Z poprzedniej części artykułu dowiedziałeś się, jak zdefiniować grupę docelową i tworzyć persony odbiorców. Już wiesz, w jaki sposób wyróżnić się w social mediach, dlaczego analiza konkurencji jest ważna oraz jaki wpływ może mieć na podejmowane przez Ciebie działania. W tej części skupimy się na możliwościach Facebooka w kontekście tworzenia, publikacji i dystrybucji contentu. Świadomość dostępnych formatów to nie wszystko, publikowane treści powinny spełniać określone cele, które mogą być istotne z punktu widzenia marki, a także zakładanych form konwersji. Sprawdź, jak angażować odbiorców, budować pozytywną świadomość marki oraz realizować cele wizerunkowe i biznesowe poprzez działania na Facebooku.
Sprawdź pierwszą część artykułu o skutecznej komunikacji na Facebooku: KLIK
MOŻLIWOŚCI FACEBOOKA
Facebook nadal cieszy się dużą popularnością i często jest platformą pierwszego wyboru, na której konta zakładają marki i użytkownicy. Dla firm Facebook jest często wizytówką ich brandu i oferty – zaraz po stronie internetowej. Komunikacja w tym kanale nie jest tak formalna jak na LinkedIn ani tak bezpośrednia jak na Instagramie, co często decyduje o wyborze tej platformy jako optymalnej i intuicyjnej w obsłudze. Facebook oferuje także wiele formatów publikacji i reklam, które pozwalają na dywersyfikację contentu i dostosowanie ich do możliwości i potrzeb komunikacyjnych marki.
Wśród formatów publikacji dostępnych z poziomu Facebooka możemy wyróżnić:
- zdjęcia statyczne z copy;
- galerie zdjęć i albumy;
- video, gify, zdjęcia 3D i kolekcje;
- transmisje live i premiery;
- statusy tekstowe z tłem i bez tła;
- link posty kierujące do strony docelowej;
- relacje i rolki.
ANGAŻUJ SPOŁECZNOŚĆ

Na przestrzeni ostatnich lat, możemy zauważyć odejście od typowych postów tekstowych, tzw. statusów. Uwagę użytkowników przykuwają przede wszystkim atrakcyjne materiały wizualne ze skondensowanym i konkretnym przekazem, m.in. infografiki, które pozwalają na szybkie przyswojenie informacji. Warto postawić na komunikację, która będzie opierała się na angażujących formatach oraz grafikach przykuwających wzrok w czasie scrollowania feedu.
Angażujące rodzaje contentu:
- pytania otwarte;
- zagadki i quizy;
- konkursy;
- infografiki;
- dynamiczne i krótkie formy video;
- relacje i rolki;
- ciekawostki i treści memiczne.
Poniżej prezentujemy kilka realizacji dla naszych klientów:
Post z angażującym pytaniem otwartym
Warto wykorzystać fakt, że odbiorcy lubią chwalić się swoimi historiami i zainteresowaniami, a także bardzo chętnie dzielą się zdjęciami swoich pupili, dzieci, popisów kulinarnych oraz produkcji DIY. Tego typu treści angażują tym bardziej, że w komentarzach użytkownicy często wchodzą między sobą w interakcje, rozpoczynając dyskusję na tematy, które są im bliskie.
Post angażujący z łamigłówką
Angażując odbiorców w zagadki, mamy szerokie pole do popisu, możemy wykorzystać wiele kreatywnych form, takich jak: krzyżówki, wykreślanki, rebusy, koło fortuny, czy przestawianie liter. Użytkownicy chętnie udzielają się w tego typu zabawach, ponieważ jest to forma grywalizacji oraz rozrywki.
Post Real Time Marketingowy
Bądź na bieżąco z trendami i korzystaj ze strategii tworzenia treści Real Time Marketingowych. RTM jest szybką odpowiedzią na bieżące wydarzenia, np. sportowe, polityczne, rozrywkowe. Tego typu publikacje są często bardzo angażujące, a samej marce pozwalają na zdobycie uznania fanów w postaci dużej liczby polubień i udostępnień, a także percepcję brandu jako podążającego za trendami i śledzącego aktualności oraz tematy istotne dla odbiorców.
Konkurs na profilu marki
Użytkownicy uwielbiają konkursy i angażują się w nie bardzo chętnie, zwłaszcza kiedy motywacją jest zdobycie atrakcyjnych nagród. Akcja powinna opierać się na ciekawym i kreatywnym zadaniu konkursowym. Przygotowując konkurs, nie można pominąć regulaminu określającego najważniejsze założenia konkursu – organizatora, czas trwania, liczbę i rodzaje nagród, formę i czas ich wysyłki, a także zasady RODO i reklamacji. Pierwsze co powinniśmy zrobić to wymyślić ciekawe, angażujące zadanie i regulamin. Jeśli regulamin tworzysz samodzielnie, warto skonsultować go z prawnikami, aby był on poprawny i regulował istotne z perspektywy organizatora jak i Facebooka kwestie. Forma zadań konkursowych może być naprawdę różna, trzeba pamiętać by była zgodna z regulaminem Facebooka. Najprostszymi ale również angażującymi, formami konkursów są te, w których uczestnicy udostępniają zdjęcie, bądź odpowiadają pisemnie na pytanie konkursowe. Pamiętaj również o nagrodach! Powinny być atrakcyjne, dobrze również, jeśli są dostosowane do specyfiki marki oraz potrzeb odbiorców.
Więcej o regulaminie konkursowym przeczytasz w kolejnym artykule z naszej serii.
Posty humorystyczne i memiczne
Posty humorystyczne cieszą się dużym zaangażowaniem użytkowników, zwłaszcza, jeśli nawiązują do tematów, z którymi mogą utożsamić się nasi odbiorcy. Warto wykorzystać odwołania do kultury popularnej – filmów i seriali oraz aktualnie popularnych tematów i memów, dopasowując je oczywiście do oferty i charakteru marki.
MODERUJ I ANIMUJ DYSKUSJE
Na opublikowaniu posta nie kończy się praca specjalisty ds. social mediów. Nawet najlepsza grafika, treść czy RTM nie obronią się, jeśli nie zaangażujemy się w dyskusję z odbiorcami i nie zachęcimy ich do interakcji. Warto wchodzić w dialog z obserwatorami, wpływa to w bezpośredni sposób na tworzenie więzi z marką i lojalności wobec niej a także buduje pozytywne skojarzenia z brandem. Nie bójmy się odpowiadać na komentarze, dopytywać czy merytorycznie i kulturalnie wchodzić w polemikę. Jeśli jest okazja odpowiadaj w sposób zabawny, możesz wykorzystać do tego gify, emotikony i naklejki. Nie zawsze będą to miłe dyskusje, może zdarzyć się, że pojawią się zastrzeżenia do oferty czy działań firmy. Najgorsze, co możesz w tym przypadku zrobić, to usunięcie lub ukrycie nieprzychylnego komentarza lub pozostawienie go bez odpowiedzi. Takie działania mogą doprowadzić do eskalacji, a także spowodować straty wizerunkowe. O wartości dobrego moderatora, a tym samym marki, dla której ważni są jej odbiorcy, świadczy umiejętność rozmowy także na trudne tematy oraz podejście do rozwiązywania problemów. Tym bardziej, jeśli komentarz, post, czy oznaczenie są publiczne i widzi je szersze grono użytkowników.
Więcej o informacji moderacji i obsłudze klienta w social mediach znajdziesz w artykule poświęconym tym zagadnieniom: https://digone.pl/moderacja-i-obsluga-klienta-w-social-mediach-5-filarow/
Tworząc komunikację dla naszych partnerów, nie zapominamy o oczekiwaniach i potrzebach ich klientów. Śledzimy branżowe trendy, a także popularne tematy, memy i aktualności, aby angażować odbiorców i budować pozytywną świadomość oferty marek. Nie zapominamy także o moderacji, do której podchodzimy indywidualnie, mając na uwadze budowanie relacji z odbiorcami. Jeśli szukasz agencji z kompleksowym podejściem do działań w mediach społecznościowych – od strategii, przez moderację, tworzenie treści oraz akcji specjalnych, odezwij się do nas 🙂
Artykuł polecany dla Ciebie – “Real Time Marketing w mediach społecznościowych”