Już trochę czasu minęło od pełnej dostępności GA4. Na pierwszy rzut oka każdy jest w stanie spostrzec podstawową różnicę pomiędzy starą a nową wersją. Mianowicie, analiza danych w GA4 bazuje przede wszystkim na raportach, które marketer bądź analityk musi stworzyć sam. Jak się za to zabrać? Od czego zacząć? No cóż… polecam zrobić sobie kawę, odpalić nową wersję Analyticsa i zagłębić się w poniższy tekst 😉 

Jak tworzyć własne raporty w GA4?

Na początek należy otworzyć zakładkę Eksplorowanie. To tutaj spędzimy większość czasu. Oczywiście zakładamy, że Twój Analytics posiada już skonfigurowane wszelkiego rodzaju zdarzenia oraz konwersje. Na potrzeby tego artykułu powiedzmy sobie, że nasz GA4 jest w pełni zoptymalizowany i bez zbędnych formalności możemy przejść do tworzenia pierwszego raportu. 

Będąc już w zakładce Eksploracji należy kliknąć w Pusty raport:

analiza danych w GA4

Na tym etapie musimy zastanowić się jakie dane chcemy ze sobą porównywać. GA4 daje nam szereg możliwości. W tym przypadku stworzymy jeden z moich ulubionych raportów. Coś na kształt tego, który mogliśmy znaleźć w Universal Analytics w zakładce Pozyskanie -> Cały ruch -> Źródło/medium. 

Jesteśmy na etapie tworzenia, dlatego widzimy przed sobą pustą kartę. W tej fazie musimy skupić się na wymiarach oraz danych, które będziemy ze sobą zestawiać. Tutaj wszystko zależy od tego jakie liczby i zbiory chcemy przeanalizować.  

Analiza danych w GA4 1

Wszelkie rekordy dodajemy za pomocą widocznego “plusika”, który otworzy nam okno listy dostępnych wymiarów. Na potrzeby naszego przykładu wyszukujemy Źródło/Medium (albo za pomocą górnej wyszukiwarki bądź robimy to ręcznie – Atrybucja -> Źródło/Medium). Po czym klikamy Importuj

Analiza danych w GA4 2

Następnie przechodzimy do Danych. W tym miejscu działamy analogicznie, tym razem wybierając dane, które pokażą nam po pierwsze przychód z danego źródła, jak również liczbę pozyskanych użytkowników. W tym celu z listy należy wybrać parametr znajdujący się w zakładce E-commerce pod nazwą Przychody z e-commerce, jak również Użytkownik -> Całkowita liczba użytkowników. 

Na ten moment wybraliśmy dane oraz wymiary, które chcemy analizować. Teraz należy przeciągnąć wyselekcjonowane zmienne według schematu. To znaczy: Wymiary do Wierszy, a Dane do Wartości, tak aby powstał raport. 

Analiza danych w GA4 3

Mamy przed sobą proste zestawienie ukazujące kluczowe dane o źródłach pozyskiwania ruchu, wartości oraz całkowitej liczbie użytkowników. Oczywiście GA4 daje nam możliwość ustawienia różnych dat. Ukazania danych jako wykres słupkowy, zwykły tekst, czy jak na powyższym przykładzie jako mapę termiczną. Dodatkowo można również ustawić do 500 wierszy. Istnieje możliwość zastosowania różnych filtrów. GA4 można porównać do piaskownicy z wieloma zabawkami. 

Jak tworzyć raporty w GA4 dla usług? 

Omówiony powyżej przykład dotyczy e-commerce, czyli sklepu internetowego. Niemniej bardzo podobnie możemy stworzyć raport pokazujący dane dla firm zajmujących się usługami, gdzie np. konwersją jest pozyskanie leada. W tym przypadku musimy zestawić ze sobą odmienne Dane oraz Wymiary, i tak z listy wybieramy kolejno:

  • Dane: Źródło/medium oraz Nazwa wydarzenia
  • Wymiar: Konwersje lub Liczba zdarzeń bądź Liczba zdarzeń na użytkownika (w zależności od tego, co chcemy badać)

W tym przypadku należy Nazwę wydarzenia przerzucić do Kolumn:

Analiza danych w GA4 4

Oczywiście jest to jedynie przykładowa analiza danych w GA4. Narzędzie to otwiera przed nami szereg możliwości oraz zupełnie nowe podejście do danych (czytaj więcej). Gdybyś miał problem z przeprowadzeniem migracji, czy też stworzeniem któregoś z raportów – służę radą oraz pomocą. Zapraszam do kontaktu.

Artykuł polecany dla Ciebie – “Reklamy w sieci wyszukiwania – pierwsze kroki”

Udostępnij ten post:

Czytaj także...

Join Our Newsletter

Bezpłatna wycena

Chcesz poprawić sprzedaż swoich usług i produktów? Umów się na niezobowiązującą konsultację i otrzymaj darmową wycenę.