artykul-23-08-1313x579

Jak tworzyć grafiki na potrzeby social media – poradnik dla początkujących

Portale społecznościowe nie mogłyby istnieć bez graficznych postów. Jak jednak stworzyć grafiki, które będą się wyróżniać i zaciekawią odbiorców? Jakie elementy musi zawierać dobrze zaprojektowana grafika oraz jakie są zasady i dobre zwyczaje, które ułatwiają projektowanie graficzne? Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu, z łatwością przystąpisz do pierwszych projektów.

Mniej, znaczy więcej

Dla osoby początkującej, projektowanie grafik, na potrzeby mediów społecznościowych, może wydawać się trudnym zadaniem. Ułatwieniem może okazać się jednak stosowanie zasady „mniej, znaczy więcej”. Tworzenie projektu minimalistycznego, może zapobiec powstawaniu błędów, a dodatkowo sam proces projektowania będzie mniej skomplikowany. Nie oznacza to jednak, że należy zawsze trzymać się tej zasady. Minimalizm to nie jedyny sposób, aby stworzyć interesującą i przyciągającą wzrok odbiorców grafikę, aczkolwiek może pomóc przy pierwszych projektach.

Dopasowanie odpowiedniego formatu grafiki

Na początku zastanów się, na jakim portalu społecznościowym planujesz zamieścić projektowaną grafikę. Każdy z nich ma swoje określone formaty. Jeśli zaprojektujesz taką, która nie odpowiada formatom na stronie, może okazać się, że zostanie ona poddana kadrowaniu i spowoduje to, że wiele elementów będzie niewidocznych. Oczywiście po kliknięciu otworzy się w formacie, w jakim została zapisana, jednak pierwsze wrażenie będzie już zaburzone. Warto, od czasu do czasu, sprawdzić czy formaty grafik, na danym portalu społecznościowym są aktualne, ponieważ co jakiś czas są zmieniane.

Określenie celu grafiki

Aby uzyskać zadowalające wyniki z udostępnionej grafiki, warto na początku projektowania zastanowić się, co chcemy przekazać. Zadaj sobie kilka pytań:

O czym ma informować?

Jaki jest jej cel?

Do jakiej grupy ludzi ma trafić?

Zadbaj o to, aby przekaz grafiki był jasny i zrozumiały dla odbiorców.

Jak tworzyć grafiki na potrzeby social media

Spójna kompozycja

Odpowiednia kompozycja potrafi skuteczniej zaangażować i zwrócić uwagę odbiorców. Ważne jest, aby tworząc grafiki dla danej marki, zachować spójność. Odbiorcy, dzięki temu będą kojarzyli profil z konkretnymi elementami, fontami i kolorami. Pamiętaj, aby nie przesadzić z ilością elementów i kolorów. 

Odpowiednie odległości

Jeśli chcesz, aby grafika była lepiej odebrana, musisz zadbać o jej przejrzystość. Mowa tutaj o marginesach, które potrafią wnieść przestrzeń i oddech do projektu. Warto skupić się nie tylko na tych, które są na skraju tworzonej grafiki, ale również na odległościach pomiędzy poszczególnymi elementami. Postaraj się, aby odległości nie były zbyt małe, aby uniknąć powstania bałaganu.

Wyszukanie zdjęć, które przyciągną uwagę

Odbiorcy bardzo szybko przeglądają media społecznościowe. Podczas projektowania grafik powinieneś mieć na uwadze to, aby grafika rzucała się w oczy. Co może pomóc, aby przyciągnąć wzrok odbiorcy? Wyszukanie ciekawego zdjęcia może sprawić, że grafika zyska na jakości. Istnieje wiele stron, z których możesz pobrać darmowe obrazy, ilustracje czy ikony. Takie materiały będziesz mógł wykorzystać do projektów na social media, jednak musisz pamiętać o ważnej kwestii. Każde z nich posiada licencję. Należy sprawdzać, za każdym razem, jaką dany obraz posiada licencję oraz to jak będzie mógł być wykorzystany pobrany plik. Strony z darmowymi bazami zdjęć to między innymi: Pixabay, Pexels, Freepik.

Dobranie pasujących fontów

Bardzo ważnym krokiem, przy projektowaniu, jest wybranie odpowiedniego fontu, który może zwiększyć czytelność grafiki. Korzystając z programów, takich jak Adobe czy CorelDraw, możemy użyć fontów wbudowanych w te programy. Jeśli jednak chcielibyśmy zwiększyć ich liczbę to warto wyszukać takich, które pasowałyby do naszych projektów. Obecnie jest wiele stron, które oferują darmowe fonty. Najlepszym rozwiązaniem dla początkujących będzie Google Fonts, który oferuje ponad tysiąc bezpłatnych rodzin fontów. Warto podkreślić, że nie każda z rodzin fontów, posiada polskie znaki, dlatego warto sprawdzić to przed pobraniem.

Jak tworzyć grafiki na potrzeby social media

Zasady podczas używania fontów

Aby zadbać o czytelność i jasny przekaz grafiki, należy przestrzegać kilku zasad przy doborze fontu. Projektując grafikę, użyj maksymalnie dwóch różnych rodzajów fontów. Wybierz takie, które można z łatwością przeczytać. Zadbaj też o to, aby zachować wyraźny kontrast kolorów. Wyróżnij najważniejszy napis nie tylko kolorem, ale również wielkością.

Graficzne inspiracje

Tworząc grafiki na social media, warto śledzić na bieżąco aktualne trendy, poszukiwać inspiracji, pomysłów i nietypowych rozwiązań. Strony z inspirującymi projektami, które możemy śmiało polecić to:

Behance

Dribbble

Pinterest

Awwwards

Dobrze zaprojektowana grafika składa się z wielu elementów. Dojście do satysfakcjonującego poziomu będzie wymagało czasu, jednak pamiętaj, że praktyka czyni mistrza. Nie bój się eksperymentować. Twórz metodą prób i błędów. Mam nadzieję, że zamieszczone rady w tym artykule pomogą Ci tworzyć grafiki, które będą czytelne, przejrzyste i przyciągną wzrok odbiorców.

Jeśli chciałbyś zadbać o profesjonalne prowadzenie konta w social media, a nie posiadasz czasu na regularne publikacje, napisz do nas! Posiadamy doświadczony zespół, który z chęcią poprowadzi Twój profil na portalu społecznościowym.

Artykuł polecany dla Ciebie – “Instagram – przydatne programy do edycji zdjęć”

Udostępnij ten wpis

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Masz dla nas projekt?