Rok 2023 w SEO – podobnie jak poprzednie – był bogaty w aktualizacje algorytmów Google. Celem tych zmian jest usprawnienie działania wyszukiwarki i udoskonalenie oceny stron internetowych. Oczywiście w sposób automatyczny z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i machine learningu.
Aktualizacje algorytmu wyszukiwarki Google
Warto zerknąć do oficjalnej listy aktualizacji Google – pod adresem https://developers.google.com/search/updates/ranking?hl=pl i zweryfikować jak rozległe aktualizacje miały miejsce.
Szczególnie ważne aktualizacje miały miejsce 5 grudnia (aktualizacja Google Helpful Content, która dotyczy oceny treści i porusza temat AI) oraz 14 grudnia (aktualizacja mechanizmu oceny linków z wykorzystaniem po raz pierwszy SpamBrain).
Aktualizacje miały trwać około 2 tyg (tak jak to miało zazwyczaj miejsce do tej pory) ale jeszcze 6/01/23 Google nie umiało określić kiedy na 100% zakończy się ich wdrożenie:
W przypadku Google Helpful Content pada określenie treści generowanej przez AI, która jest elementem rozważań w dalszej części artykułu.
Treści od AI – czy to już koniec zawodu Copy?
Tym clickbaitowym nagłówkiem – prawie tak “przyjaznym”, jak nagłówki na temat niedzieli handlowej 🙂 – rozpocznę opisywanie kolejnego trendu w SEO. W 2022 coraz więcej mówiło się o zastąpieniu copywriterów osobami obsługującymi program do generowania treści. W całym 2022 roku coraz częściej padały pytania, czy w aspekcie budowy treści copywriterów zastąpi AI.
Temat stał się dużo bardziej popularny, gdy pod koniec roku pojawiło się narzędzie Chat GPT:
Pojawiają się już informacje, że portale wykorzystują AI do tworzenia treści:
Wiele innych portali oficjalnie informuje, że tworzy treści z użyciem AI:
Źródło: https://searchengineland.com/google-search-on-using-ai-to-write-content-391728
Na tym konkretnym przypadku serwisu Bankrate.com treści te generują widoczność i ruch z kanału SEO:
Ciężko określić jednak, czy zawsze będzie to działało i czy Google nie zacznie tego weryfikować. Wiele osób wiąże z tym tematem aktualizacje Google Helpful Content.
Prognozy na 2023 w SEO
Z uwagi na to, że nie mamy w Digone szklanej kuli – mamy tylko kostkę odpowiadającą na pytania, której nie przetestowaliśmy wystarczająco, by opierać na niej prognozy – ciężko z pewnością wypowiadać się na temat najbliższej przyszłości w SEO.
To co w mojej ocenie może stać się coraz bardziej istotne, to dalszy rozwój AI w tworzeniu treści. Nie traktowałbym tego jednak jako substytut copywritera, a jako ułatwienie w tworzeniu treści. Gdy nie mamy pomysłu na artykuł, zawsze możemy zapytać o zdanie Chat GPT:
Można również szukać pomysłów podczas optymalizacji SEO:
Kolejnym aspektem, który może być istotny w 2023 roku jest Topical Authority, którym już dawniej wspominał Damian Sałkowski:
Co prawda nie mam żadnego przeczucia co do treści AI (w kontekście tworzenia ale i wspierania) i podejścia do tego Google, ale przeczuwam, że Google jeszcze bardziej będzie zwracało uwagę na intencję wyszukiwania, kontekst (treści, jak i linków) oraz szeroko pojęty Topical Authority. Istnieje wiele materiałów na ten temat np.:
Myślę, że warto zagłębić się w tej tematyce, bo może stać się to coraz bardziej ważne.
Artykuł polecany dla Ciebie – “3 błędy SEO, których należy unikać podczas uruchomienia sklepu”