10-porad-jak-pisać-dobre-posty-na-Facebooka_1313x579

10 porad jak pisać dobre posty na Facebooka

Facebook pozwala na dużą swobodę w tworzeniu contentu, którego nie ogranicza na przykład określona liczba znaków. Dlatego wydaje się bardzo ciekawym medium społecznościowym oraz jednym z najczęściej i najchętniej wybieranym przez osoby  i marki, które prowadzą tam swoje konta firmowe.

Coraz częściej wśród użytkowników zauważa się tendencję do scrollowania stron głównych, więc by przyciągnąć potencjalnego klienta, firmy decydują się na atrakcyjne grafiki, niestety często zapominając o poprawnym i przyciągającym copy. Z tego artykułu dowiesz się jak pisać dobre i atrakcyjne z perspektywy odbiorcy posty na Facebooku.

Grupa docelowa

Na samym początku planowania contentu poznaj i określ grupę docelową, dla której będziesz tworzył. Treść merytoryczna, styl oraz język powinny być dostosowane do grona odbiorców. Twój fan page nie może przypominać zupy jarzynowej, do której wrzucasz wszystko, co masz pod ręką. Jeśli prowadzisz stronę na Facebooku w tematyce motoryzacji, skup się na ciekawostkach z tej dziedziny, nie pisz o tym, jak zrobić zapiekankę 😉 Twórz treści zachęcające do dyskusji, konkursy, a także udostępniaj treści ze swojego bloga lub strony.

Prostota języka

Kojarzysz sytuację, kiedy rozmawiasz z kimś z innej specjalizacji, ale ta osoba używa branżowego żargonu, a Ty nawet w połowie nie rozumiesz, o co chodzi w jej wypowiedzi? Na pewno miałeś taką sytuację i zapewne nie była ona dla Ciebie komfortowa. Dlatego staraj się tworzyć treści dostosowane do odbiorców, aby każdy był w stanie zrozumieć, co chcesz zakomunikować.

Grafika

Dobry post na Facebooku nie istnieje bez interesującej grafiki. Użytkownicy mediów społecznościowych przeważnie scrollują swoje tablice w poszukiwaniu czegoś interesującego, a że większość z nas jest wzrokowcami i obrazy najlepiej zapadają nam w pamięć, muszą być na tyle ciekawe, aby zatrzymać odbiorcę na dłużej. Jednak działa to w drugą stronę, ponieważ nawet najlepsza grafika nie przekaże wszystkiego bez dobrej treści. Atrakcyjności doda grafice przede wszystkim chwytliwe hasło. 

Korzystając z grafik stockowych, warto dostosować je do identyfikacji i charakteru marki.

Inspiracje i konkurencja

Dobrą praktyką jest także obserwowanie konkurencji, choćby dlatego, aby zobaczyć, co sprawdza się w jej komunikacji oraz w jaki sposób odbiorcy reagują na opublikowany przez konkurenta content. Absolutnie nie namawiam do kopiowania postów konkurencji, jednak obserwujmy jej działania i wyciągajmy wnioski 🙂  Czerpmy inspiracje na posty z aktualnych wydarzeń i trendów, konkurencji, grup na Facebooku, forów internetowych, a także zapytań naszych fanów. Uczmy się na błędach nie tylko swoich, ale i konkurencji.

RTM

Real Time Marketing jest wykorzystywany przez największych graczy i przynosi naprawdę świetne efekty. Wykorzystuj w tworzeniu postów stałe i powtarzalne wydarzenia takie jak rozpoczęcie roku szkolnego, Boże Narodzenie, a jeśli prowadzisz profil o miodach, to choćby Dzień Pszczół. Zwróć jednak uwagę na to, co dzieje się na świecie i jeśli dane wydarzenie nadaje się do przygotowania posta w reakcji na dane wydarzenie lub trend, dopasuj go do charakteru swojej marki i trzymaj kciuki za skuteczny viral. Liczy się refleks i kreatywność. Im szybciej Twoja treść odpowie na wydarzenie, czy aktualność, tym większa szansa na sukces. Przykładem dobrego RTMu, jest odpowiedź Ikei na mecz Polski ze Szwecją. Zwróć uwagę na liczbę reakcji jakie otrzymał!

10 porad jak pisać dobre posty na Facebooka 2

Zaangażowanie

Posty informacyjne z reguły nie przynoszą znaczącego zaangażowania naszych obserwatorów. Jeśli jednak potrzebujesz przekazać ważny komunikat, rozpocznij post konkretnie i nie twórz elaboratu, bo mało kto będzie miał czas i chęć go przeczytać. Jeśli tworzysz treść promocyjną zacznij na przykład w ten sposób “Już dziś kup zestaw szkolny 30% taniej” a potem podaj szczegóły oferty. To zainteresuje odbiorcę i zatrzyma go na dłużej, a być może, przekonany atrakcyjną treścią, kupi Twój produkt lub usługę. W większości z nas siedzi Janusz lub Grażyna, którzy chcą coś zyskać wybierając daną rzecz/usługę. 

Długie posty warto przełamywać angażującymi pytaniami, które zmotywują odbiorcę do pomyślenia i skomentowania naszego postu. Tym sposobem pokażesz też, że zależy Ci na tej osobie, że jest dla Ciebie ważna, liczysz się z jej zdaniem oraz lepiej chcesz poznać klienta, czym możesz zyskać sympatię odbiorców.

CTA – Call To Action

Dobór słów jest niezwykle ważny. Każdy opublikowany przez Ciebie wpis ma za zadanie – dotrzeć do odbiorców i być kolejnym krokiem do osiągnięcia określonych celów marketingowych. CTA przyjmuje formę prostych haseł – zadzwoń, zapisz się, kup, zapytaj albo zarezerwuj (bilet do kina, pokój w hotelu). Pamiętaj jednak, aby profil na FB nie stał się jedną wielką tablicą ogłoszeń 😉 Intuicyjne wezwania do działania dają odbiorcom jasną informację, jakie działania (zgodnie z naszymi oczekiwaniami i założeniami) powinni podjąć względem opublikowanej treści lub reklamy.

Emotikony

Urozmaić swoje posty emotikonami. Dodadzą treściom ekspresji i emocji, a także ułatwią zrozumienie i czytanie tekstu. Pamiętaj jednak, aby zachować umiar – nie każde zdanie musi kończyć się emotikoną. Dobieraj je tak, aby wywołać określone emocje lub podkreślić przesłanie tekstu (pisząc o promocji możesz użyć np. 🤑, 🛒, 😍). Pamiętaj, że emotikona jest trochę jak znak interpunkcyjny i jeśli jest na końcu zdania nie stawiaj za nią kropki 🙂 

Regularność

Najtrudniejsza (poza wymyśleniem kreatywnego postu) jest systematyczność publikacji na Facebooku. Przyzwyczajenie klientów i regularne publikacje są skutecznym sposobem na stworzenie lojalnej społeczności oraz zwiększenie zaangażowania i zasięgów profilu.W tym celu warto wspomóc się harmonogramem, w którym uwzględnimy między innymi daty publikacji, liczbę oraz typy postów, np. ciekawostki, treści lifestyle’owe, promocje, zdjęcia, filmy, RTMy. Z czasem pisanie staje się łatwiejsze, szczególnie jeśli już przyzwyczaimy klientów do określonego zakresu treści.  

Wygląd 

Czy wiesz, że aż 85% użytkowników korzysta z Facebooka na smartphonach? Twórz treści oraz grafiki, które będą czytelne także na małych ekranach. To co istotne oddzielaj akapitami, twórz krótkie komunikaty urozmaicone emotikonami, zadbaj też o odpowiedni rozmiar haseł na grafikach, a także zwracające uwagę Call To Action.

Jak widzisz, tworząc treści należy zwrócić uwagę na wiele elementów. Bonusowa porada jest jedną z najważniejszych – zanim udostępnisz post na swojej tablicy, pamiętaj aby dokładnie go przeczytać, a także sprawdzić, czy na grafice nie ma jakiegoś psikusa 😉 Przedstawiłam Ci kilka ważnych rad, które sama wykorzystuje pisząc posty dla swoich klientów. Jeśli jednak nie masz pomysłów na prowadzenie profilu swojej firmy – napisz do nas. Chętnie przedstawimy Ci naszą ofertę na skuteczną strategię marketingową oraz angażującą komunikację usług lub produktów z Twojego portfolio.

Artykuł polecany dla Ciebie – “Real Time Marketing w mediach społecznościowych”

Udostępnij ten wpis

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Masz dla nas projekt?