Marketing w branży zoologicznej_1313x579px

Marketing w branży zoologicznej

W ostatnich latach jesteśmy świadkami dynamicznego rozwoju branży zoologicznej w Polsce. Z pewnością wpływ na to ma wiele czynników, w tym zmieniający się tryb życia, większa świadomość społeczna, urbanizacja oraz położenie nacisku na zrównoważony rozwój. Osoby urodzone w latach 80. i 90. XX wieku (millenialsi) przywiązują ogromną wagę do jakości produktów kupowanych dla siebie, ale również dla swoich zwierząt. Czworonogi są w obecnych czasach pełnoprawnymi członkami rodziny. Właściciele zwierząt dbają o dobre samopoczucie pupili, stąd zwiększony popyt na karmy wysokiej jakości, akcesoria oraz zabawki. To złota era dla sklepów zoologicznych! Jak wykorzystać szansę i wybić się pośród konkurencji? Dobrze przemyślana strategia marketingowa może okazać się kluczem do sukcesu firmy. W tym artykule starałam się omówić kilka ważnych aspektów promocji marki z zoobranży. Zaczynamy!

Marketing emocjonalny 

Marketing emocjonalny można określić jako skuteczną metodę sprzedaży, która bazuje na doznaniach i emocjach klienta. Może opierać się na pozytywnych odczuciach jak radość, przyjemność, troska, ale również negatywnych np. lęk, ból. Większość marek, nie tylko zoologicznych, stara się wywoływać pozytywne emocje w klientach, budując w ten sposób sentyment do brandu. 

Jak budować pozytywny sentyment do marki?

Pierwszym krokiem w tego typu działaniach marketingowych powinno być wypracowanie osobowości marki i pokazanie  jej “ludzkiej twarzy”, a w przypadku branży zoologicznej użyłabym stwierdzenia “zwierzęcej natury”, aby skrócić dystans na linii klient-marka. Do osiągnięcia tego celu można wykorzystać brand heroes, influencerów, akcje CSR lub storytelling. Ważne jest, by wszystkie prowadzone działania były spójne z misją i wartościami firmy. Dobrym pomysłem może okazać się wykreowanie zwierzęcego bohatera, który będzie znakiem rozpoznawczym brandu, na przykład kot Felix w marce Purina lub kot kartuski z opakowań i reklam produktów Sheba. Kluczem do sukcesu jest również dialog z klientem, poznanie jego potrzeb oraz oczekiwań. Określenie grupy docelowej może pomóc w dopasowaniu odpowiedniej oferty i języka komunikacji. Z doświadczenia wiem (przez trzy lata prowadziłam kompleksowe działania dla dwóch marek zoologicznych), że zarówno właściciele psów, jak i kotów, uwielbiają dzielić się zdjęciami swoich pupili. Tę wiedzę można wykorzystać w mediach społecznościowych, ale o tym za chwilę 😉 

Social media 

Na założenie profili firmowych w social mediach decyduje się większość firm z zoobranży. Konkurencja jest bardzo duża! Dlatego warto już na samym początku zadać sobie kilka kluczowych pytań:

– co chcemy osiągnąć poprzez fanpage na Facebooku, konto na Instagramie lub TikToku? 

– czy w danym kanale znajdziemy użytkowników z naszej grupy docelowej?

– czy mamy czas i wystarczający budżet na działania w wybranym medium?

Po ustaleniu powyższych kwestii, możemy przejść dalej, czyli do etapu planowania treści, jakimi będziemy się dzielić z odbiorcami. Warto ustalić kilka serii tematycznych postów, które będą się przeplatać z informacjami o promocjach lub produktach.

Przykładowe pomysły na serie tematyczne w branży zoologicznej:

  • Posty angażujące np. ankiety z pytaniami zamkniętymi lub otwartymi – “Czy Twój pupil śpi razem z Tobą w łóżku?”. 
  • Posty zachęcające do podzielenia się zdjęciami pupila w komentarzu, np. “Pochwal się wspólnym zdjęciem z wakacji”.
  • Publikacje humorystyczne – MEMY.

Przykład z profilu Telekarma

Marketing w branży zoologicznej 1
  • Krótkie animacje przedstawiające zwierzęta w trakcie zabawy, wizyty w sklepie itp.
  • Odnośniki do branżowych artykułów lub wpisów z bloga marki.
  • Serie komiksowe, w których główne role odgrywają zwierzęta, np. wykreowany brand hero.
  • Reposty zdjęć z oznaczeniami od klientów.

Należy pamiętać, że z perspektywy klienta media społecznościowe są doskonałą płaszczyzną do nawiązania dialogu z brandem, zbudowania więzi, poznania opinii oraz swego rodzaju biurem obsługi lub jak kto woli – infolinią pierwszego wyboru. 

Content marketing

Content marketing jest strategią marketingową polegającą na tworzeniu i dystrybucji różnego rodzaju wartościowych treści, w celu przyciągnięcia nowych i utrzymania stałych klientów. W branży zoologicznej popularnym kanałem dystrybucji treści są blogi firmowe. Marketerzy chętnie publikują eksperckie artykuły dotyczące pielęgnacji i zdrowia pupili, charakterystyki ras lub nowości dostępnych na rynku. Odpowiednio zoptymalizowane wpisy mogą wspiąć markę na wysokie pozycje w Google, a co za tym idzie, zwiększyć liczbę wejść organicznych oraz przełożyć się na sprzedaż. 

Jakie korzyści może przynieść content marketing w branży zoologicznej?

  • Wyróżnienie firmy na tle konkurencji,
  • Budowanie świadomości marki,
  • Zwiększenie ruchu na stronie,
  • Bezpośrednie przełożenie na sprzedaż,
  • Budowanie pozytywnego wizerunku i sentymentu marki,
  • Budowanie bazy kontaktów.

Content marketing to oczywiście nie tylko artykuły umieszczone na blogu firmowym, ale wszystkie materiały publikowane przez markę i dystrybuowane w różnych kanałach, np. w newsletterach. 

E-mail marketing 

Płynnie przechodzimy do kolejnego zagadnienia, jakim jest e-mail marketing w branży zoologicznej. Co kryje się pod tym pojęciem? Jest to forma bezpośredniej komunikacji, w której marketerzy wykorzystują pocztę elektroniczną oraz pozyskaną bazę do kontaktu z klientem. Jako marka oferująca produkty dla zwierząt, możemy wykorzystać ten kanał na kilka różnych sposobów:

  • wiadomość e-mail z kodem powitalnym – nagradzamy użytkownika za zapisanie się do newslettera i jednocześnie zachęcamy go do dokonania zakupu,
  • mail informujący o promocjach,
  • wiadomość zawierająca przekierowanie do najnowszych artykułów publikowanych na blogu firmowym,
  • automatyczny mail przypominający o kończącej się karmie – remarketing,
  • rabat z okazji urodzin pupila,
  • informacja o konkursie lub akcji CSR,
  • zmiana regulaminu w sklepie,
  • otwarcie nowego punktu stacjonarnego,
  • ankieta zadowolenia klienta.

Z perspektywy marketera chciałabym zwrócić uwagę na kilka czynników, które mogą poprawić skuteczność wysyłanych wiadomości:

  • segmentacja klientów – podział na właścicieli psów, kotów, małych ssaków, ptaków (w zależności od dostępnego asortymentu),
  • testy A/B,
  • krótkie wiadomości zawierające treści i grafiki,
  • unikanie powtarzania słów oferta/promocja, 
  • systematyczność w wysyłaniu newsletterów, ale zdroworozsądkowa, codziennie wysyłane wiadomości z pewnością trafią do folderu SPAM (optymalna liczba newsletterów  1-3 w miesiącu),
  • używanie emoji w tytułach wiadomości – buźka psa lub kota, łapka, itp. Takie proste zabiegi zwracają uwagę odbiorcy, który jest zasypywany dużą ilością ofert z różnych sklepów.

Influencer marketing

Współpraca z influencerami może w szybki sposób zwiększyć rozpoznawalność marki w wybranej grupie docelowej. Kluczową kwestią jest wybór odpowiednich twórców. Trzeba mieć na uwadze fakt, że osoby medialne są liderami opinii i wywierają duży wpływ na decyzje zakupowe swoich odbiorców. Treści publikowane przez influencera powinny wpisywać się w klimat brandu i być zgodne z wartościami firmy. Wysyłając paczki PR, należy dołożyć wszelkich starań, aby produkty były estetycznie zapakowane i personalizowane. Właściciel dwóch psów nie powinien otrzymać kocimiętki, a szczęśliwy posiadacz kota z pewnością nie ucieszy się z kości wołowej. 

Dobrze przygotowana kampania reklamowa z udziałem influencerów może przynieść marce wiele korzyści. 

Programy lojalnościowe 

Coraz więcej marek z branży zoologicznej oferuje swoim klientom możliwość dołączenia do programu lojalnościowego. Jest to działanie na ostatnim etapie ścieżki Customer Journey Map (więcej o mapie podróży klienta – KLIK). Podstawowym celem programów jest przywiązanie klienta do brandu. Schematy tego typu działań są bardzo różne. Mogą opierać się na zbieraniu punktów i wymianie ich na pełnowartościowe towary (zooplus) lub wspieraniu akcji charytatywnych (Kakadu Zoo). 

Jakie cele zrealizujemy przy pomocy programu lojalnościowego? 

  • Budowanie lojalności klienta i powstrzymanie go przed odejściem do konkurencji.
  • Zwiększenie wartości koszyka.
  • Lepsze poznanie użytkownika (pozyskiwanie danych).
  • Budowanie pozytywnego wizerunku marki (jeśli nasz program lojalnościowy jest powiązany z akcją charytatywną).
  • Osiągnięcie długofalowych zysków. 

Branża zoologiczna na przestrzeni ostatnich lat wykazuje sporą tendencję wzrostową. Według szacunków Maxi Zoo (dane z 2020 r.) Polacy wydali na swoje zwierzaki ponad miliard euro. Może to dobry czas na rozwój Twojego biznesu 😉 Jeśli potrzebujesz pomocy z zakresu marketingu, to jesteśmy tu, żeby Ci pomóc!

Artykuł polecany dla Ciebie – Influencer Marketing w strategii marki

Udostępnij ten wpis

Masz dla nas projekt?

Bezpłatna wycena

Chcesz poprawić sprzedaż swoich usług i produktów? Umów się na niezobowiązującą konsultację i otrzymaj darmową wycenę.