Linkowanie wewnętrzne odgrywa znaczącą rolę w budowie odpowiedniej struktury strony internetowej. To w jaki sposób je zaplanujemy i wdrożymy, ma duży wpływ na przyszłą widoczność w wynikach organicznych Google. Już na etapie indeksowania naszego serwisu możemy odczuć wpływ dobrze zaplanowanej struktury linków wewnętrznych. W tym artykule omówię, na czym polega linkowanie wewnętrzne oraz w jaki sposób dzięki niemu budować widoczność serwisu internetowego.
Czym jest linkowanie wewnętrzne?
Linkowanie to nic innego, jak umieszczanie odnośników a href w kodzie HTML:
Źródło: https://www.w3schools.com/html/html_links.asp
Linki wewnętrzne to jeden z rodzajów linków. Kierują one do podstron, które znajdują się tylko i wyłącznie w tej samej domenie. Oto przykład takiego linku wewnętrznego:
Wdrażanie linkowania wewnętrznego ma kilka podstawowych funkcji:
- zbudowanie tematyczności serwisu
- optymalne kierowanie link juice
- poprawa indeksacji w Google
- zmniejszenie współczynnika odrzuceń i zwiększenie konwersji
Poszczególne funkcje będą przeze mnie omówione w dalszej części artykułu.
Linki wewnętrzne zazwyczaj umieszczamy w dwojaki sposób – w elementach site wide oraz main content. Elementy site wide to sekcje serwisu powielane na każdej podstronie – np. menu górne oraz stopka serwisu. Linkowanie do odpowiednich podstron w menu głównych jest najczęstszą techniką wdrażania linkowania wewnętrznego.
Jest to najczęściej spotykany sposób wdrożenia linków wewnętrznych. Warto jednak wyróżnić się dodatkowo i wdrożyć także linki w tzw main content – w opisie kategorii czy też w treści artykułu.
Można takie linki wdrożyć takżę w postaci bloku podobnych tematycznie podstron, umieszczonych w sposób unikalny, nie powielany w całym serwisie – na przykładzie kategorii “Sukienki” i linkowania wewnętrznego do podkategorii:
Linki takie dodane są tylko i wyłącznie na podstronie powiązanej tematycznie, nie są dodawane masowo w sklepie.
Struktura serwisu w oparciu o silosy
Zaczynając omówienie sposobu projektowania linkowania wewnętrznego, warto wspomnieć o silosach tematycznych. Technika ta polega na budowaniu serwisu poprzez podział na poszczególne tematyki główne. Na przykładzie sklepu internetowego, który sprzedaje odzież męską, damską oraz dziecięcą – byłyby to osobne silosy, w których znajdowałyby się kategorie dedykowane dla mężczyzn, kobiet oraz dzieci.
Metodykę podziału na silosy tematyczne również można zastosować w serwisach informacyjnych lub blogach. Prowadząc serwis o marketingu – można podzielić go na silosy SEO, SEM oraz Social Media. W każdym z nich znajdują się linki wewnętrzne tylko w podanej tam tematyce.
Takie zastosowanie podziału ułatwia nawigację w danej niszy tematycznej oraz zrozumienie kontekstu treści.
We wcześniejszej części artykułu wspomniałem o dodaniu sekcji z linkami do podkategorii w sekcji Sukienki – to właśnie jest zastosowanie pewnego HUBu tematycznego. W menu linkujemy do sukienek, a potem wew kategorii mamy odnośniki wewnętrzne do poszczególnych rodzajów sukienek.
Optymalne kierowanie link juice
Poprzez umieszczanie linkowania wewnętrznego możemy wskazywać zarówno użytkownikom, jak i robotom Google – najważniejsze podstrony. W sytuacji, kiedy najbardziej zależy nam na konkretnej kategorii w sklepie, często szuka się miejsc, gdzie można nawiązać do niej. W ten sposób podpowiadamy użytkownikowi, że warto sprawdzić też ten adres w serwisie.
W ten sposób przekazujemy także Link Juice. Roboty Google analizują obecność linków wewnętrznych i jeśli widzą często podlinkowany wewnętrznie adres, przekazują mu większą “moc” Podczas tego wzmacniania podstron, warto zwracać uwagę na anchor text (słowo, które posiada taki link) – w przeciwieństwie do linków z innych domen, tutaj mamy pełną dowolność.
W sytuacji, gdy zależy nam na wzmocnieniu kategorii ”sukienki Boho” na to słowo kluczowe – warto umieścić link z takim Anchor Text:
Link jest tu wstawiony pod słowem:
Powoduje to powiązanie tej podstrony (na którą wskazuje link wewnętrzny) z tym właśnie Anchor Text. Jest to dużo lepsze rozwiązanie niż wstawianie linków typu “sprawdź”, “kliknij” czy samo “Boho”.
Poprawa indeksacji w Google
Od kilku ostatnich lat właściciele serwisów skarżą się na poziom zaindeksowania w wynikach Google podstron. Google oficjalnie przyznaje, że wymaga to dużych zasobów i zachęca (a nawet wymusza) pracę webmasterów nad optymalizacją serwisów, by były lżejsze, mniej obciążały zasoby Google.
Odpowiednie wdrożenie linkowania wewnętrznego może ułatwić robotom Google nawigowanie po serwisie, co wpłynie pozytywnie na indeksację. Warto zaplanować odpowiednie linkowanie wewnętrzne, by roboty Google szybko docierały do najważniejszych podstron serwisu i mogły szybciej je indeksować. Przy obecnych problemach z zasobami potrzebnymi do indeksacji, optymalizacja linkowania wewnętrznego jest istotnym elementem działań SEO.
Metoda 3 kliknięć
W branży SEO dość często omawiana jest metoda 3 kliknięć. Mówi ona, że każda istotna podstrona serwisu powinna być tak podlinkowana wewnętrznie, by dotrzeć do niej maksymalnie przez 3 kliknięcia.
Sieroty (z ang. orphan pages)
Sieroty są to podstrony, do których nie prowadzą żadne linki wewnętrzne w kodzie strony. Występowanie takich podstron jest trudne do zbadania, szczególnie w dużych serwisach. Z uwagi na brak linków wewnętrznych – nie docierają do nich crawlery SEO. Można je wyszukać poprzez import do crawlera danych o podstronach z GSC, GA, sitemap czy też logów serwera.
Zmniejszenie współczynnika odrzuceń i zwiększenie konwersji
Praktyczne stosowanie linków wewnętrznych ma wpływ nie tylko na samo SEO, ale na skuteczność naszego serwisu. Postaram się przedstawić to na 2 przykładach.
Linki wewnętrzne w serwisie usługowym
Prowadząc firmę usługową, zajmujemy się rozwiązywaniem problemów naszych klientów. Często piszemy równolegle bloga, by pozyskać ruch na zapytania dt. konkretnych problemów. Pisząc taki artykuł, warto dodać w tekście odnośniki do konkretnej usługi, która jest rozwiązaniem problemu. Dzięki temu klient nie będzie musiał szukać w listingu usług linku do podstrony usługowej. Będzie poprzez link w treści pokierowany w odpowiednie miejsce serwisu.
Linki wewnętrzne w sklepie internetowym
W sklepie internetowym produkty posiadają powiązania ze sobą. Gdy sprzedajemy np. akwaria, warto dodatkowo podlinkować wewnętrznie także filtry czy też oświetlenie. W ten sposób nie tylko pozycjonujemy inne produkty w Google, ułatwiamy ich indeksację, ale i podpowiadamy klientom przydatne produkty. Dzięki temu podajemy klientowi “do ręki” produkty, które i tak będzie potrzebował i nie musi ich szukać samodzielnie – czy to u nas w menu, czy u konkurencji. Zwiększa to prawdopodobieństwo zakupu.
Zapewne w wielu sklepach widzisz takie moduły:
Są to przydatne sekcje i nie jest rozsądnie dodawać tam losowych produktów. lecz odpowiednio to planować. Ma to bardzo duży wpływ także na widoczność sklepu w Google.
Podsumowanie
Jak widzisz, linkowanie wewnętrzne jest bardzo istotne. W wielu przypadkach jest zaniedbywane i porzucane. Mam nadzieję, że po tym artykule zwrócisz na to większą uwagę, Warto, ponieważ w większości przypadków odpowiednie linki wewnętrzne można wstawiać samemu, będąc właścicielem serwisu internetowego. Nie potrzeba do tego wiedzy programistycznej. Warto jednak zaplanować to linkowanie, dopasować do konkretnych podstron – jeśli potrzebujesz wsparcia w tworzeniu strategii linkowania wewnętrznego, zapraszam do kontaktu.
Artykuł polecany dla Ciebie – “3 błędy SEO, których należy unikać podczas uruchomienia sklepu”