artykul-10-06-1313x579

Agencja zewnętrzna czy marketing in-house? – wady i zalety

Właściciele firm bardzo często muszą podejmować kluczowe decyzje, które mają bezpośredni wpływ na rozwój ich biznesu. Dylematem przedsiębiorcy może okazać się m.in. kwestia działań marketingowych. Często rodzi się pytanie czy outsourcing to dobry pomysł?

Z branżą digital jestem związana od ponad 7 lat. Miałam okazję pracować zarówno po stronie agencji, jak i klienta. Do tematu tego artykułu starałam się podejść bardzo obiektywnie. Specjalnie dla Ciebie zebrałam wszystkie swoje spostrzeżenia i wnioski w jednym miejscu. Oczywiście każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy, ale o tym za chwilę 🙂

Marketing zewnętrzny – z czym to się je? 

Delegowanie zadań na zewnątrz, to dość powszechna praktyka, stosowana zarówno przez małe, średnie, jak i duże przedsiębiorstwa. Funkcje analityczne, jak i wykonawcze (pisanie treści, tworzenie grafik, wysyłanie newsletterów, konfiguracja kampanii płatnych, itp.) mogą być realizowane przez agencje marketingowe, których pracownicy mają odpowiednią wiedzę, umiejętności oraz narzędzia. Posiadają też szeroki pakiet doświadczeń, który może być przydatny, szczególnie w sytuacji, gdy marka dopiero wchodzi na rynek. 

Jakie są zalety współpracy z agencjami marketingowymi? 

  • Zazwyczaj wszystko sprowadza się do budżetu. Małe firmy nie posiadają wystarczających środków do zatrudnienia szeregu specjalistów, którzy będą tworzyli wewnętrzny dział marketingu. Dość często możemy spotkać się z ogłoszeniami o pracę np. na stanowisko “Specjalista ds. marketingu”, a wymagania od kandydata są dość konkretne: znajomość mediów społecznościowych, kampanii płatnych FB ADS, Google ADS, HTML, SEO, e-mail marketing, obsługa programów graficznych… Lista obowiązków potrafi być naprawdę bardzo długa i mocno zróżnicowana. Jakie są szanse na znalezienie osoby, która ma cały digital marketing w małym palcu? A także, czy jedna osoba jest w stanie zastąpić zespół specjalistów? W mojej ocenie, nie. Zatrudnienie jednego marketera, który ma robić dosłownie wszystko, może okazać się “strzałem w kolano”. W takich sytuacjach przydatną opcją jest outsourcing. Agencja przygotowuje wycenę pod konkretne możliwości finansowe klienta, a także doradza najrozsądniejsze rozwiązania np. gdzie najlepiej ulokować budżet, aby przyniósł jak największe korzyści w zakresie realizacji ustalonych KPI.
  • W agencjach marketingowych pracują specjaliści, którzy posiadają bagaż doświadczeń, wiedzę, umiejętności, korzystają ze specjalistycznych narzędzi, uczestniczą w szkoleniach i śledzą bieżące trendy. Ich “skille” są weryfikowane przez Team Leaderów. Czy zatrudniając osobę np. do SEO jesteś w stanie faktycznie ocenić jej umiejętności? Współpracując z agencją nie musisz tworzyć treści ogłoszeń, przeprowadzać rozmów kwalifikacyjnych, biegać po urzędach. Oszczędzasz zarówno czas, jak i pieniądze.
  • Tak jak wspominałam, specjaliści w agencjach marketingowych korzystają z wielu narzędzi np. do monitoringu mediów, do tworzenia raportów i wyciągania wniosków lub do przeprowadzania analiz konkurencji. Każdy tego typu program to dodatkowy koszt, który musi ponieść pracodawca, decydujący się na tworzenie działu marketingu w strukturach firmy. 
  • Eksperci z firmy zewnętrznej często wnoszą tzw. “świeże spojrzenie”. Bez wątpienia to właściciel marki i jego pracownicy najlepiej znają sprzedawane produkty bądź usługi. Często jednak osoby pracujące przez wiele lat w tej samej branży, nie potrafią dostrzec nowych rozwiązań oraz możliwości rynku. Z pomocą przychodzą starzy wyjadacze marketingu, którzy na starcie wiedzą, co ulepszyć, poprawić, zautomatyzować.
  • Kolejną zaletą współpracy z agencją zewnętrzną jest brak problemów z zakresu HR. Nie musisz się zastanawiać, co zrobić, gdy Twój grafik pójdzie na dłuższy urlop, weźmie L4, czy wypowie umowę o pracę. 
  • Jeśli powyższe plusy nadal nie rozwiały Twoich wątpliwości, to może warto rozważyć ostatni punkt, czyli “odpowiedzialność i KPI”. Zlecając agencji konkretne działania marketingowe już na samym początku współpracy określacie cele i KPI, które mają zostać zrealizowane. Jeśli nie jesteś zadowolony z efektów prowadzonych działań, zawsze możesz zerwać umowę i przenieść obsługę do innej firmy. Zerwanie umowy z agencją jest z pewnością o wiele prostsze, niż zwolnienie pracownika i znalezienie nowego na jego miejsce.

Jakie są wady współpracy z agencjami zewnętrznymi? 

Oczywiście, żeby nie było tak całkiem różowo, współpraca z agencją marketingową może mieć swoje wady. Niekiedy utworzony w strukturach firmy dział, może okazać się trafną decyzją biznesową.

  • Prawda jest taka, że dużo zależy od specyfiki danej branży. Jeśli np. jesteśmy właścicielem salonu piękności, to nic nie zastąpi contentu tworzonego na miejscu przez personel. Rolki, Insta Stories z zabiegów, zdjęcia efektów, szybki czas reakcji na wiadomości prywatne (np. gdy klientka chce się umówić na zabieg) – tego będzie oczekiwała nasza grupa docelowa. W tym przypadku, dobrym rozwiązaniem może okazać się outsourcing wybranych usług np. kampanii płatnych lub SEO.
  • Wybór agencji z innego miasta może okazać się sporym wyzwaniem komunikacyjnym. Choć obecnie większość spotkań odbywa się online, to według mnie najbardziej efektywne są rozmowy odbywające się na żywo, zwłaszcza jeśli dotyczą ważnych tematów i ustaleń. Dodatkowo, dzielące agencję i siedzibę Twojej firmy kilometry, mogą wykluczać tworzenie prawdziwego i lokalnego contentu. Niestety nie w każdej branży sprawdzają się zdjęcia ze stocka.
  • Wybór odpowiedniej agencji może przyprawić człowieka o ból głowy. Obecnie na rynku jest bardzo duża konkurencja, jeśli chodzi o usługi związane z digital marketingiem. 
  • W przypadku outsourcingu zadań możemy ryzykować utratą kontroli nad działaniami podejmowanymi w imieniu firmy. 
  • Rozdzielając zadania między różne agencje np. firma X prowadzi dla Ciebie działania płatne FB ADS, a firma Y tworzy content na profile społecznościowe, może dojść do sytuacji powielania treści, odejścia od założeń strategii i rozbieżności w ustalonych KPI.
  • Jesteś producentem np. implantów dentystycznych. Osoba reklamująca Twoje produkty powinna mieć podstawową wiedzę medyczną i pojęcie o niuansach branży dentystycznej. W takich przypadkach zdecydowanie lepszym rozwiązaniem może okazać się zatrudnienie marketera in-house, który zna lub pozna Twoją branżę od podszewki. 

Mam nadzieję, że przedstawione plusy i minusy rozwiały Twoje wątpliwości związane z outsourcingiem zadań marketingowych. Jeśli jesteś właśnie na etapie poszukiwania sprawdzonej agencji marketingowej, zupełnie szczerze polecam zespół Digone. Chętnie odpowiemy na wszystkie pytania 🙂 

agencja zewnętrzna, agencja marketingowa

Artykuł polecany dla Ciebie – “Jak budować świadomość marki w Internecie?”

Udostępnij ten wpis

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Masz dla nas projekt?