JAK SKUTECZNIE KOMUNIKOWAĆ SIĘ NA FACEBOOKU? część 1

Założenie profilu marki na Facebooku, to często jeden z pierwszych kroków podejmowanych przez firmy przy planowaniu działań marketingowych. Strony marek na tym portalu pełnią funkcję wizytówek, kolejnego kanału kontaktu z klientem, miejsca do komunikacji oferty, a także przestrzeni reklamowej. Rozpoczynając działania na Facebooku, należy zacząć od określenia, do kogo kierujemy swoją ofertę – “do wszystkich” nie najlepszą odpowiedzią. Należy wyróżnić segmenty odbiorców w oparciu o cechy demograficzne czy zakres zainteresowań. Aby komunikować się jeszcze precyzyjniej, warto rozważyć stworzenie person swoich odbiorców. Nie należy również zapominać o obecnej na platformie konkurencji i przyjrzeć się jej profilom, w celu poznania reakcji i opinii użytkowników, a także znalezienia inspiracji i wyróżników dla naszej komunikacji, abyśmy byli pierwszym wyborem konsumenta. Zatem jak skutecznie komunikować się na Facebooku?

ZDEFINIUJ GRUPĘ DOCELOWĄ

Jak skutecznie komunikować się na Facebooku

Jakość contentu i jego intencja są istotnymi elementami komunikacji, jednak, aby dotrzeć do osób potencjalnie zainteresowanych treściami marki, musimy określić grupę lub grupy docelowe, do których będziemy kierować komunikację. Pierwszy krok to zdefiniowanie cech demograficznych takich jak płeć, wiek, status cywilny, poziom wykształcenia czy miejsce zamieszkania. Aby docierać z komunikacją jeszcze precyzyjniej – określenie zainteresowań i zachowań odbiorców. Dzięki takiemu działaniu, łatwiejsze będzie określenie języka i tematyki komunikacji, by zainteresować potencjalnego klienta. Kolejnym krokiem, pogłębiającym działania podjęte w pierwszym, jest stworzenie person, czyli profili idealnego konsumenta w oparciu o wyżej wymienione element, takie jak np. wiek, płeć, status związku, zainteresowania i hobby. Wówczas, tworząc treści do publikacji, w prosty sposób określimy, czy będzie on interesujący i wartościowy z perspektywy odbiorcy. 

STWÓRZ PERSONY 

Persony odbiorców będą różniły się w zależności od oferty produktowej, wartości firmy czy zakresu cen, trudno tutaj o uniwersalne “kopiuj-wklej”. Prace nad określeniem sylwetek modelowych odbiorców, warto rozpocząć od analizy oferty i portfolio marki. Tworzenie person, ma na celu poznanie motywacji, potrzeb i ewentualnych problemów przedstawicieli grupy docelowej, na które może odpowiedzieć produkt lub oferta firmy. Zdefiniowanie cech potencjalnych klientów, umożliwia komunikację w oparciu i tematy i zagadnienia, które mogą zainteresować odbiorców, a docelowo doprowadzić do oczekiwanej konwersji.  

DigTIP: Aby zwiększyć szanse precyzyjnego dotarcia do klientów, na bazie zdefiniowanych person warto stworzyć grupy odbiorców o konkretnych cechach demograficznych, zainteresowaniach i zachowaniach, na które będziemy targetować reklamy.  

JAK SKUTECZNIE KOMUNIKOWAĆ SIĘ NA FACEBOOKU? część 1 1

WYRÓŻNIJ SIĘ

Aby wyróżnić się w gąszczu treści zalewających codziennie newsfeedy użytkowników, warto postawić na wyróżniająca się identyfikację wizualną. Na przykucie uwagi odbiorców w czasie, kiedy scrollują aktualności lub przeglądają relacje, mamy zaledwie kilka sekund. Dlatego tworząc treści do komunikacji w mediach społecznościowych, warto wykorzystać kolory pozwalające w łatwy sposób rozpoznać markę. Przyciągający wzrok, krótki tekst, dobrej jakości zdjęcia oraz widoczne symbole marki (niekoniecznie na grafice, ale także w zdjęciu profilowym oraz nazwie profilu), to doskonałe środki do budowania świadomości oraz rozpoznawalności brandu. Poza aspektami wizualnymi i graficznymi, istotna są także forma i ton komunikacji, tzw. tone of voice marki, który głosem marki, pozwalającym na wyrażenie jej charakteru, wartości oraz tworzenie określonych skojarzeń z brandem. Strategiczne podejście do komunikacji na Facebooku ma na celu budować lojalne i zaangażowanej społeczności, pozytywną świadomości oferty i zaufania konsumentów, a docelowo kształtowanie decyzji zakupowych klientów. 

POZNAJ KONKURENCJĘ

Dlaczego analiza rynku i konkurencji jest tak ważna? Dzięki świadomości strategii i działań konkurencji, możemy lepiej planować i lokować zasoby swojej firmy, a także uczyć się na jej ewentualnych błędach. W kontekście analizy konkurentów w obrębie mediów społecznościowych, warto przyjrzeć się w jaki sposób komunikują się z klientem, jakie treści i materiały wizualne udostępniają, jak reagują na nie odbiorcy, a w sekcji “Transparentność strony” na Facebooku, sprawdzić aktualnie publikowane reklamy. Aby dokonać głębszej analizy działań konkurencji, w tym jej zasięgów i wskaźników zaangażowania w social mediach, warto skorzystać z dedykowanych narzędzi takich jak NapoleonCat czy Sotrender. Zaawansowane funkcjonalności obu platform umożliwiają także bezpośrednie porównanie wyników naszej marki z konkurencją. 

W Digone przed rozpoczęciem komunikacji marki w social mediach zawsze przechodzimy przez powyższe kroki, aby jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby naszego klienta, a także jego klientów i odbiorców komunikacji. Jeśli szukasz kompleksowej obsługi, która rozpoczyna się od stworzenia strategii komunikacji marki w mediach społecznościowych oraz analizy konkurencji i trendów rynkowych w branży, skontaktuj się z nami. 

Artykuł polecany dla Ciebie – “Real Time Marketing w mediach społecznościowych”

Udostępnij ten post:

Czytaj także...

Join Our Newsletter

Bezpłatna wycena

Chcesz poprawić sprzedaż swoich usług i produktów? Umów się na niezobowiązującą konsultację i otrzymaj darmową wycenę.