Marek_Podsumowanie Seo w 2022 i prognozy na 2023_1313x579px

Podsumowanie SEO w 2022 i prognozy na 2023

Rok 2023 w SEO – podobnie jak poprzednie – był bogaty w aktualizacje algorytmów Google. Celem tych zmian jest usprawnienie działania wyszukiwarki i udoskonalenie oceny stron internetowych. Oczywiście w sposób automatyczny z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i machine learningu

Aktualizacje algorytmu wyszukiwarki Google

Warto zerknąć do oficjalnej listy aktualizacji Google – pod adresem https://developers.google.com/search/updates/ranking?hl=pl i zweryfikować jak rozległe aktualizacje miały miejsce. 

Podsumowanie SEO w 2022 i prognozy na 2023 2

Szczególnie ważne aktualizacje miały miejsce 5 grudnia (aktualizacja Google Helpful Content, która dotyczy oceny treści i porusza temat AI) oraz 14 grudnia (aktualizacja mechanizmu oceny linków z wykorzystaniem po raz pierwszy SpamBrain).

Aktualizacje miały trwać około 2 tyg (tak jak to miało zazwyczaj miejsce do tej pory) ale jeszcze 6/01/23 Google nie umiało określić kiedy na 100% zakończy się ich wdrożenie:

Podsumowanie SEO w 2022 i prognozy na 2023 3

W przypadku Google Helpful Content pada określenie treści generowanej przez AI, która jest elementem rozważań w dalszej części artykułu.

Treści od AI – czy to już koniec zawodu Copy?

Tym clickbaitowym nagłówkiem – prawie tak “przyjaznym”, jak nagłówki na temat niedzieli handlowej 🙂 – rozpocznę opisywanie kolejnego trendu w SEO. W 2022 coraz więcej mówiło się o zastąpieniu copywriterów osobami obsługującymi program do generowania treści. W całym 2022 roku coraz częściej padały pytania, czy w aspekcie budowy treści copywriterów zastąpi AI. 

Temat stał się dużo bardziej popularny, gdy pod koniec roku pojawiło się narzędzie Chat GPT:

Podsumowanie SEO w 2022 i prognozy na 2023 4

Pojawiają się już informacje, że portale wykorzystują AI do tworzenia treści:

Podsumowanie SEO w 2022 i prognozy na 2023 5

Źródło: https://www.komputerswiat.pl/aktualnosci/wydarzenia/popularny-portal-publikowal-tresci-z-wykorzystaniem-chatgpt/gxqwrnt 

Wiele innych portali oficjalnie informuje, że tworzy treści z użyciem AI:

Podsumowanie SEO w 2022 i prognozy na 2023 6

Źródło:  https://searchengineland.com/google-search-on-using-ai-to-write-content-391728 

Na tym konkretnym przypadku serwisu Bankrate.com treści te generują widoczność i ruch z kanału SEO:

Podsumowanie SEO w 2022 i prognozy na 2023 7

Ciężko określić jednak, czy zawsze będzie to działało i czy Google nie zacznie tego weryfikować. Wiele osób wiąże z tym tematem aktualizacje Google Helpful Content.

Prognozy na 2023 w SEO

Z uwagi na to, że nie mamy w Digone szklanej kuli – mamy tylko kostkę odpowiadającą na pytania, której nie przetestowaliśmy wystarczająco, by opierać na niej prognozy – ciężko z pewnością wypowiadać się na temat najbliższej przyszłości w SEO.

To co w mojej ocenie może stać się coraz bardziej istotne, to dalszy rozwój AI w tworzeniu treści. Nie traktowałbym tego jednak jako substytut copywritera, a jako ułatwienie w tworzeniu treści. Gdy nie mamy pomysłu na artykuł, zawsze możemy zapytać o zdanie Chat GPT:

Podsumowanie SEO w 2022 i prognozy na 2023 8

Można również szukać pomysłów podczas optymalizacji SEO:

Podsumowanie SEO w 2022 i prognozy na 2023 9

Kolejnym aspektem, który może być istotny w 2023 roku jest Topical Authority, którym już dawniej wspominał Damian Sałkowski: 

Podsumowanie SEO w 2022 i prognozy na 2023 10

Źródło: https://www.slideshare.net/DamianSakowski/prezentacja-damian-sakowskiego-z-semkrk6-14062017-przyszo-ktra-nadejdzie-jutro 

Co prawda nie mam żadnego przeczucia co do treści AI (w kontekście tworzenia ale i wspierania) i podejścia do tego Google, ale przeczuwam, że Google jeszcze bardziej będzie zwracało uwagę na intencję wyszukiwania, kontekst (treści, jak i linków) oraz szeroko pojęty Topical Authority. Istnieje wiele materiałów na ten temat np.:

Myślę, że warto zagłębić się w tej tematyce, bo może stać się to coraz bardziej ważne. 

Artykuł polecany dla Ciebie – “3 błędy SEO, których należy unikać podczas uruchomienia sklepu”

Udostępnij ten wpis

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Masz dla nas projekt?