Systemy zarządzania treścią, czyli tzw. systemy CMS (ang. Content Management System) na dobre zagościły w zakamarkach sieci. Czym są? Oprogramowaniem umożliwiającym utworzenie strony internetowej (również sklepu internetowego). Na czym polega ich niekwestionowana zaleta? Są na tyle intuicyjne i proste w obsłudze, że pozwalają działać użytkownikom nawet najmniej obeznanym w technikach informatycznych.
Obecnie najpopularniejszym CMS -em jest WordPress[1], jednak nie należy zapominać o tym, że obok niego wyrosły konkurencyjne oprogramowania, które pozwalają na samodzielne stworzenie witryny internetowej. Jak więc wybrać CMS, by w pełni odpowiadał naszym potrzebom?
JEŚLI STAWIASZ PIERWSZE KROKI W SIECI
Wówczas najlepiej będzie, jeśli swą uwagę skierujesz na CMS -a WordPressa, który do swej elementarnej obsługi nie wymaga znajomości języka PHP i HTML. Oprogramowanie działa na bazie szablonów i wtyczek, z których każda spełnia określoną funkcję, a ich instalacja jest banalnie prosta. Ponadto WordPress jest tak szeroko omawiany wśród internetowej społeczności, że jakakolwiek zagwozdka wynikła w trakcie korzystania z oprogramowania nie pozostanie bez rozwiązania, jeśli tylko się dobrze poszpera w sieci.
DLA SPRAGNIONYCH WYSOKIEJ PERSONALIZACJI
Jeśli orientujesz się w językach PHP, HTML i CSS, a także masz ochotę mocno zindywidualizować swoją stronę – weź na warsztat Drupal. To oprogramowanie dla tych, którzy życzą sobie spersonalizowanego projektu strony internetowej, a przy tym dysponują elementarną wiedzą programistyczną, która pozwoli im swobodnie zarządzać panelem administracyjnym.
GDY SZUKASZ ROZWIĄZAŃ PROSTYCH I KOMPLEKSOWYCH
Joomla jest oprogramowaniem, które użytkownicy oraz programiści sytuują między WordPressem a Drupalem. Działanie w Joomli nie będzie wprawdzie tak proste, jak w przypadku WordPressa. Jednak co istotne – Joomla na starcie oferuje mnóstwo funkcjonalności, które w WordPressie osiągniemy wyłącznie dzięki instalacji wielu wtyczek.
CMS SZYTY NA MIARĘ, A MOŻE NA LICENCJI?
Ważne, byś miał świadomość, że wyróżnić można jeszcze dwie inne kategorie systemów zarządzania treścią.
Licencjonowany CMS – skrypt, do którego możesz zakupić licencję, by działać w obrębie możliwości, jakie ów skrypt daje. W ramach licencji otrzymujesz wsparcie techniczne autora skryptu.
Dedykowany CMS – skrypt dostosowany do Twoich fantazji. Jest on programowany tak, by odpowiadał oczekiwaniom użytkownika, wykorzystuje rozwiązania, które nie występują powszechnie w licencjonowanych CMS-ach, dzięki czemu strona internetowa może mieć dokładnie taki kształt, jaki sobie wymarzymy. Oczywiście takie rozwiązanie będzie dużo droższe niż wykupienie licencjonowanego skryptu, jednak w przypadku szczególnych potrzeb sprawdzi się ono idealnie.
Jeśli masz obiekcje, na jakim oprogramowaniu uruchomić stronę www, który CMS może sprostać Twoim wymaganiom i wpisać się w Twoje oczekiwania – porozmawiaj z agencją reklamową lub marketingową, która mając doświadczenie w testowaniu wielu edytorów stron www i realizując każdego dnia różnorodne projekty, wskaże Ci oprogramowanie, które pozwoli Twojej stronie internetowej zaistnieć.
[1] CMS Usage Statistics, Built With, [online] https://trends.builtwith.com/cms (dostęp 12.12.2017).