artykul-06-10-1313x579

Znaczenie kolorów w projektowaniu graficznym

Zjawisko psychologii kolorów często wykorzystywane jest w marketingu. Wiedza, w jaki sposób konsument reaguje na określne kolory, może prowadzić do wzrostu sprzedaży danego produktu. Dlatego, tak istotną kwestią jest znajomość wartości każdej barwy.

Znaczenie kolorów – wprowadzenie

Postrzeganie kolorów to wrażenie psychiczne, które jest wywoływane w mózgu ludzi bądź zwierząt, pod wpływem odbieranego przez oko promieniowania elektromagnetycznego (światła).

W oku możemy wyróżnić dwa rodzaje komórek, które oddziałują na światło, tj. komórek światłoczułych. Są to czopki i pręciki. Czopki odpowiedzialne są za postrzeganie barw, a pręciki są wrażliwe na stopień jasności światła i rozróżnianie kształtów. Posiadamy 3 rodzaje czopków, z których każdy z nich wyczulony jest na jeden z trzech zakresów kolorów, tj. niebieski, zielony i czerwony. Dzięki temu jesteśmy w stanie rozróżnić więcej kolorów, zaczynając od czerwonego, poprzez pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, indygo i fioletowy.

Według antropologów obecność trzech receptorów kolorów u człowieka miała swoje uzasadnienie na różnych etapach ewolucji, gdyż pozwalała ona odnajdywać pożywienie wśród otaczającej zieleni roślin. Miało to ułatwiać odnajdywanie dojrzałych owoców i jagód.

Kolory, a emocje

Postrzeganie barw jest nierozłącznie związane z psychologią kolorów. Różne kolory oddziałują inaczej na emocje. Jedne kolory są zdolne wywołać szczęście i przyjemność, a inne są zdolne do wywołania złości lub niepokoju. Pewne barwy kojarzą się nam jednoznacznie z ostrzeżeniem lub przyzwoleniem. Możemy to zaobserwować w ruchu drogowym, gdzie czerwony oznacza stój, żółty wykorzystywany jest do ostrzegania, zielony do przyzwalania na coś, a niebieski służy to informowania. Tak samo w piłce nożnej żółta kartka oznacza ostrzeżenie, a czerwona wykluczenie z gry.

Ulubione kolory

Jako ciekawostkę można przytoczyć fakt, że najbardziej lubianym kolorem wśród osób dorosłych jest kolor niebieski, a następnie czerwony i zielony. Inaczej sprawa przedstawia się, jeśli chodzi o dzieci. Tutaj najbardziej ulubionymi kolorami są żółty, niebieski i czerwony.

znaczenie kolorów

Znaczenie poszczególnych kolorów

Niebieski

Kolor niebieski jest najczęściej używanym kolorem w biurach, ponieważ poprawia produktywność i nie rozprasza uwagi. Wykazano, że kolor niebieski powoduje uczucie szczęścia. Mimo iż jest to najzimniejsza barwa, kojarzy się nam w sposób przyjemny, zapewne jest to powiązane z kolorem nieba, które według wyobrażeń jest miejscem szczęśliwości. Jest to kolor, który wzbudza zaufanie i uspokaja.

Czerwony

Stosowany jest do przyciągnięcia czyjejś uwagi, gdyż bardzo wyraźnie wyróżnia się spośród pozostałych kolorów. Kolor ten przywodzi na myśl miłość, ale też gniew i złość. Jest kojarzony z działaniem i szybkością, dlatego też czerwone samochody są uważane za szybsze i w tym celu wiele samochodów wyścigowych malowanych jest właśnie na ten kolor.

Czerwony zachęca do impulsywnego kupowania. Jest to kolor dynamiczny, który budzi naszą agresywną naturę. Kojarzy się też z niebezpieczeństwem, dlatego kolorem czerwonym oznacza się spadki na giełdach lub też komunikaty o awariach.

Żółty

Reprezentuje młodość i optymizm. W pomieszczeniach pomalowanych na żółto czujemy się rześko i swobodnie.
Jest doskonałym kolorem do gabinetów i pokojów do nauki, gdyż wzmaga koncentrację i zmysł organizacji. Żółty reprezentuje kreatywność oraz sprzyja jej rozwojowi. Często jest wykorzystywany do zwrócenia uwagi, m.in. w znakach drogowych, gdzie kolorem żółtym oznacza się znaki ostrzegawcze.

Zielony

Kojarzy się z naturą i przyrodą oraz bezpieczeństwem i spokojem. Jest to kolor nadziei i odrodzenia. Pomaga on w rozwiązywaniu problemów. Zielony kojarzy nam się z sukcesami, dlatego też kolorem zielonym oznacza się wzrosty na giełdach. Kolor ten pomaga również w zrelaksowaniu się, z racji tego jest zalecany osobom cierpiącym na depresję.

Fioletowy

Tak jak wcześniej wspomniany kolor zielony, również ma działanie uspokajające. Jest to jedna z barw, które najsilniej oddziałuje na ludzką psychikę. Pomaga on wyciszyć się i uspokoić. Fioletowy często używany jest do reprezentowania kreatywności, wyobraźni i mądrości. Może się również kojarzyć z refleksją i zadumą.

Znaczenie kolorów w projektowaniu graficznym 2

Pomarańczowy

Odzwierciedla ciepło i emocje. Jest to kolor optymistyczny, który zachęca do działania, energetyzuje. Kolor ten nie tylko sprzyja pozytywnym emocjom, ale także pobudza apetyt i wzmaga wydzielanie soków żołądkowych, dlatego świetnie się sprawdza w takich miejscach jak kuchnia czy jadalnia. Kolor pomarańczowy z drugiej strony może powodować dyskomfort u osób samotnych i zagubionych.

Różowy

Kolor, który symbolizuje wdzięk i uprzejmość. Często jest kojarzony z dziećmi, zwłaszcza dziewczynkami, w związku z tym łączy się z tym co urocze, dziecinne i małe. Według psychologów, kolor różowy może obniżać poziom testosteronu, co zostało wykorzystane w sporcie. Władze pewnego angielskiego klubu postanowiły pomalować szatnię gości na kolor różowy, żeby zawodnicy drużyny przeciwnej mieli mniej zapału do walki.

Biały

Często jest określany jako kolor niewinności i czystości, gdyż nie jest niczym skażony. Biały oznacza również otwartość i uczciwość, a także uzdrowienie i spokój. W kulturach wschodu, kolor ten jest często utożsamiany z żałobą
i nieszczęściem, dlatego jest tam noszony na pogrzebach. Widać tutaj wyraźnie różnicę w postrzeganiu kolorów przez różne kultury.

Czarny

Kolor czarny często kojarzy się z elegancją, tajemnicą i dyskretnością. Symbolizuje także koniec, śmierć, zło i niebezpieczeństwo. Jest używany do wyrażania żałoby. Kojarzy się również ze smutkiem i depresją. Tutaj ponownie widać różnice pomiędzy kulturami, gdyż w Chinach czerń jest kolorem szczęścia, a w kulturach starożytnego Egiptu i w kulturze Indian jest to kolor życia.

Przedstawione powyżej opisy pokazują, w jaki sposób kolory i ich postrzeganie wpływa na nasze zachowanie, emocje i podejmowanie decyzji. Widać jak ważną rzeczą jest odpowiedni dobór kolorów, aby przywołać pozytywne skojarzenia i odpowiednio nakierować ludzi na działanie. Mając świadomość tego, że każdy kolor posiada głębsze znaczenie i to jak ważne jest odpowiednie dobranie kolorów do danego projektu, można zapewnić sukces każdej firmy.

Artykuł polecany dla Ciebie – Jak tworzyć grafiki na potrzeby social media?

Udostępnij ten wpis

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Masz dla nas projekt?