Podstawą funkcjonowania wyszukiwarki Google są odpowiedzi na zapytania, których dokonujemy poprzez wpisanie odpowiedniego słowa kluczowego. Po wpisaniu danego zapytania, mamy do wyboru kilka tradycyjnych wyników wyszukiwania oraz różnego rodzaju widżety Google.
Z roku na rok wyniki wyszukiwań są coraz bardziej rozbudowane, pojawiają się wyniki dedykowane grafice oraz video. Nadal jednak działanie wyszukiwarki oparte jest o wpisane tzw. frazy kluczowej. To, jaki potencjalnie ruch doprowadzimy do swojej strony www – zależne jest od tego, na jakiej pozycji wyświetlamy się w wynikach Google. Zanim przejdziemy do sposobów na monitoring pozycji fraz – warto wspomnieć o geolokalizacji.
Geolokalizacja wyników Google
Omawiając temat sprawdzania pozycji strony w Google, warto pamiętać o tym, że te same pytania mogą zwrócić różne wyniki – głównie z uwagi na lokalizację osoby wyszukującej. Jest to szczególnie ważne w pozycjonowaniu lokalnych biznesów.
Na przykładzie słowa kluczowego “fryzjer warszawa” (wyszukiwanie na terenie Łodzi) – widzimy, że wyniki dotyczą lokalnych firm oraz agregatorów usług:
W przypadku zapytań z dopiskiem miasta – są one naturalnym elementem strategii SEO lokalnego studia fryzjerskiego z Warszawy oraz agregatorów usług, gdzie znajdują się oferty fryzjerów na to miasto.
Zupełnie inna sytuacja jest w przypadku słowa “fryzjer”. Wyszukiwanie z lokalizacji Łódź:
Zupełnie inne wyniki będą podczas wyszukiwania na terenie innego miasta. W związku z tym warto pamiętać o zjawisku geolokalizacji podczas doboru i sprawdzania pozycji na tego typu słowa. Narzędzia do monitoringu słów kluczowych dokonują pomiaru z wykluczeniem pamięci podręcznej i geolokalizacji – w przypadku tego typu słów, pomiar będzie nierealny.
Co jeszcze wpływa na pozycję w Google
Oprócz samej geolokalizacji, Google bierze pod uwagę rodzaj urządzenia (inne wyniki wyszukiwania dla komputerów i mobile) oraz historię wyszukiwania.
Warto wspomnieć tu również o tym, że na większość słów kluczowych jest duża konkurencyjność. Liczba zasobów zaindeksowanych w Google jest ogromna i w jakiś sposób kolejność wyników musi być ustalony. Samych czynników rankingowych są setki i nie mają one równomiernego wpływu. Aby zrozumieć w jaki sposób Google wybiera domeny do wyświetlenia w wynikach – warto omówić podstawowy podział czynników.
Czynniki on site
Dla każdego zapytania Google przypisuje intencję. Przykładowe zapytanie “karma dla psa” – posiada intencję zakupową i wyświetlane są podstrony sprzedażowe (produkty, kategorie):
Zupełnie inna intencja jest przypisana do słowa kluczowego “karmienie psa”:
W przypadku przypisania intencji wyszukiwania (np. informacyjna) Google szuka w swoich zasobach podstrony tego typu – artykuły poradnikowe. Weryfikowane jest pokrycie tematyczne – na ile artykuł opisuje dany temat, jak jest sformatowany i jakich słów kluczowych użyto w treści. Musimy jednak pamiętać, że takich “dobrze napisanych” treści ma wiele serwisów. W jakiś sposób Google musi wybrać z nich te, które pojawią się wysoko. W tym artykule już pominę sam fakt technicznego SEO, tego jak Google “widzi” serwis.
Skupimy się na pozostałych czynnikach, zakładając, że serwis zbudowany jest w sposób prawidłowy.
Czynniki on site
Omówimy tutaj czynniki, które nie są związane z optymalizacją samej podstrony. Tutaj jednym z czynników wpływających na pozycje w Google są:
- historia domeny (rejestracja)
- historia domeny w Google (od kiedy i pod jakimi słowami wyświetlana jest domena w Google)
- historia konkretnej podstrony
- profil linków (jakie serwisy mają do nas odnośniki)
- historia profilu linków (jak stabilne są te w/w odnośniki)
- topical authority (na ile serwis pokrywa konkretną tematykę)
Samodzielna weryfikacja pozycji w Google
Pierwszym i często popularnym wśród właścicieli stron internetowych sposobem weryfikacji efektów działań SEO lub Google Ads jest sprawdzanie wyników w wyszukiwarce. Warto pamiętać, że ręczne sprawdzanie pozycji nie jest najlepszym rozwiązaniem – z uwagi na lokalizację oraz historię wyszukiwania. Szczególnie nieskuteczne jest podczas weryfikacji pozycji wśród wyników płatnych Google Ads.
Google Search Console a pozycje w Google
Posiadając wiedzę, że wyniki są zmienne – m.in. z uwagi na lokalizację osoby wyszukującej – możemy przejść do sposobu pomiaru pozycji. Pierwszym miejscem, gdzie możemy weryfikować pozycje na konkretne słowa jest Google Search Console.
Google Search Console pozwala analizować zmiany w widoczności strony w Google. Mamy również możliwość weryfikacji pod jakimi słowami wyświetliła się nasza strona, ile było kliknięć w wynik naszego serwisu oraz jaka była średnia pozycja:
Po wybraniu konkretnego słowa kluczowego, mamy możliwość obserwacji zmian pozycji:
Są to dane pochodzące bezpośrednio z mechanizmu wyszukiwania Google, co powoduje wiarygodność tych pozycji. Dane oparte są o realne wyszukiwania. Warto jednak mieć na uwadzę fakt próbkowania danych – ilości wyświetleń i kliknięć. .
Narzędzie Google Search Console jest narzędziem darmowym, więc rekomenduję używanie go również do monitoringu pozycji. Warto zestawiać to z wynikami zewnętrznych narzędzi do monitoringu pozycji. Jeśli planujesz sprawdzić pozycję strony w Google – na poszczególne frazy kluczowe – nie zapominaj o tym narzędziu.
Zewnętrzne narzędzia do monitoringu pozycji
Oprócz samego Google Search Console, można badać pozycje słów kluczowych w dedykowanych do tego zewnętrznych narzędziach do sprawdzania pozycji. Proces monitoringu pozycji w Google jest jednym z elementów oceny skuteczności pozycjonowania stron. Podajemy adres strony, listę fraz i możemy już badać pozycje strony internetowej w Google.
Poniżej przedstawię kilka popularnych w kraju narzędzi do monitoringu.
Seostation
Mamy również widok typowej tabeli:
Możemy również analizować zmiany na poszczególnej frazie:
Monitoring pozycji Senuto
Samo narzędzie kojarzy się z pracami na słowach kluczowych, analizie zmian w wynikach wyszukiwania (ile fraz, jak popularnych). Można tam również monitorować pozycje wybranych słów kluczowych.
Jest również popularny widok tabeli:
Wartościowym modułem jest także porównanie z konkurencją – na wybraną grupę słów:
Monitoring pozycji Semstorm
Podobnie jak w przypadku Senuto, tak i tutaj mamy do czynienia z prawdziwym kombajnem – przydatnym w działaniach SEO.
Semstorm posiada również swój moduł do monitoringu pozycji.
Mimo, że w większości programów do wykazywania pozycji w wyszukiwarce Google możemy sprawdzić pozycję dla mobile – tutaj są one bardzo czytelne. Analiza pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google nie powinna być oparta tylko o desktop.
ASPS
Tutaj dobrze widzimy, że pozycje dla urządzeń mobilnych i desktopowych są inne. Narzędzie to również posiada widok tabeli.
Danych archiwalnych nie ma, ponieważ testowane narzędzie opierało się o dane dodane w dniu napisania artykułu.
Serprobot i funkcja Free SERP checker
Jeśli potrzebujemy “na szybko” zweryfikować pozycje kilku słów kluczowych dla danej frazy – warto wykorzystać Free SERP checker:
Podsumowanie
Podczas oceny skuteczności działań SEO niezbędną czynnością jest sprawdzanie pozycji słów w Google. Warto jednak mieć na uwadze, że narzędzia symulują wyszukiwania użytkowników i mają pewien margines błędu. Do tego sprawdzenie tego samego słowa kilka razy w ciągu dnia, może zwrócić różne wyniki. Jest to naturalne i nie jest błędem. Dobrą praktyką jest weryfikacja w więcej niż jednym narzędziu oraz porównanie tych danych z Google Search Console.
Artykuł polecany dla Ciebie – “3 błędy SEO, których należy unikać podczas uruchomienia sklepu”