artykul-15-09-1313x579

Narzędzia do planowania słów kluczowych w SEO, które warto znać

W artykule tym odpowiem, gdzie i jak znaleźć niemal każde słowo kluczowe związane z naszym biznesem i do tego popularne w wynikach Google. Pracę ze słowami kluczowymi możemy oprzeć o darmowe oraz płatne narzędzia. Należy jednak pamiętać, że te darmowe odmiany mają często ograniczenia w ilości danych i mogą być jedynie wstępem do analizy. Można na ich podstawie także zapoznać się z tematem znalezienia słów kluczowych i zrozumieć całą metodykę pracy z nimi. Dopiero wtedy kupić abonament do przykładowego narzędzia płatnego.

Planer słów kluczowych z Google Ads (z ang. Google keyword planner)

Pierwszym “prawie” darmowym narzędziem do analizy słów kluczowych jest planer słów kluczowych Google dostępnych dla kampanii Google Ads. Dlaczego prawie? Aby korzystać z danych bardziej szczegółowych niż popularność miesięczna między np. 10 a 1000 wyszukiwań – trzeba mieć aktywną kampanie Google Ads. Wtedy posiadamy dostęp do konkretnych danych:

narzędzia do planowania słów kluczowych

Oprócz zamieszczonych wyżej danych o popularności zapytań wytypowanych przez nas, mamy możliwość generowania propozycji słów kluczowych z użyciem planera słów kluczowych:

Narzędzia do planowania słów kluczowych w SEO, które warto znać 2

Warto jednak tu pamiętać, że narzędzie to ma wspomagać kampanie Google Ads i przynosić dochody reklamodawcy oraz przede wszystkim samemu Google. Zanim wytypujesz słowo, które podpowiedziało Ci Google jako popularne – dobrze zweryfikuj intencję i cechy zapytania. Z mojego doświadczenia wynika, że używanie podpowiedzi bez umiejętnego sprawdzenia ich zasadności – przynosi dochód, ale głównie samemu Google. Właśnie dlatego te propozycje się tam znalazły 🙂

Przejdziemy teraz do narzędzi darmowych, ale nie będących własnością Google. Pewne ograniczenia tych narzędzi wynikają z tego, że bazują na danych z API Google Ads i przetwarzanie ich niesie za sobą koszty. Nie wspominając o koszcie utrzymywania i ciągłego rozwijania narzędzia. Właśnie dlatego ciężko o kompleksowe i darmowe narzędzie.

Ubersuggest

Dość popularnym narzędziem jest Ubersuggest – bazuje on na danych z Google Ads, co widać już na pierwszy rzut oka w tabeli z danymi:

Narzędzia do planowania słów kluczowych w SEO, które warto znać 3

Answer the public

Innym darmowym narzędziem, które pomaga w poszukiwaniu pomysłów na słowa kluczowe jest https://answerthepublic.com.

Narzędzia do planowania słów kluczowych w SEO, które warto znać 4

Są to pomysły na potencjalne zapytania (bez wiedzy o ich popularności) i warto je sprawdzić w kolejnym kroku. Może to być ciekawe źródło inspiracji.

Podpowiedzi wyszukiwarki Google

Część propozycji fraz możemy znaleźć bezpośrednio w wynikach organicznych.

Narzędzia do planowania słów kluczowych w SEO, które warto znać 5

Dodatkowo podczas poszukiwania pomysłów na artykuły, warto zweryfikować widget z pytaniami i odpowiedziami, które są wyświetlane bezpośrednio w wynikach:

Narzędzia do planowania słów kluczowych w SEO, które warto znać 6

Problemem bazowania na danych w oknie wyszukiwarki jest głównie ograniczona ilość podpowiedzi oraz brak danych o potencjale wyszukiwań. Na to drugie mogą zaradzić niektóre wtyczki do Chrome, pochodzące od zewnętrznych narzędzi. Jedną z nich stworzył SurferSEO.

Wtyczka Keyword Surfer

Wpisując w wyszukiwarkę zapytanie – dzięki uruchomionej wtyczce – mamy dane o potencjale wpisanej frazy oraz w bocznym boxie dodatkowe dane zawierające podpowiedzi powiązanych tematycznie.

Narzędzia do planowania słów kluczowych w SEO, które warto znać 7

Teraz przejdziemy do płatnych narzędzi, z których najczęściej korzystam. Jest to wycinek oferty narzędzi SEO na polskim oraz międzynarodowym rynku, ale należą one do najbardziej popularnych.

Ahrefs

Zaczniemy na jednego z najbardziej popularnych narzędzi w branży digital – Ahrefs.com. Oprócz pierwotnej funkcji, z którą kojarzone jest narzędzie – pracą z linkami – posiada on również moduł dt. słów kluczowych:

Narzędzia do planowania słów kluczowych w SEO, które warto znać 8

Po wpisaniu słowa kluczowego dostajemy dodatkowe sugestie, które są z nim powiązane. Mamy możliwość również zawężania wyników.

Narzędzia do planowania słów kluczowych w SEO, które warto znać 9

Powiązane słowa kluczowe to nie wszystkie funkcje. Dodatkową wartościową funkcjonalnością jest dokładna weryfikacja konkretnego słowa kluczowego.

Narzędzia do planowania słów kluczowych w SEO, które warto znać 10

Mamy także możliwość weryfikacji wyników TOP10 oraz sprawdzić, jak wyglądają historyczne zmiany pozycji:

Narzędzia do planowania słów kluczowych w SEO, które warto znać 11
Narzędzia do planowania słów kluczowych w SEO, które warto znać 12

Wiedza o historycznych zmianach w SERP jest przydatna. Oceny trudności i konkurencyjności danego słowa kluczowego to podstawa w planowaniu pozycjonowaniu. Aby wybrać właściwe słowa – pasujące do danego momentu działań – warto znać historię odchyleń pozycji w wynikach wyszukiwania na dane słowo.

Senuto

Kolejnym – tym razem polskim – narzędziem przydatnym w realizacji kampanii i pracy z frazami jest Senuto.com.  

Narzędzia do planowania słów kluczowych w SEO, które warto znać 13

Tutaj podobnie jak w Ahrefs – mamy do dyspozycji sugestie oraz szczegółowe dane dotyczące danej frazy:

Narzędzia do planowania słów kluczowych w SEO, które warto znać 14
Narzędzia do planowania słów kluczowych w SEO, które warto znać 15

Kiedy i dlaczego wykonuje się analizę słów kluczowych?

Najczęściej analiza słów kluczowych jest kojarzona ze startem działań pozycjonerskich lub rozpoczęciem działań przez agencję po zakończeniu działań innej. Analiza to często element audytu SEO, od które rozpoczyna się działania SEO – nawet, gdy wcześniej ktoś zajmował się prowadzeniem działań i pozornie audyt nie jest potrzebny.

Nie jest to jednak jedyny moment, gdzie warto prowadzić te działania. Mamy z frazami do czynienia podczas całego cyklu życia serwisu i działań z nim związanych. Dlaczego? Oto kilka powodów:

  • Google potrafi modyfikować swoją interpretację intencji użytkownika – to co teraz odczytuje jako potrzebę informacji, może w przyszłości traktować jako intencję zakupową
  • liczba wyszukiwań konkretnych zapytań zmienia się w czasie
  • konkurencja często nie próżnuje i warto badać ich działania na stronie internetowej. Szukanie nowych słów kluczowych do pozycjonowania, na które zaczęli się pojawiać w wynikach konkurenci to praktyczna technika
  • podczas cyklicznej pracy z serwisem weryfikuje się listę słów kluczowych pod którymi pojawiamy się w Google i szuka pola do poprawy treści lub budowy osobnej dedykowanej podstrony. Dobrym źródłem takich inspiracji jest narzędzie Google Search Console
  • prowadząc bloga nie powinno się pisać o tym, co wydaje nam się popularne u naszych odbiorców. Należy każdorazowo dokonać analizy słów i sprawdzić, czy i w jaki sposób szukają tego internauci. Ta wiedza nie tylko pomoże nam odpowiednio dostosować treść, ale i przypisać konkretne priorytety do poszczególnych tematów.

Konkurencyjność słów kluczowych – co ma na to wpływ?

O tym co wpływa na konkurencyjność wspominałem wcześniej, ale podsumujmy i zbierzmy to w jednym punkcie. Na konkurencyjność wpływają m.in.:

  • rodzaj frazy – na ile jest ogólna, co wpływa na ilość konkurujących wyników
  • liczba wyszukiwań w Google – im bardziej popularne frazy, tym większe prawdopodobieństwo, że znaczna liczba konkurentów obrała sobie za cel wysokie pozycje na nie (w większości przypadków).
  • wielkość i autorytet serwisów w TOP10 – wspominałem o wykresie historycznym wyników. Jeśli w wynikach wyszukiwania są duże i znane e-commerce a zmiany pozycji są nieznaczne od lat – może to sugerować wysoką konkurencyjność.
  • profil linków serwisów w TOP10 – należy pamiętać, że dopasowanie czynników onsite i optymalizacja strony na wzór konkurentów to tylko część pracy. Dochodzą do tego odnośniki zewnętrzne, które posiada konkurencja z pierwszej strony wyników Google. Właściwy dobór słów kluczowych to tylko jeden z elementów walki o wysokie pozycje – mimo tego, nie wolno go pomijać.
  • optymalizacja stron konkurentów – jeśli widzimy, że nasza nisza tematyczna nie posiada dużej ilości linków oraz strony nie są w ogóle optymalizowane, możemy mówić o niższej konkurencyjności. Sytuacja taka daje nadzieję na szybsze efekty i mniejszy nakład prac i budżetów zewnętrznych w celu uzyskania efektów działań.

Jak i gdzie używać słów kluczowych na stronie?

Odpowiednie użycie słów należy rozplanować. Pogrupuj swoje słowa kluczowe i powiąż z odpowiednimi produktami lub usługami na twojej stronie. Jeśli nie masz w serwisie takiego artykułu / kategorii – warto zapisać taki pomysł na przyszłość.

Skąd brać pomysły i dane wejściowe do analizy? Warto wykorzystać:

  • własną wiedzę biznesową – stwórz listę fraz związanych z twoja firmą, jej usługami / asortymentem. Jest to wartościowe źródło pod dalszą analizę
  • pytania swoich klientów – zapisuj częste zapytania swoich klientów oraz analizuj najczęściej wpisywane słowa w wyszukiwarce na własnej stronie (często umożliwia to soft serwisu lub można użyć Google Analytics do pobierania tych danych)
  • weryfikacja na jakie słowa wyświetla się wysoko w Google bezpośrednia konkurencja – z użyciem narzędzi do analizy widoczności domen (np. Senuto oraz Ahrefs) możesz pobrać słowa klucze na jakie narzędzia te znalazły badaną domenę i potem wyznaczyć wspólne grupy słów (te same usługi / produkty)

Mamy zebrane i przeanalizowane frazy – co dalej z nimi zrobić? Najlepiej zbudować do tego dedykowany arkusz i przypisywać je do odpowiedniego adresu w content planie – oto przykładowy sposób na rozpisanie planu:

Narzędzia do planowania słów kluczowych w SEO, które warto znać 16

Sposób budowy takiego szkieletu dla dalszych działań należy dopasować do własnych potrzeb oraz naszego zespołu projektowego. Ważne, by działania planować i prowadzić zestawienie wytycznych.

Już na podstawie powyższej grafiki możemy dostrzec elementy, w których należy uwzględnić podczas pozycjonowania. Należą do nich:

  • meta title
  • nazwa podstrony (nagłówek H1)
  • treść
  • atrybuty ALT grafik użytych w treści
  • meta description (nie wpływa to na ranking, ale wypełniając możemy wpłynąć na CTR w wynikach)

W przypadku treści nie chodzi oczywiście o prześciganie się w ilości powtórzeń głównej frazy – działanie takie może być odebrane jako próbę dodania spam’u. W artykule “Słowa kluczowe w SEO” nie wystarczy powielać tych fraz. Należy użyć również słów związanych z tematem – np. dobór, analiza, długi ogon etc.

Można wykonywać analizę takich wartościowych fraz pobierając treści wyników z TOP10 i wykonując wytyczne. Innym rozwiązaniem jest korzystanie z takich narzędzi jak Contadu, które zbiera te dane i przedstawia w postaci przyjaznego edytora treści online:

Narzędzia do planowania słów kluczowych w SEO, które warto znać 17

Jakich błędów unikać podczas doboru słów kluczowych?

Potencjalnych błędów może być wiele, ale skupimy się na tych najczęściej popełnianych – w mojej ocenie.

Błąd 1: Przede wszystkim duży wolumen

Jednym z podstawowych błędów właścicieli serwisów jest skupianie się tylko i wyłącznie na frazach, które są najczęściej wyszukiwane (omawiane wcześniej ogólne frazy). Zdarza się, że wszelkie sugestie dotyczące słów long tail są odrzucane z uwagi na mniejszą popularność wśród internautów. Jaki jest efekt takich działań? Zazwyczaj żaden.

Załóżmy na potrzeby tego artykułu, że mamy sklep zoologiczny i kategorie “karmy dla psa”. Wszelki dalszy podział następuje poprzez filtry bocznej nawigacji (w większości nieindeksowane i niewidoczne “w oczach Google”). Pomysł budowy szerokiej struktury kategorii (w oparciu o dedykowane podkategorii) odrzucono, ponieważ wolumen popularności zapytań jest dużo mniejszy niż “Karma” i skupiamy się tylko i wyłącznie na tym słowie. W końcu jest ono popularne i szkoda się rozdrabniać. Jaki będzie efekt? Zainwestujemy co miesiąc pieniądze na działania SEO, pozyskamy wartościowe linki, a zmiana pozycji na tym słowie będzie daleka od TOP10 – z uwagi na wysoką konkurencyjność takiego słowa. Wtedy często inwestycje w SEO są porzucane i tworzy się MIT, że SEO się nie opłaca.

Błąd 2: Lepiej wiem, jak szukają nas klienci

Jest to błąd, który jest skrajnie odwrotnym podejściem. Lekceważymy tu potencjał słów lub w ogóle nie zabieramy się za ich analizę. Należy pamiętać, że to co nam się wydaje, często nie ma przełożenia w danych o popularności zapytań Google. Cóż z tego, że słowo są związane jest z naszym biznesem, skoro nikt tego nie szuka? Efekt działań opartych o takie frazy będzie podobny do poprzedniego przykładu. Będziemy co prawda na pierwszych pozycjach, ale z uwagi na brak wyszukiwań – ruchu z tego nie będzie, a co za tym idzie i będzie brakowało konwersji.

Błąd 3: Tylko kilka fraz, a potem zobaczymy

Podczas działań SEO pokutuje dawne podejście oceniania efektów per fraza, a nawet rozliczania za efekt. Nie ma nic złego w tym, by współpracę i wynagrodzenie dodatkowe opierać np. częściowo od efektu w postaci wzrostu ruchu, konwersji itd. Tutaj najbardziej szkodliwe jest podejście tylko do kilku fraz i pracy tylko i wyłącznie nad nimi. Dlaczego to złe podejście?

Działania SEO (szczególnie te off-site) i zwiększanie autorytetu domeny wpływa na całość serwisu. W końcu to autorytet domeny, a nie autorytet frazy czy landing page. Właśnie dlatego należy skupić się (szczególnie w e-commerce) na szerszej grupie fraz i w niej wybrać pewne priorytety. Wraz z osiąganiem efektów przesuwać uwagę na kolejne frazy.

Oto przykład błędu. Optymalizujemy serwis internetowy szkoły językowej online, która oferuje naukę w kilku językach i mamy na nich podobną marżę. Jako właściciel mamy 2 pomysły na strategię SEO – niezależnie od tego, czy będziemy to robili sami, czy przez agencję / specjalistę SEO:

Pomysł 1:

Wykonujemy dokładną analizę serwisu i optymalizujemy całość (budujemy treści na podstrony, optymalizujemy wszelkie języki i ich podstrony poziomów). Mimo, że najbardziej nam zależy na języku niemieckim (z różnych powodów) pracujemy z autorytetem domeny i moc rozkłada się po wielu dostosowanych on-site podstronach.

Prawdopodobny efekt: Oprócz naszego najważniejszego języka zwiększa się systematycznie widoczność innych. Zwiększamy ruch nie tylko na pojedyncze słowa, ale i na wiele fraz kluczowych z długiego ogona (np. nauka niemieckiego online zaawansowany).

Pomysł 2:

Porzucamy analizę serwisu i optymalizację całości na rzecz podstrony związanej z konkretnym językiem np. niemieckim. Dodatkowo negujemy pomysł optymalizacji pod poziomy zaawansowania języka. W skrócie – zajmijmy się na razie kilkoma odmianami nauki i lekcji niemieckiego a potem zobaczymy. Jeśli skonwertuje, pomyślimy o dalszej inwestycji w SEO.

Prawdopodobny efekt: Oczekiwanie na efekt tylko kilku bardziej ogólnych fraz może zniechęcić do dalszej inwestycji w SEO (podobnie jak w błędzie nr.1). W przypadku wypracowania pozycji na te zapytania, efekt jest dużo mniejszy i konwertuje tylko pewien wycinek z oferty szkoły (w przeciwieństwie do realizacji pomysłu 1). Jeśli zdecydujemy się na stopniowe poszerzanie podejścia do słów kluczowych opóźniamy pewien efekt. Tu należy pamiętać także o pewnej bezwładności wyników i problemach Google z indeksowaniem zasobów. W przypadku pracy tylko z jednym adresem w serwisie i pozostawieniem totalnie niedopracowanych pozostałych podstron możemy dodatkowo być ocenieni przez Google jako serwis posiadający treści słabej jakości, mało rozwinięty i o niskim Topical Authority.

Podsumowanie

Praca z frazami jest co prawda dość czasochłonna i wymaga użycia dedykowanych narzędzi – warto jednak “przyłożyć się” do tego procesu. Jak widzimy na podstawie przykładowych błędów – zlekceważenie analizy i doboru słów lub nieprawidłowe podejście, może spowodować nieopłacalność działań SEO.

Pozycjonowanie jest procesem, którego efekty są odłożone w czasie, a inwestycje – czy to w czas pracy specjalisty, czy treści i linki – należy przeprowadzić tu i teraz. Warto podejść do tego odpowiednio i jeśli nie jesteśmy pewni zasadności naszych działań – skonsultować ze specjalistą SEO obsługującym kampanię SEO lub zewnętrznym specjalistą w ramach konsultacji (gdy chcemy działania prowadzić samodzielnie).

Artykuł polecany dla Ciebie – “Słowa kluczowe w SEO – jak je prawidłowo dobierać?”

Udostępnij ten wpis

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Masz dla nas projekt?