artykul-20-10-1313x579

Persony marketingowe w strategii marki

Wprowadzając na rynek nową usługę bądź produkt powinieneś zadać sobie podstawowe pytanie: kto będzie moim klientem? Każdy właściciel marki, a także marketingowiec zajmujący się promocją produktu, musi wiedzieć jak najwięcej o potencjalnych odbiorcach. Znajomość danych demograficznych, zwyczajów i potrzeb, cech charakteru, zainteresowań, zachowań w Internecie, pozwoli stworzyć spersonalizowany content i przybliży Cię do osiągnięcia celu w postaci konwersji. Jak zatem stworzyć personę marketingową?

Tworzenie persony marketingowej krok po kroku

Prace nad określeniem persony marketingowej powinieneś rozpocząć od poznania swoich klientów. Możesz skorzystać z dostępnych w Internecie szablonów, które jako najważniejsze kryteria wskazują:

  • wiek
  • płeć
  • stan cywilny
  • miejsce zamieszkania
  • wykształcenie
  • zainteresowania
  • potrzeby i oczekiwania
  • sposób szukania informacji w sieci
persony marketingowe

Teraz pojawia się pytanie: skąd pozyskać takie dane? Sposobów na lepsze poznanie klientów jest kilka:

  1. Google Analytics 

Na samym początku warto przeanalizować dane dotyczące osób odwiedzających stronę internetową/sklep. Raport wygenerowany z Google Analytics zawierający dane demograficzne, lokalizację, urządzenia z których korzystają użytkownicy, da Ci podstawowe wyobrażenie o klientach.

  1. Media społecznościowe

Innym miejscem, w którym powinieneś szukać informacji o potencjalnych klientach są media społecznościowe (Facebook, Instagram, LinkedIn, Tik Tok, itd.). Skarbnicą wiedzy są z pewnością wyniki kampani płatnych na Facebooku oraz osoby obserwujące profil. Przy analizie danych z social mediów możesz również wspomóc się płatnymi narzędziami typu Sotrender lub NapoleonCat, które dają możliwość porównania działań Twojej firmy z aktywnością innych, konkurencyjnych marek. Chcąc zadać odbiorcom konkretne pytanie np. “z jakiej formy dostawy najczęściej korzystacie?”, możesz opublikować ankietę np. na LinkedInie lub Instagramie. Warto również udzielać się na grupach tematycznych na Facebooku np. marketingowiec promujący karmy dla psów powinien należeć do grup dla miłośników zwierząt, gdzie użytkownicy wymieniają się spostrzeżeniami, często również opisują swoje potrzeby i oczekiwania. 

  1. Google Ads

Prowadząc kampanie Google Ads możesz wyciągnąć dane dotyczące miejsca docelowego reklamy, czyli informacje o tym, na jakich stronach wyświetlała się reklama. Słowa kluczowe z kampanii, czy narzędzia Search Console pomogą Ci w lepszym poznaniu klienta.

  1. Fora internetowe i opinie 

Warto odwiedzać najpopularniejsze fora związane z tematyką działalności i wsłuchiwać się w potrzeby osób uczestniczących w dyskusji. Dobrym rozwiązaniem jest również zakup narzędzia do monitoringu mediów – Brand24, dzięki któremu w łatwy i prosty sposób wyszukasz wzmianki i opinie o swoich produktach/usługach.

  1. Zespół

Przy tworzeniu person warto porozmawiać z pracownikami firmy. Szczególnie cenne informacje możesz otrzymać od osób pracujących w dziale obsługi klienta lub w sklepach stacjonarnych (jeśli prowadzisz sprzedaż offline).

Narzędzia do tworzenia person

Persony marketingowe możesz opisać chociażby w pliku word lub w notatniku. Jeśli zależy Ci na profesjonalnym przedstawieniu profili klientów, możesz skorzystać z dedykowanych narzędzi do tworzenia person.

Make – my – persona – to proste narzędzie, który pozwoli Ci w szybki sposób stworzyć profil klienta. Wystarczy wybrać avatar, wpisać potrzebne informacje i gotowe. Z pewnością zaletą tego programu jest intuicyjny i przejrzysty interfejs. 

Persony marketingowe w strategii marki 2

user persona with Xtensio – przy tworzeniu pierwszej persony otwiera się samouczek, który przedstawia dostępne funkcje. W tym przypadku mamy do dyspozycji estetyczny szablon (forma infografiki), który musimy uzupełnić o potrzebne informacje. 

Możesz również przygotować swój własny szablon np. w canvie lub w innym programie graficznym. Z pewnością jednak zajmie Ci to więcej czasu niż w przypadku projektowania person w dwóch powyższych narzędziach.

Pamiętaj! Rynek z roku na rok ulega zmianom, zmieniają się również potrzeby i oczekiwania klientów. Dlatego też warto dokonywać aktualizacji person. Jeśli analiza danych wprawia Cię w osłupienie, skontaktuj się z nami 🙂 Chętnie przygotujemy dla Twojej firmy kompleksową strategię marketingową oraz określimy persony.

Artykuł polecany dla Ciebie – Influencer Marketing w strategii marki

Udostępnij ten wpis

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Masz dla nas projekt?