3-błędy-SEO_1313x579

3 błędy SEO, których należy unikać podczas uruchomienia sklepu

Zakładając sklep internetowy zazwyczaj myślimy o wygodnej platformie sklepowej, integracji z różnymi marketplace’ami czy też ładnym motywie graficznym. Skupiamy również dużą uwagę na dobór asortymentu. Są to oczywiście bardzo ważne aspekty podczas planowania sklepu, ale nie można już na tym etapie zapominać o jednym z najbardziej ważnych kanałów pozyskiwania klientów – wynikach organicznych Google. 

Często właściciele pytają, kiedy należy znaleźć specjalistę SEO podczas uruchomienia sklepu – moja odpowiedź jest następująca: “Specjalista SEO powinien pojawić się już na etapie pomysłu na sklep online”. Dlaczego? Zmiany i poprawki w kodzie, które wynikają z potrzeby optymalizacji sklepu potrafią być bardzo kosztowne. Dobrze wie to ten właściciel e-commerce, który przeszedł przez serię poprawek i proces przebudowywania sklepu. I tu płynnie możemy przejść właśnie do pierwszego typowego błędu.

1) Zbyt późny udział specjalisty SEO podczas procesu planowania sklepu (lub jego brak)

Już na etapie planowania nowego sklepu – czy to przy tworzeniu przez grafika makiet, czy przy planowaniu kategorii – warto uwzględnić standardy SEO i strategię pasującą do naszej branży. 

Dlaczego już na etapie projektu graficznego warto posiadać wsparcie SEOwca? Wynika to wpływu na wyniki działań SEO takich elementów, jak np.:

  • obecność odpowiedniej ilości i jakości treści
  • umieszczenie odpowiedniego linkowania wewnętrznego (przy większych serwisach warto to w pewnym stopniu automatyzować, więc trzeba to zaplanować z wyprzedzeniem)
  • odpowiednia budowa serwisu, wpływająca m.in. na prędkość wczytywania serwisu

W sytuacji, gdy sklep już jest na ukończeniu i zaczniemy zlecać programiście poprawki np. dotyczące umieszczenia treści, linków wewnętrznych itd – możemy otrzymać informację, że: 

  • tego nie uwzględnia projekt graficzny
  • sposób zakodowania sklepu uniemożliwia na tym etapie wdrożenie tych elementów
  • najczęściej jednak usłyszymy, to będzie kosztowało kolejne kilkadziesiąt godzin pracy specjalisty

Podczas planowania widoku bloga firmowego warto zaplanować np. umieszczenie odpowiedniego boxu z linkami wewnętrznymi do kategorii, które są powiązane tematycznie. 

Innym rozwiązaniem jest umieszczenie boxów z listingiem produktów. 

3 błędy SEO, których należy unikać podczas uruchomienia sklepu 2

Warto zaplanować to już na etapie makiety graficznej (by wpasowywało się to w wygląd sklepu) oraz na etapie planowania technologii strony (by unikać umieszczenia listingu w iframe, który nie jest “SEO friendly”).

Nie tylko wygląd i budowa poszczególnych podstron w e-sklepie ma duży wpływ na efekty działań SEO. Także sama architektura informacji.

2) Niezaplanowana architektura informacji

Podczas planowania kategorii w sklepie często myślimy o popularnym minimalizmie. Planując sklep z odzieżą i jego kategorie, pierwsze o czym myśli właściciel sklepu – stworzymy kilka przejrzystych kategorii, które umieścimy w katalogach ON, ONA, DZIECKO – spodnie, sukienki, bluzy. Podczas audytowania takiego sklepu, pierwszą i główną rekomendacją jest rozbudowa architektury. Sama kategoria np. “Sukienki” z punktu widzenia SEO nie ma specjalnej wartości. Przy tak dużej konkurencji – duże e-commerce i marketplace – walka o frazę “sukienki” jest nierealna. Dlatego należy szukać pomysłów na bardziej doprecyzowane zapytania. Aby upewnić się, że warto to robić – warto zweryfikować budowę większych e-commerce i platform marketplace:

3 błędy SEO, których należy unikać podczas uruchomienia sklepu 3

Widzimy tu jak wiele podkategorii znajduje się w serwisie. Dodatkowo w treści opisowej znajduje się kolejny box z linkami do podkategorii powiązanych tematycznie z działem “Sukienki”:

błędy seo których należy unikać

Z roku na rok konkurencja w wynikach organiczny Google rośnie i należy podczas planowania serwisu wyjść poza utarte schematy i absolutne standardy, takie jak obecność H1, H2 czy opisu. Jednym ze sposobów na wykazanie się na tle konkurencji jest odpowiednio zaplanowana architektura, wdrożenie optymalnego linkowania wewnętrznego.

Więcej informacji na temat doboru słów kluczowych i planowaniu w oparciu o nie architektury serwisu – przeczytasz w naszym artykule: Słowa kluczowe w SEO – jak je prawidłowo dobrać?

3) Nieodpowiedni dobór technologii

Technologia sklepu e-commerce jest tematem znacznie szerszym niż sam wpływ na widoczność SEO. Skupimy się tu jednak na tym, co z SEO jest związane. Zanim przejdziemy do wpływu technologii na widoczność sklepu w Google – omówmy tło, którym jest obecna sytuacja na rynku e-commerce. W momencie wdrożenia lockdownu, wiele sklepów i biznesów stacjonarnych miało ograniczone możliwości prowadzenia działalności. Zwiększył się drastycznie popyt na rozwiązania sprzedaży internetowej. 

Coraz więcej przedsiębiorców szukało rozwiązań umożliwiających sprzedaż na odległość, a oferty sklepów gotowych kusiły wielu z nich. I tu pojawia się ogromny błąd, czyli kierowanie się ideą “Otworzymy, zobaczymy i jakoś to będzie”. 

Już na etapie planowania technologii i skryptu sklepowego (popularny i przyjazny open source jak Woocommerce, czy bardziej wymagający soft Magento lub dedykowane rozwiązanie) oraz rodzaju sklepu (sklep abonamentowy SaSS, czy też sklep na naszym serwerze). 

To co na tym etapie wybierzemy, ma ogromny wpływ na 

  • możliwości dalszych integracji
  • pole do optymalizacji (szczególnie niszowe SaSS są dość ograniczone w tym aspekcie)
  • wydajność i prędkość działania (w przypadku dużego sklepu i planowania szerokiego asortymentu – warto od razu odrzucić Woocommerce, który przestaje być wydajny, gdy mamy już dużą liczbę produktów)

Sklepy SaSS dają ograniczone możliwości zmian w kodzie, ale w mniej wymagających branżach (gdzie konkurencja SEO jest nieduża oraz nie inwestuje dużych środków w SEO) potrafi spełnić oczekiwania. Open Source daje nam wiele możliwości i często limitem rozwoju jest dostęp do dobrych programistów – wiąże się to jednak z większym kosztem i potrzebą stałego wsparcia programistycznego.

Z punktu widzenia SEO warto wystrzegać się podejścia “zaczniemy z tym co mamy” a potem się najwyżej zmieni skrypt.  Należy tu pamiętać, że tak ogromne zmiany mają duży wpływ na widoczność organiczną. Migracja wymaga ogromnej uwagi specjalisty SEO. Konieczne jest odpowiednie przeprowadzenie migracji (odwzorowanie ważnych podstron, wykonanie mapy przekierowań) oraz wnikliwa analiza nowego sklepu jeszcze na etapie jego projektowania. Dzięki temu mamy szansę na uniknięcie takich spadków widoczności po migracji:

3 błędy SEO, których należy unikać podczas uruchomienia sklepu 4

Podsumowanie

Nie jest tajemnicą, że decyzje podejmowane podczas planowania otwarcia biznesu e-commerce mają ogromny wpływ na szansę osiągnięcia sukcesu – sprawdza się to również w płaszczyźnie walki o wysokie pozycje w Google. Proces budowy sklepu wymaga dość dużego nakładu – grafik, programista, zakup serwera, domeny, integracje. 
Wielu przedsiębiorców na tym etapie uważa, że koszt konsultacji SEO jest zbędny i planuje zająć się SEO później. Decyzja ta może wygenerować znacznie wyższe koszty, niż ten czas specjalisty SEO na początkowym etapie. Jeśli planujesz budowę czy też przebudowę swojego sklepu i chcesz, by to szło w parze ze standardami SEO – zapraszamy do kontaktu.

Udostępnij ten wpis

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Masz dla nas projekt?