Zjawisko psychologii kolorów często wykorzystywane jest w marketingu. Wiedza, w jaki sposób konsument reaguje na określne kolory, może prowadzić do wzrostu sprzedaży danego produktu. Dlatego, tak istotną kwestią jest znajomość wartości każdej barwy.
Znaczenie kolorów – wprowadzenie
Postrzeganie kolorów to wrażenie psychiczne, które jest wywoływane w mózgu ludzi bądź zwierząt, pod wpływem odbieranego przez oko promieniowania elektromagnetycznego (światła).
W oku możemy wyróżnić dwa rodzaje komórek, które oddziałują na światło, tj. komórek światłoczułych. Są to czopki i pręciki. Czopki odpowiedzialne są za postrzeganie barw, a pręciki są wrażliwe na stopień jasności światła i rozróżnianie kształtów. Posiadamy 3 rodzaje czopków, z których każdy z nich wyczulony jest na jeden z trzech zakresów kolorów, tj. niebieski, zielony i czerwony. Dzięki temu jesteśmy w stanie rozróżnić więcej kolorów, zaczynając od czerwonego, poprzez pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, indygo i fioletowy.
Według antropologów obecność trzech receptorów kolorów u człowieka miała swoje uzasadnienie na różnych etapach ewolucji, gdyż pozwalała ona odnajdywać pożywienie wśród otaczającej zieleni roślin. Miało to ułatwiać odnajdywanie dojrzałych owoców i jagód.
Kolory, a emocje
Postrzeganie barw jest nierozłącznie związane z psychologią kolorów. Różne kolory oddziałują inaczej na emocje. Jedne kolory są zdolne wywołać szczęście i przyjemność, a inne są zdolne do wywołania złości lub niepokoju. Pewne barwy kojarzą się nam jednoznacznie z ostrzeżeniem lub przyzwoleniem. Możemy to zaobserwować w ruchu drogowym, gdzie czerwony oznacza stój, żółty wykorzystywany jest do ostrzegania, zielony do przyzwalania na coś, a niebieski służy to informowania. Tak samo w piłce nożnej żółta kartka oznacza ostrzeżenie, a czerwona wykluczenie z gry.
Ulubione kolory
Jako ciekawostkę można przytoczyć fakt, że najbardziej lubianym kolorem wśród osób dorosłych jest kolor niebieski, a następnie czerwony i zielony. Inaczej sprawa przedstawia się, jeśli chodzi o dzieci. Tutaj najbardziej ulubionymi kolorami są żółty, niebieski i czerwony.
Znaczenie poszczególnych kolorów
Niebieski
Kolor niebieski jest najczęściej używanym kolorem w biurach, ponieważ poprawia produktywność i nie rozprasza uwagi. Wykazano, że kolor niebieski powoduje uczucie szczęścia. Mimo iż jest to najzimniejsza barwa, kojarzy się nam w sposób przyjemny, zapewne jest to powiązane z kolorem nieba, które według wyobrażeń jest miejscem szczęśliwości. Jest to kolor, który wzbudza zaufanie i uspokaja.
Czerwony
Stosowany jest do przyciągnięcia czyjejś uwagi, gdyż bardzo wyraźnie wyróżnia się spośród pozostałych kolorów. Kolor ten przywodzi na myśl miłość, ale też gniew i złość. Jest kojarzony z działaniem i szybkością, dlatego też czerwone samochody są uważane za szybsze i w tym celu wiele samochodów wyścigowych malowanych jest właśnie na ten kolor.
Czerwony zachęca do impulsywnego kupowania. Jest to kolor dynamiczny, który budzi naszą agresywną naturę. Kojarzy się też z niebezpieczeństwem, dlatego kolorem czerwonym oznacza się spadki na giełdach lub też komunikaty o awariach.
Żółty
Reprezentuje młodość i optymizm. W pomieszczeniach pomalowanych na żółto czujemy się rześko i swobodnie.
Jest doskonałym kolorem do gabinetów i pokojów do nauki, gdyż wzmaga koncentrację i zmysł organizacji. Żółty reprezentuje kreatywność oraz sprzyja jej rozwojowi. Często jest wykorzystywany do zwrócenia uwagi, m.in. w znakach drogowych, gdzie kolorem żółtym oznacza się znaki ostrzegawcze.
Zielony
Kojarzy się z naturą i przyrodą oraz bezpieczeństwem i spokojem. Jest to kolor nadziei i odrodzenia. Pomaga on w rozwiązywaniu problemów. Zielony kojarzy nam się z sukcesami, dlatego też kolorem zielonym oznacza się wzrosty na giełdach. Kolor ten pomaga również w zrelaksowaniu się, z racji tego jest zalecany osobom cierpiącym na depresję.
Fioletowy
Tak jak wcześniej wspomniany kolor zielony, również ma działanie uspokajające. Jest to jedna z barw, które najsilniej oddziałuje na ludzką psychikę. Pomaga on wyciszyć się i uspokoić. Fioletowy często używany jest do reprezentowania kreatywności, wyobraźni i mądrości. Może się również kojarzyć z refleksją i zadumą.
Pomarańczowy
Odzwierciedla ciepło i emocje. Jest to kolor optymistyczny, który zachęca do działania, energetyzuje. Kolor ten nie tylko sprzyja pozytywnym emocjom, ale także pobudza apetyt i wzmaga wydzielanie soków żołądkowych, dlatego świetnie się sprawdza w takich miejscach jak kuchnia czy jadalnia. Kolor pomarańczowy z drugiej strony może powodować dyskomfort u osób samotnych i zagubionych.
Różowy
Kolor, który symbolizuje wdzięk i uprzejmość. Często jest kojarzony z dziećmi, zwłaszcza dziewczynkami, w związku z tym łączy się z tym co urocze, dziecinne i małe. Według psychologów, kolor różowy może obniżać poziom testosteronu, co zostało wykorzystane w sporcie. Władze pewnego angielskiego klubu postanowiły pomalować szatnię gości na kolor różowy, żeby zawodnicy drużyny przeciwnej mieli mniej zapału do walki.
Biały
Często jest określany jako kolor niewinności i czystości, gdyż nie jest niczym skażony. Biały oznacza również otwartość i uczciwość, a także uzdrowienie i spokój. W kulturach wschodu, kolor ten jest często utożsamiany z żałobą
i nieszczęściem, dlatego jest tam noszony na pogrzebach. Widać tutaj wyraźnie różnicę w postrzeganiu kolorów przez różne kultury.
Czarny
Kolor czarny często kojarzy się z elegancją, tajemnicą i dyskretnością. Symbolizuje także koniec, śmierć, zło i niebezpieczeństwo. Jest używany do wyrażania żałoby. Kojarzy się również ze smutkiem i depresją. Tutaj ponownie widać różnice pomiędzy kulturami, gdyż w Chinach czerń jest kolorem szczęścia, a w kulturach starożytnego Egiptu i w kulturze Indian jest to kolor życia.
Przedstawione powyżej opisy pokazują, w jaki sposób kolory i ich postrzeganie wpływa na nasze zachowanie, emocje i podejmowanie decyzji. Widać jak ważną rzeczą jest odpowiedni dobór kolorów, aby przywołać pozytywne skojarzenia i odpowiednio nakierować ludzi na działanie. Mając świadomość tego, że każdy kolor posiada głębsze znaczenie i to jak ważne jest odpowiednie dobranie kolorów do danego projektu, można zapewnić sukces każdej firmy.
Artykuł polecany dla Ciebie – Jak tworzyć grafiki na potrzeby social media?