artykul-10-12-1313x579

Nowa – stara rzeczywistość, czyli co czeka social media w roku 2022

Zapewne wielu z Was się zgodzi, że ten rok minął bardzo szybko. Ledwo co skończyliśmy strategiczne planowanie na 2021, a już zastanawiamy się jakie trendy będą panować w 2022. W dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości czas płynie 10 razy szybciej. Myślicie, że nowy rok przyniesie wytchnienie? Ja nie mam złudzeń – zmian będzie jeszcze więcej. Lepiej zapnijcie pasy!

Dalszy rozwój eCommerce

Wraz z początkiem pandemii Facebook zrobił wielki krok w kierunku eCommerce, wprowadzając Facebook i Instagram Shops. Tym samym dając wielu markom nowy sposób na dotarcie do klienta. W 2022 możemy spodziewać się dalszego rozwoju opcji zakupów In-Stream, np. poprzez posty z możliwością zakupów, usprawnienie procesów płatności, Facebook Pay czy wprowadzenie własnej waluty cyfrowej – Diem. Jednym z elementów rozwoju eCommerce będzie na pewno trend zakupów na żywo, który pokochały chińskie marki i ich konsumenci.

Instagram również kładzie coraz mocniejszy nacisk na eCommerce. Już teraz platforma pracuje nad tym, by każdy post w aplikacji umożliwiał zrobienie zakupów. Docelowo natomiast każdy element posta ma umożliwiać kupno lub odkrywanie produktu, by to ułatwić Instagram opracowuje narzędzie do rozpoznawania obiektów na zdjęciach i filmach.

social media

Wirtualna rzeczywistość

Ogłoszona przez Marka Zuckerberga Meta jest zapowiedzią integracji różnych platform social media i dalszego rozwoju technologicznego. Niecierpliwie wyczekujemy okularów AR Facebooka lepiej zintegrowanych z Instagramem, interaktywnych opasek do sterowania nakładkami AR i narzędzi społecznościowych dla gogli Oculus VR. Wirtualna czy rozszerzona rzeczywistość to nie tylko domena gigantów. Na tym polu bardzo dobrze radzi sobie Snapchat, który już dawno postawił na AR, rozwijając swoje własne narzędzia. Czy w przyszłości marka wypuści własne okulary AR – zobaczymy.

Zmiany (znowu) algorytmów

Ograniczenie treści politycznych w News Feedzie, danie użytkownikom możliwości wyłączenia algorytmu za pomocą przełącznika w stylu Twittera lub alternatywnej przesuwanej osi czasu. Takie działania może podjąć Facebook, by walczyć z problemami, jakie odsłoniła październikowa afera Facebook Files. Zlikwidowanie wzmocnienia algorytmicznego było z resztą kluczową rekomendacją Frances Haugen – byłej pracownicy Facebooka, informatorki odpowiedzialnej za wyciek dokumentów.

Koniec z długim video?

Jeszcze dwa lata temu myśleliśmy, że im dłużej tym lepiej. Pamiętacie pojawienie się IG TV i Facebook Watch? YouTube nagradzał filmy, które trwały więcej niż 10 minut, wiele marek zainwestowało w tworzenie „seriali telewizyjnych” na swoje platformy społecznościowe. Wtem! Na rynku pojawił się nowy gracz TikTok i odwrócił ten trend. Instagram wprowadził rolki, na FB pojawiły się Stories, nawet YouTube wprowadził YouTube Shorts. W niedalekiej przyszłości możemy spodziewać się, że Twitter również podąży tą drogą, a Instagram niemal całkiem skupi się na ruchomych treściach. LinkedIn nie pozostaje w tyle i również inwestuje w treści wideo. Marka w sierpniu kupiła platformę Jumprope – ma ona pomóc twórcom w kreacji własnych treści instruktażowych. Czy oznacza to koniec bardziej rozbudowanych filmików? Niekoniecznie – całkiem niedawno przecież tiktoki zostały wydłużone do 3 minut, a Reelsy do 60 sekund.

Nowa - stara rzeczywistość, czyli co czeka social media w roku 2022 2

Ewolucja Influencer Marketingu

Influencer marketing zmienia się wraz z oczekiwaniami odbiorców – dziś znana twarz i duże zasięgi to za mało. Jak podaje raport ExpertVoice Consumer Trust Panel, tylko 4% konsumentów przyznaje, że same rekomendacje celebrytów są w stanie skłonić ich do zakupu danego produktu (źródło: https://www.prnewswire.com/news-releases/celebrities-professional-athletes-and-influencers-for-advice-about-what-to-buy-new-study-finds-consumers-dont-trust-them-300666229.html). Większość deklaruje, że docenia autentyczne treści, w których influencerzy pokazują produkt czy usługę w akcji lub wyjaśniają, jak z nich skorzystać. Czy to oznacza, że marki odwrócą się od wielkich gwiazd, a skupią się na mikro- i nano- influencerach? Bardzo możliwe, wszak jak pokazują badania, są oni znacznie bardziej skuteczni przy budowaniu świadomości marki oraz tworzeniu zaangażowania (źródło: https://later.com/blog/instagram-influencer-marketing-report/)

Nowa - stara rzeczywistość, czyli co czeka social media w roku 2022 3

Coraz mocniejsza pozycja TikToka

Dla wielu TokTok był gwiazdą wśród platform w 2021 roku. Obecnie posiada już 1 miliard aktywnych użytkowników i oczekuje się, że do wiosny 2022 będzie ich 1,5 miliarda. Niektóre media szacują, że niebawem wyprzedzi Instagram. Na pewno możemy się spodziewać, że coraz więcej marek zacznie doceniać możliwości tego medium. Wszak nie jest ono jeszcze mocno nasycone reklamami i profilami firmowymi, a co za tym idzie oferuje mocno konkurencyjne stawki za reklamę.

Nowy rok z pewnością będzie pełen wyzwań zarówno dla marek, jak i dla marketerów. Chętnie pomożemy Ci się z nimi zmierzyć!

Artykuł polecany dla Ciebie – “Real Time Marketing w mediach społecznościowych”

Udostępnij ten wpis

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Masz dla nas projekt?