś newslettera? To najczęściej element szerszej strategii marketingu cyfrowego, który oprócz newsletterów może obejmować mailingi promocyjne czy kampanie drip (serię wiadomości powitalnych, bądź e-maili dotyczących porzuconego koszyka).
Kroki do sukcesu w reklamie internetowej
Źródło: E-book: Raport – reklama w internecie
Ok, znamy definicję reklamy w internecie. I wiemy już jakie rodzaje reklam możemy zastosować, by przyniosło to najlepszy efekt. Ale zanim zaczniemy tę przygodę warto uświadomić sobie, jaką kolejność działań musimy podjąć, żeby przyniosło to najlepsze rezultaty. Mówiąc krótko: to 5 kroków do osiągnięcia sukcesu.
Po pierwsze – zdefiniujmy nasze cele. I to przed podjęciem kampanii, a nie w jej trakcie. Zastanówmy się na czym chcemy się skupić – zwiększeniu świadomości marki, generowaniu ruchu na stronie, a może zwiększeniu sprzedaży?
Po drugie – zidentyfikujmy grupę docelową. A więc komu chcemy się reklamować? Tu pomogą badania rynku, które umożliwią skuteczne kierowanie reklam do interesujących się nimi grup. I wierzcie mi, odpowiednie targetowanie to jeden z głownych kluczy do sukcesu.
Po trzecie – tekst, tekst i jeszcze raz tekst. To chyba oczywiste, że im lepsze hasło reklamowe, im bardziej przekonujący nagłówek, tym nasze zainteresowanie wzrasta. Tu chodzi przecież o przyciągnięcie uwagi, o atrakcyjne hasła i zwięzłe opisy, które podkreślają zalety produktów. Bez dobrego tekstu reklamowego nic nie zdziałamy.
A skoro już jesteśmy przy przyciąganiu uwagi, to równie ważną rolę odgrywają kreacje wizualne. To czwarty krok do sukcesu. Atrakcyjne obrazy czy filmy dynamizują przekaz i wywołują emocje, na których nam zależy. Elementy wizualne mogą zdziałać cuda. Ważne jest jednak, żeby były zgodne z tożsamością marki. Bo przekaz musi być spójny.
No i rzecz ostatnia – technikalia. Czyli dobrze zaprojektowana strona internetowa. Ona jest kluczowa do generowania konwersji. Po pierwsze, musi być zgodna z tekstem reklamy. Po drugie, istotne są szybkość ładowania, responsywność na urządzeniach mobilnych i jasne CTA. Bez dobrze zaprojektowanej strony, wszystkie pozostałe działania nie przyniosą odpowiedniego efektu.
Co z tego możemy wyciągnąć? Reklama internetowa oferuje nam wiele możliwości i bez wątpienia jest dynamicznym narzędziem marketingowym. Ale bez starannej strategii i ciągłego dostosowywania kampanii do analizy wyników, nie stanie się ona kluczem do naszego sukcesu. Najlepsze efekty da połączenie strategii online i offline. Dzięki temu możemy osiągnąć pełen potencjał reklamowy i dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Sukces jest na wyciągnięcie ręki, wystarczy tylko zrobić to dobrze.