W ostatnich latach jesteśmy świadkami dynamicznego rozwoju branży zoologicznej w Polsce. Z pewnością wpływ na to ma wiele czynników, w tym zmieniający się tryb życia, większa świadomość społeczna, urbanizacja oraz położenie nacisku na zrównoważony rozwój. Osoby urodzone w latach 80. i 90. XX wieku (millenialsi) przywiązują ogromną wagę do jakości produktów kupowanych dla siebie, ale również dla swoich zwierząt. Czworonogi są w obecnych czasach pełnoprawnymi członkami rodziny. Właściciele zwierząt dbają o dobre samopoczucie pupili, stąd zwiększony popyt na karmy wysokiej jakości, akcesoria oraz zabawki. To złota era dla sklepów zoologicznych! Jak wykorzystać szansę i wybić się pośród konkurencji? Dobrze przemyślana strategia marketingowa może okazać się kluczem do sukcesu firmy. W tym artykule starałam się omówić kilka ważnych aspektów promocji marki z zoobranży. Zaczynamy!
Marketing emocjonalny
Marketing emocjonalny można określić jako skuteczną metodę sprzedaży, która bazuje na doznaniach i emocjach klienta. Może opierać się na pozytywnych odczuciach jak radość, przyjemność, troska, ale również negatywnych np. lęk, ból. Większość marek, nie tylko zoologicznych, stara się wywoływać pozytywne emocje w klientach, budując w ten sposób sentyment do brandu.
Jak budować pozytywny sentyment do marki?
Pierwszym krokiem w tego typu działaniach marketingowych powinno być wypracowanie osobowości marki i pokazanie jej “ludzkiej twarzy”, a w przypadku branży zoologicznej użyłabym stwierdzenia “zwierzęcej natury”, aby skrócić dystans na linii klient-marka. Do osiągnięcia tego celu można wykorzystać brand heroes, influencerów, akcje CSR lub storytelling. Ważne jest, by wszystkie prowadzone działania były spójne z misją i wartościami firmy. Dobrym pomysłem może okazać się wykreowanie zwierzęcego bohatera, który będzie znakiem rozpoznawczym brandu, na przykład kot Felix w marce Purina lub kot kartuski z opakowań i reklam produktów Sheba. Kluczem do sukcesu jest również dialog z klientem, poznanie jego potrzeb oraz oczekiwań. Określenie grupy docelowej może pomóc w dopasowaniu odpowiedniej oferty i języka komunikacji. Z doświadczenia wiem (przez trzy lata prowadziłam kompleksowe działania dla dwóch marek zoologicznych), że zarówno właściciele psów, jak i kotów, uwielbiają dzielić się zdjęciami swoich pupili. Tę wiedzę można wykorzystać w mediach społecznościowych, ale o tym za chwilę 😉
Social media
Na założenie profili firmowych w social mediach decyduje się większość firm z zoobranży. Konkurencja jest bardzo duża! Dlatego warto już na samym początku zadać sobie kilka kluczowych pytań:
– co chcemy osiągnąć poprzez fanpage na Facebooku, konto na Instagramie lub TikToku?
– czy w danym kanale znajdziemy użytkowników z naszej grupy docelowej?
– czy mamy czas i wystarczający budżet na działania w wybranym medium?
Po ustaleniu powyższych kwestii, możemy przejść dalej, czyli do etapu planowania treści, jakimi będziemy się dzielić z odbiorcami. Warto ustalić kilka serii tematycznych postów, które będą się przeplatać z informacjami o promocjach lub produktach.
Przykładowe pomysły na serie tematyczne w branży zoologicznej:
- Posty angażujące np. ankiety z pytaniami zamkniętymi lub otwartymi – “Czy Twój pupil śpi razem z Tobą w łóżku?”.
- Posty zachęcające do podzielenia się zdjęciami pupila w komentarzu, np. “Pochwal się wspólnym zdjęciem z wakacji”.
- Publikacje humorystyczne – MEMY.
Przykład z profilu Telekarma
- Krótkie animacje przedstawiające zwierzęta w trakcie zabawy, wizyty w sklepie itp.
- Odnośniki do branżowych artykułów lub wpisów z bloga marki.
- Serie komiksowe, w których główne role odgrywają zwierzęta, np. wykreowany brand hero.
- Reposty zdjęć z oznaczeniami od klientów.
Należy pamiętać, że z perspektywy klienta media społecznościowe są doskonałą płaszczyzną do nawiązania dialogu z brandem, zbudowania więzi, poznania opinii oraz swego rodzaju biurem obsługi lub jak kto woli – infolinią pierwszego wyboru.
Content marketing
Content marketing jest strategią marketingową polegającą na tworzeniu i dystrybucji różnego rodzaju wartościowych treści, w celu przyciągnięcia nowych i utrzymania stałych klientów. W branży zoologicznej popularnym kanałem dystrybucji treści są blogi firmowe. Marketerzy chętnie publikują eksperckie artykuły dotyczące pielęgnacji i zdrowia pupili, charakterystyki ras lub nowości dostępnych na rynku. Odpowiednio zoptymalizowane wpisy mogą wspiąć markę na wysokie pozycje w Google, a co za tym idzie, zwiększyć liczbę wejść organicznych oraz przełożyć się na sprzedaż.
Jakie korzyści może przynieść content marketing w branży zoologicznej?
- Wyróżnienie firmy na tle konkurencji,
- Budowanie świadomości marki,
- Zwiększenie ruchu na stronie,
- Bezpośrednie przełożenie na sprzedaż,
- Budowanie pozytywnego wizerunku i sentymentu marki,
- Budowanie bazy kontaktów.
Content marketing to oczywiście nie tylko artykuły umieszczone na blogu firmowym, ale wszystkie materiały publikowane przez markę i dystrybuowane w różnych kanałach, np. w newsletterach.
E-mail marketing
Płynnie przechodzimy do kolejnego zagadnienia, jakim jest e-mail marketing w branży zoologicznej. Co kryje się pod tym pojęciem? Jest to forma bezpośredniej komunikacji, w której marketerzy wykorzystują pocztę elektroniczną oraz pozyskaną bazę do kontaktu z klientem. Jako marka oferująca produkty dla zwierząt, możemy wykorzystać ten kanał na kilka różnych sposobów:
- wiadomość e-mail z kodem powitalnym – nagradzamy użytkownika za zapisanie się do newslettera i jednocześnie zachęcamy go do dokonania zakupu,
- mail informujący o promocjach,
- wiadomość zawierająca przekierowanie do najnowszych artykułów publikowanych na blogu firmowym,
- automatyczny mail przypominający o kończącej się karmie – remarketing,
- rabat z okazji urodzin pupila,
- informacja o konkursie lub akcji CSR,
- zmiana regulaminu w sklepie,
- otwarcie nowego punktu stacjonarnego,
- ankieta zadowolenia klienta.
Z perspektywy marketera chciałabym zwrócić uwagę na kilka czynników, które mogą poprawić skuteczność wysyłanych wiadomości:
- segmentacja klientów – podział na właścicieli psów, kotów, małych ssaków, ptaków (w zależności od dostępnego asortymentu),
- testy A/B,
- krótkie wiadomości zawierające treści i grafiki,
- unikanie powtarzania słów oferta/promocja,
- systematyczność w wysyłaniu newsletterów, ale zdroworozsądkowa, codziennie wysyłane wiadomości z pewnością trafią do folderu SPAM (optymalna liczba newsletterów 1-3 w miesiącu),
- używanie emoji w tytułach wiadomości – buźka psa lub kota, łapka, itp. Takie proste zabiegi zwracają uwagę odbiorcy, który jest zasypywany dużą ilością ofert z różnych sklepów.
Influencer marketing
Współpraca z influencerami może w szybki sposób zwiększyć rozpoznawalność marki w wybranej grupie docelowej. Kluczową kwestią jest wybór odpowiednich twórców. Trzeba mieć na uwadze fakt, że osoby medialne są liderami opinii i wywierają duży wpływ na decyzje zakupowe swoich odbiorców. Treści publikowane przez influencera powinny wpisywać się w klimat brandu i być zgodne z wartościami firmy. Wysyłając paczki PR, należy dołożyć wszelkich starań, aby produkty były estetycznie zapakowane i personalizowane. Właściciel dwóch psów nie powinien otrzymać kocimiętki, a szczęśliwy posiadacz kota z pewnością nie ucieszy się z kości wołowej.
Dobrze przygotowana kampania reklamowa z udziałem influencerów może przynieść marce wiele korzyści.
Programy lojalnościowe
Coraz więcej marek z branży zoologicznej oferuje swoim klientom możliwość dołączenia do programu lojalnościowego. Jest to działanie na ostatnim etapie ścieżki Customer Journey Map (więcej o mapie podróży klienta – KLIK). Podstawowym celem programów jest przywiązanie klienta do brandu. Schematy tego typu działań są bardzo różne. Mogą opierać się na zbieraniu punktów i wymianie ich na pełnowartościowe towary (zooplus) lub wspieraniu akcji charytatywnych (Kakadu Zoo).
Jakie cele zrealizujemy przy pomocy programu lojalnościowego?
- Budowanie lojalności klienta i powstrzymanie go przed odejściem do konkurencji.
- Zwiększenie wartości koszyka.
- Lepsze poznanie użytkownika (pozyskiwanie danych).
- Budowanie pozytywnego wizerunku marki (jeśli nasz program lojalnościowy jest powiązany z akcją charytatywną).
- Osiągnięcie długofalowych zysków.
Branża zoologiczna na przestrzeni ostatnich lat wykazuje sporą tendencję wzrostową. Według szacunków Maxi Zoo (dane z 2020 r.) Polacy wydali na swoje zwierzaki ponad miliard euro. Może to dobry czas na rozwój Twojego biznesu 😉 Jeśli potrzebujesz pomocy z zakresu marketingu, to jesteśmy tu, żeby Ci pomóc!
Artykuł polecany dla Ciebie – Influencer Marketing w strategii marki